ملاقات 9دقیقه‌ای با دنیای نانو

ملاقات 9دقیقه‌ای با دنیای نانو

ما در عصر اطلاعات و ارتباطات زندگی می‌کنیم؛ عصری که علم و فناوری در حوزه‌های مختلف به شکل غیرباوری در حال پیشرفت و گسترش و داده‌ها و اطلاعات علمی بین دانشمندان، محققان و فناوران با سرعت بسیار زیادی در حال چرخش است. اثرات این تغییرات گسترده بر زندگی عمومی بشر غیرقابل‌ انکار است و مفاهیم پیچیده و جدید علمی در حال ورود کاربردی به زندگی روزمره ماست؛ ما هر روز با انواع محصولات تولیدشده با فناوری‌های جدید روبه‌رو می‌شویم که درک سازوکار آنها، کنجکاوی ما را بیش از پیش برمی‌انگیزد.

آشنایی با این مفاهیم علمی جدید و گسترده با روش‌های سنتی، برای افراد غیرمتخصص در هر حوزه، کاری طاقت‌فرسا و بعضا کم‌فایده است که ذهن را در بین انبوهی از داده‌ها و اطلاعات سردرگم می‌کند؛ برای ارائه این مفاهیم به شکلی ساده و اثربخش از سوی متخصصان و افراد خبره به علاقه‌مندان از طیف‌ها و گروه‌های مختلف، نیاز به استفاده از راهکارهای جدید و خلاقانه در آموزش و ترویج است تا اطلاعات کاربردی و مفید به شکلی ملموس و عمیق، به افراد علاقه‌مند انتقال یابد. 
سخنرانی نانویی برنامه‌ای با همین هدف است که از سال 1400 و به کوشش شبکه مدرسان بنیاد آموزش فناوری نانو (بخش ترویج دانشگاهی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو) در حال اجراست. در این برنامه، متخصصان علم و فناوری نانو، به شیوه‌ای جذاب، کاربردی و اثرگذار، مفاهیم پیچیده و گسترده علم و فناوری نانو را به دوستداران این حوزه ارائه می‌دهند. 
دومین سخنرانی نانویی 29 دی‌ماه 1401 برگزار خواهد شد؛ در این برنامه، 9 موضوع کاربردی از طرف 9 سخنران متخصص در موضوعات مختلف، طی 9 دقیقه ارائه می‌شود که دریچه‌ای برای درک بهتر مفاهیم نانو و ظرفیت‌های کاربردی آن به علاقه‌مندان و همچنین فرصتی برای ارائه ایده‌های کارآمد به متخصصان و فناوران خواهد بود. 
این رویداد در تاریخ 29 دی به‌صورت حضوری در سالن کوشک هنر، واقع در بزرگراه حقانی، خروجی کتابخانه ملی، بلوار شهدای بانک‌مرکزی، جنب خانه شعر و ادبیات، از ساعت ۱۰ الی ۱۳ برگزار می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند برای ثبت‌نام شرکت در این رویداد به سایت آموزش فناوری نانو به نشانی Nanoeducation.ir مراجعه کنند.

سیدمحمد حسینی معلم‌کلائی - مدیر دبیرخانه بنیاد آموزش فناوری نانو