کفشی برای دویدن همگام با یوزها

کفشی برای دویدن همگام با یوزها

اگر آدم‌های رویاپردازی مثل ژول‌ورن نبودند، شاید انسان هیچ‌وقت به آرزوهایش نمی‌رسید و هنوز هم فقط به آسمان خیره می‌شد و حسرت پرواز یا فرورفتن در عمق اقیانوس‌ها را در دلش می‌کُشت. اما رویاپردازی‌های آدم‌های خیالاتی که همت اجرای آنها را هم داشته‌اند، همواره دلیل کشف تازه‌ها بوده و کمک کرده تا انسان زندگی راحت‌تری هم داشته باشد؛ درست مثل استارت‌آپی که تصمیم گرفته سرعت راه‌رفتن روی زمین را 250 برابر کند!

تصور کنید به جای راه رفتن در خیابان، با سرعت یک یوز حرکت کنید. تصور کنید بتوانید ترافیک را شکست دهید و از بین انبوه خودروهای گیر افتاده در خیابان‌ها، میانبر بزنید و به مقصد برسید. هیجان‌انگیز نیست؟ حتی فکرش هم آدم را به وجد می‌آورد. یک استارت‌آپ آمریکایی به‌نام شیفت رباتیکز دستگاهی اختراع کرده که به کفش متصل شده و سرعت راه رفتن را تا 250درصد افزایش می‌دهد. اگرچه انسان قادر است با سرعت 11 کیلومتر در ساعت راه برود، اما این دستگاه سرعت راه رفتن را تا سه برابر حالت عادی افزایش می‌دهد؛ بدون این‌که لازم باشد قدم از قدم بردارید!
   
​​​​​​​گوش به فرمان شماست
این دستگاه که Moonwalkers  نام دارد و به معنی ماه‌نورد است، ساختاری شبیه اسکیت دارد اما چرخ‌های آن مانند اسکیت آزاد نیست پس نباید نگران از دست دادن تعادل خود باشید. علاوه بر این، به لطف الگوریتم‌ها، این دستگاه فقط زمانی حرکت می‌کند که به آن فرمان دهید. می‌توانید آن را متوقف کنید و در زمان بالا و پایین رفتن از پله‌ها، چرخ‌های آن را قفل کنید با همان دستگاه به‌راحتی روی پله‌ها تردد کنید. علاوه بر این‌که می‌توانید به‌طور خودکار سرعت خودتان را در سرازیری‌ها تنظیم کنید. کافی است تصمیم بگیرید سوار اتوبوس شوید. پاشنه راست خود را بلند کنید و آن را دوباره روی زمین بگذارید تا ترمز الکترونیکی چرخ‌ها، فعال شده و چرخ‌ها را کاملا قفل کند. برای بازگشت به حالت «حرکت با سرعت دویدن» پاشنه راست خود را دوباره بلند کنید، انگشت را روی زمین نگه داشته و به سمت عقربه‌های ساعت پا را بچرخانید تا قفل چرخ باز شود. 
 
 ایده‌ای از دل یک تصادف
ژونجی ژانگ، بنیانگذار این شرکت استارت‌آپی می‌گوید ایده اختراع ماه‌نورد، از تصادف اسکوترش در مسیر منزل به محل کار متولد شده است. او توضیح می‌دهد: «از خودم پرسیدم چرا هرگز پیاده به محل کار نرفتم؟ این فقط من نیستم که پیاده‌روی نمی‌کنم؛ درحالی که بسیار امن‌تر، آسان‌تر و راحت‌تر است. علاوه بر این پیاده‌روی به حفظ محیط‌زیست نیز کمک می‌کند»  اما از آنجا که به نظر ژانگ، پیاده‌روی خیلی کند و ناکارآمد است، بنابراین استفاده از این دستگاه را جایگزین پیاده‌روی می‌کند. او برای طراحی این وسیله از گروه مهندسان نیرو محرکه جت در موسسه رباتیک کارنگی ملون، رباتیک و طراحان کفش ورزشی کمک گرفته است. او برای ساخت این گجت، پنج سال وقت صرف و تلاش کرده سریع‌ترین کفش جهان را با تکیه بر «مهندسی- آناتومی بدن» بسازد. به گفته شرکت شیفت رباتیکز، برخلاف اسکیت‌بازی استفاده از این کفش نیازمند فراگیری هیچ‌گونه مهارتی نیست. در واقع هوش مصنوعی این دستگاه با راه رفتن هر کاربر خود را تطبیق داده و کمتر از 10 مرحله طول می‌کشد تا الگوریتم‌ها و الگوهای راه رفتن کاربر را یاد بگیرد.

منبع: euronews.com
مهتاب خسروشاهی - گروه دانش و سلامت