چرا گوش سکته می‌کند؟

چرا گوش سکته می‌کند؟

اگر فردی به‌طور ناگهانی شنوایی خود از دست ‌دهد، باید ظرف یک تا دو هفته اول، به پزشک مراجعه کند تا پزشک متخصص ارزیابی‌های لازم را انجام دهد و بیماری درمان شود.

دکتر محمد اجل لوئیان، جراح و متخصص گوش و حلق و بینی در گفت‌وگو با رادیو سلامت با بیان این‌که سکته گوش نامگذاری غلطی است، توضیح می‌دهد: همین بیماری برای چشم هم وجود دارد؛ یعنی سکته چشم هم داریم. آنچه که مردم را نگران می‌کند و ناراحت‌کننده است، سکته مغز یا قلب است که با سکته گوش فاصله زیادی دارد. واقعیت امر این است که بنابر دلایلی گوش به یک مرتبه شنوایی‌اش را از دست می‌دهد که اصطلاحا ‌آن را سکته گوش می‌نامند.
وی می‌افزاید: در صورت از بین رفتن ناگهانی شنوایی، بیمار باید در ظرف یک الی دو هفته اول به پزشک مراجعه کند، پزشک متخصص ارزیابی می‌کند و اگر سکته گوش رخ داده باشد - البته سکته گوش هم ممکن است نصفه و نیمه و ناقص باشد - پزشک درمان را شروع می‌کند که معمولا در نیمی از مراجعان، درمان جواب می‌دهد و  شنوایی 
برمی‌گردد. این متخصص گوش و حلق و بینی تصریح می‌کند: در مورد کسی که بعد از سکته گوش، سوت گوشی پیدا کرده، پزشک برای ارزیابی‌ها و درمان‌، نیاز به شنوایی‌سنجی و ام‌آرآی دارد. در برخی افراد، سوت گوش ممکن است با درمان‌های اولیه بهبود پیدا نکند و نیاز به مراجعه مجدد به پزشک و درمان‌های طولانی‌تر داشته باشد.
وی در پاسخ به این پرسش که بعد از سکته گوش و کاهش سطح شنوایی یا از بین رفتن کامل شنوایی آیا سمعک تنها راه درمان است، توضیح می‌دهد: اگر احیانا سکته گوش در حدی باشد که مریض نتواند به زندگی عادی‌ ادامه دهد، باید یک شنوایی‌شناس ارزیابی کند که آیا این فرد با سمعک بهبود پیدا می‌کند یا خیر؟
دکتر اجل لوئیان با بیان این‌که تاثیر گذاشتن هندزفری به مدت طولانی در گوش بر روی سکته گوش از نظر علمی ثابت نشده است؛ می‌گوید: اصولا صداهای بلند و طولانی‌مدت روی شنیدار تاثیر می‌گذارد. افرادی که در محیط‌های پرسر و صدا کار می‌کنند، در معرض کاهش شنوایی قرار دارند. گذاشتن هندزفری نیز به مدت طولانی و با صدای بلند، ممکن است منجر به کاهش شنوایی شود.