ویروس زمستانی گوارش

ویروس زمستانی گوارش

در این ستون پاسخ سوالات پزشکی شما را که از طریق پیامک به شماره 300011240 روزنامه جام‌جم ارسال‌کرده‌اید از متخصصان مربوطه پیگیری‌می‌کنیم

سوال:علیرضا. ب هستم از تهران تماس می‌گیرم. 28 سال دارم. دور روز پیش به طور ناگهانی دست‌ها و پاهایم درد گرفتند. سپس دچار تب خفیف شدم، گرفتگی، درد عضله‌های معده، استفراغ و اسهال شدید به‌سراغم آمد. به پزشک مراجعه نکردم و با درمان خانگی سعی کردم مشکل را برطرف کنم اما هنوز خوب نیستم و به‌شدت ضعف دارم. علت این عارضه چیست و باید به پزشک مراجعه کنم یا درمان‌های خانگی کافی است؟ 

پاسخ: 
با نشانه‌هایی که به آن اشاره می‌کنید، احتمالا دستگاه گوارش شما با «نوروویروس» آلوده شده است. به این ویروس، ویروس استفراغ زمستانی نیز می‌گویند. شما حتما نیاز به معاینه بالینی و مراجعه به متخصص گوارش دارید تا علت دقیق بیماری شما مشخص شده و درمان لازم آغاز شود اما فرض را بر این می‌گذاریم که علت بیماری شما همانی است که به آن اشاره شد. این ویروس معمولا در فصل زمستان شایع است و با سرد شدن دمای هوا می‌توان منتظر این ویروس بود. آلودگی با این ویروس می‌تواند باعث التهاب دستگاه گوارش شده و با کسالت شدید، حالت تهوع، استفراغ، اسهال‌آبکی، سردرد و درد بدن همراه است. نشانه‌های بیماری معمولا 12 تا 48 ساعت بعد از مصرف غذا یا آب آلوده به این ویروس یا دست زدن به دهان یا مصرف غذا با دست آلوده به این ویروس آغاز می‌شود. تماس نزدیک با فرد مبتلا به ویروس نیز باعث ابتلا به بیماری می‌شود. باید در این فصل پیش از مصرف غذا حتما دست‌ها را شسته و غذای سالم مصرف کنید. از حضور در مکان‌های پر ازدحام خودداری کرده یا از ماسک استفاده کنید.

دکتر ایرج خسرونیا - متخصص داخلی- گوارش