هشدار؛ از جهش کوانتوم عقب نمانیم

«جام‌جم» اهمیت توسعه فناوری‌های کوانتومی در کشور را بررسی می‏‌کند

هشدار؛ از جهش کوانتوم عقب نمانیم

شاید این روزها بی‎ارتباط‎ترین و کم‌اهمیت ‎ترین کلمه‌ای که می‌توانیم بشنویم واژه کوانتوم باشد. این‎که در روزگار فعلی از اهمیت فناوری‎های کوانتومی سخن بگوییم شاید ما را به ندانستن ارزش‌های خبری و وقت‎نشناسی متهم کند اما به نظر می‎رسد ریشه بسیاری از چالش‎ها و دغدغه‎ های امروزی‎مان، بی‎ اعتنایی به اهمیت پیشرفت علم و فناوری‎های جدید در جهان باشد.

دنیا به‌سرعت در حال تحول است، از گام‎های بزرگ جهان در حوزه اینترنت و صنایع فضایی بگیرید تا حوزه‏های ملموس‎تری مثل پزشکی و داروسازی. آن طور که از تحقیقات دفتر مطالعات انرژی مرکز پژوهش‌های مجلس برمی‌آید، همه این رشته‎ها با فناوری‎های کوانتومی که این روزها با سرعت زیادی در حال پیشرفت است، گره خورده‏ اند و آینده هریک بدون این فناوری جدید غیرقابل‌تصور است. وقتی از کوانتوم حرف می‎زنیم اولین چیزی که به ذهن می‎رسد این است که حتما در زندگی ما کاربردی ندارد، چون تابه‌حال بدون دانستن درباره‎اش بدون دغدغه زیسته‎ایم اما همان‌قدر که زندگی بدون اینترنت برای‌مان غیرقابل‌تصور است زندگی بدون کاربردهای فناوری کوانتومی در سال‎های آینده هم ناممکن به نظر می‎رسد. کوانتوم کوچک‎ترین ذره از هر چیزی است. برای مثال کوچک‌ترین ذرات نور را فوتون یا کوانتوم نور می‎گویند. فیزیک کوانتوم با بررسی همین ذرات، عملکرد و خواص‌شان می‎تواند در بسیاری از علوم تحول ایجاد کند. تحولاتی که در ساخت سریع‎تر داروهای مهم تاثیر خواهد گذاشت و شگفتی‏هایی را در زمینه سرعت محاسبات رایانه‎ای و امنیت اطلاعات مبادله‌شده به دنبال خواهد داشت. به‌همین‌منظور به کاربردهای این فناوری مهم و لزوم برنامه‎ریزی برای دستیابی به بخش‎های مختلف این فناوری در کشور پرداختیم. 

چین بیش از ۱۵میلیارد دلار اعتبار برای پیشرفت در حوزه فناوری‎های کوانتومی در نظر گرفته است. بودجه کوانتومی چین، از مجموع بودجه کوانتومی دولت آمریکا و کشورهای هم‏پیمان آن بیشتر است. این موضوع به‌وضوح نشان می‎دهد کشورهایی که توسعه علمی و فناوری برای‌شان اهمیت دارد به‌طور جدی در زمینه فناوری‎های کوانتومی سرمایه‎گذاری می‎کنند. این درحالی‌است که در ایران نه‌تنها بودجه پژوهشی در دو سال اخیر کاهش داشته بلکه ردیف اعتباری مشخصی برای توسعه فناوری‎های کوانتومی هم در نظر گرفته نشده است. چین به‌تنهایی نزدیک به ۵۴ درصد از کل اختراعات فناوری کوانتومی جهان را به خود اختصاص داده است، پس از آن ژاپن با 15.2درصد در رتبه دوم قرار دارد. اتحادیه اروپا و آمریکا هم با 10 و 11درصد از اختراعات، رتبه‎های سوم و چهارم جهان را به خود اختصاص داده‎اند. عمده اختراعات حوزه کوانتوم در ایران به قبل از سال 97 بازمی‌گردد و در سه سال اخیر، کشورمان هیچ ثبت اختراعی در این حوزه نداشته است. 
   
سیاست‌ گذاری و برنامه‌ریزی پیش از آن‌که دیر شود
با توسعه فناوری کوانتوم، بسیاری از سامانه‏های رمزنگاری فعلی درهم خواهد شکست و انواع جدیدی از ارتباطات ایمن و حسگرهای بسیار دقیق را به وجود خواهد آورد.
چه در حوزه رایانه‎های کوانتومی و چه حسگرها و ارتباطات کوانتومی نیاز داریم که قبل از فراگیر شدن در کشور، آسیب‎های آن را شناسایی کرده و با کمک محققان راه‎هایی برای حل چالش‎های احتمالی داشته باشیم.
این فناوری هم مثل هر فناوری دیگری دیر یا زود به کشور ما وارد می‎شود و نباید منتظر بمانیم تا بعد از فراگیری آن و بروز چالش‎ها و مسائل جدید، آن‌وقت به فکر راهکار بیفتیم. مسأله مهم دیگری که باید به آن توجه شود برنامه‎ریزی و ایجاد سیاستی کلان برای استفاده از این فناوری جدید است. 
در غیر این صورت ما از فناوری‎های روز جهانی عقب می‎مانیم و توان تامین محصولات کوانتومی که پیش‌بینی می‌شود تا سال 1405 در جهان فراگیر شود را نخواهیم داشت. فناوری کوانتومی مثل فناوری‎های دیگر نیست که بتوانیم در مدت کوتاهی در آن پیشرفت داشته باشیم زیرا تجهیزات مورد نیاز آن راحت و عادی به دست نمی‎آیند. برای مثال پردازنده‎های کوانتومی برای نگهداری و کار نیاز به شرایط خلأ و دماهایی بسیار پایین دارند. 
خنک‎ کننده‎های این ابزارها یا ابر‎رسانا‎ها و مشاهده‎گرهای کوانتومی که در مراحل مختلف این فناروی به کار می‏روند نیاز به سرمایه‎ گذاری و زمان دارند. بدون داشتن برنامه بلندمدت و سند چشم‎انداز شفاف، مراکز علمی و دانشگاهی از این فناوری مهم محروم خواهند ماند.
   
محاسبات رایانه‏ای پیچیده در کوتاه‎ترین زمان ممکن
محاسبات و رایانش کوانتومی یک مدل محاسباتی جدید است که از قوانین مکانیک کوانتومی برای کنترل واحدهای اطلاعات کوانتومی پیروی می‌کند. با خاصیت‎های منحصربه‌فردی که فضای اتمی و زیراتمی دارد نسل رایانه‎های جدید دگرگون خواهد شد کما این‌که تا امروز هم در بسیاری از مراکز علمی جهان ابررایانه‎های کوانتومی کمک می‎کنند تا معادلات ریاضی و محاسباتی در زمانی بسیار کوتاه‎تر از گذشته حل شود. 
برای مثال انجام محاسبات برخی رشته‎ها هزاران سال زمان نیاز داشت تا به جواب برسد چون سرعت پردازش پردازنده‏های قدیمی رایانه‎ای برای آن معادلات بسیار کند بود، درحالی‌که رایانه کوانتومی می‎تواند همان سؤال را در عرض چند ثانیه تا چند دقیقه محاسبه کند. به یافتن بهترین سیاست یا راهکار برای رسیدن به هدف یا حل مسأله با درنظرگرفتن همه محدودیت‎های آن بهینه‌سازی می‎گویند. 
برای مثال تصور کنید می‎خواهید کوتاه‌ترین و سریع‌ترین مسیر رسیدن از مبدا به مقصد در شبکه حمل‌ونقل، یا مناسب‎ترین ترکیب برای تولید آلیاژ مورد نیاز صنعت را پیدا کنید. در چنین شرایطی رایانه‎های عادی نمی‎توانند محاسبات دقیق با خطای کم را به شما ارائه دهند بنابراین ناچاریم با کمک فناوری‎های رایانش کوانتومی این مسائل را حل کنیم. 
   
امنیت در تبادل اطلاعات و مبادلات ارزی
رمزگذاری‎هایی که برای امضای الکترونیک و گواهی‎های الکترونیک به کار می‎رود همیشه نیاز به به‎روز‎رسانی دارد. درصورتی‌که این به‌روزرسانی‌ها انجام نشود امنیت ملی اطلاعات مبادله‌شده در کشورها به خطر می‌افتد. برای چنین موضوعی نمی‌توان منتظر ماند و وقت را تلف کرد زیرا زمانی که کشورهای مختلف در این حوزه پیش بروند کشورهایی که سرعت کافی ندارند به‌شدت دچار مشکل می‎شوند. این مسأله به‌طور جدی امنیت مبادلات ارزی در بانک‎ها را تحت تاثیر قرار می‎دهد بنابراین مجهز شدن به رمزگذاری‎های کوانتومی در سال‌های آینده نیازی جدی خواهد بود.
   
شبیه‌سازی ‎های علمی برای ساخت تجهیزات
شبیه‎سازی، از دیگر مسائلی است که در علوم پایه و فنی مهندسی بسیار ضروری است. شبیه‎سازی‎ها در پروژه‎های صنعتی از گام‌های ابتدایی ساخت تجهیزات و امکانات است اما انجام برخی از این شبیه‎سازی‎ها در رایانه‏های عادی غیرممکن است پس برای این حوزه هم به فناوری کوانتومی نیاز داریم. در نگاه اول همه این موارد ممکن است از زندگی روزمره ما فاصله زیادی داشته باشد اما وقتی بدانید همین شبیه‎سازی‎ها در داروسازی، شیمی، فیزیک، متالورژی و... به کار می‎رود ضرورت دستیابی به این فناوری‎ها برای‌مان ملموس‎تر خواهد بود. 
   
حسگرهای کوانتومی پرکاربرد در علوم مختلف
حسگرهای کوانتومی ابزارهایی هستند که در دستگاه‎های عکسبرداری از اعصاب بدن، رادارها و سامانه‏های مکان‏یاب مورد استفاده قرار می‌گیرند. نبود این حسگرها دقت این دستگاه‎ها و تجهیزات را پایین می‎آورد و احتمال خطا را افزایش می‎دهد. به همین خاطر است که یکی دیگر از مهم‎ترین حوزه‎های کاربردی فناوری کوانتومی حوزه حسگرها است. پزشکی، صنایع‌نظامی، زمین‌شناسی و... بدون وجود حسگرهای کوانتومی از علم روز دنیا عقب می‎ماند و احتمال خطایش بیشتر می‎شود. 

بی‌رغبتی و نبود بازار کار؛ سهم ایران از تحقیقات کوانتومی
غیر از اختراعات مرتبط با حوزه کوانتوم که چین در این حوزه طلایه‎دار جهان است، تولید مقاله و انجام پژوهش در این رابطه هم اهمیت زیادی دارد. چین در این حوزه هم رتبه یک را دارد و ژاپن و هند هم در میان کشورهای آسیایی جزو 10 کشور اول هستند. پس از آنها و در آسیا رژیم اشغالگر قدس با سهم 9/1درصدی در جایگاه هفدهم جهان قرار دارد و ایران با 04/0 درصدی رتبه سی‎و‎دوم جهان را به خود اختصاص داده است. در بین کشورهای همسایه، ترکیه هم اوضاع خوبی ندارد و در جایگاه چهلم جهان قرار گرفته است. با نگاهی به دانشگاه‎هایی که رشته‎های اطلاعات کوانتومی و فوتونیک در آنها تدریس می‎شود می‎توان فهمید چرا سهم ایران در این بین عددی قابل‌توجه نیست. از سوی دیگر وضعیت اقتصادی و نبود بستر مناسب برای فعالیت فارغ‎التحصیلان این رشته‎ها باعث شده که رغبت دانشجویان برای ورود به رشته‎هایی مثل فیزیک، شیمی، مهندسی شیمی، فناوری‌اطلاعات، ریاضیات و آمار که با گرایش‎های کوانتومی در ارتباط نزدیک است کاهش پیدا کند. شورای عالی فضای مجازی در سند راهبردی جمهوری اسامی ایران مصوب ۸ شهریور ۱۴۰۱، طراحی نظام به‌کارگیری فناوری‌های نوین فضای مجازی از قبیل پردازش کوانتومی را وظیفه معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری تعیین کرده و تصویب نهایی این سند نیز به کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی سپرده شده است. بنابراین باید منتظر بود و دید معاونت علمی چه راهکارهایی برای تغییر جایگاه ایران در آسیا و جهان در حوزه فناوری‌های کوانتومی ارائه می‎کند.

مریم ملی - گروه دانش و سلامت