ماموریت شبانه برای نجات 4حیوان یخ‌زده

گفت‌وگو با آتش‌نشان فداکار تفتی که ناجی 3 قلاده سگ و یک گرگ شد

ماموریت شبانه برای نجات 4حیوان یخ‌زده

16 سال قبل تصمیم‌گرفت در آتش‌نشانی به همشهریانش خدمت کند و در این مدت در عملیات‌های سخت و نفسگیر، ناجی گرفتاران در آتش و حوادث مختلف بود. در کنار این حوادث، رکورددار نجات حیوانات گرفتار هم هست و در این سال‌ها 115سگ و یک‌بار هم کفتار گرفتار در تله را نجات داد. میثم دهقانی، آتش‌نشان فداکار اهل تفت چند روزی است با انتشار فیلم تلاش‌هایش برای نجات سه قلاده سگ و یک گرگ از داخل مخزن آب در دمای منفی 9درجه به چهره شبکه‌های اجتماعی در استان یزد تبدیل شده است. دیروز گفت‌وگویی درباره تلاش‌هایش برای نجات حیوانات با او انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.

 چطور متوجه این حادثه شدید؟
 دو طبیعت‌گرد، هنگام گردش در منطقه متوجه مخزن بزرگ آب شده و از روی کنجکاوی داخل آن را نگاه می‌کنند که با حیوانات گرفتار در آن روبه‌رو می‌شوند. بعد هم حدود ساعت 15 و 45 دقیقه با آتش‌نشانی تماس گرفته و درخواست کمک کردند. محل گرفتار شدن حیوانات خارج از محدوده شهری بود. از آنجا که هر شیفت ایستگاه آتش‌نشانی تفت سه آتش‌نشان دارد، اگر موضوع انسانی باشد، سریع به محل حادثه می‌رویم. حال اگر حادثه مربوط به حیوان باشد با توجه به محدودیت نیرو، موضوع را با دهیاری روستا هماهنگ می‌کنیم تا مورد را رفع کند. چون مخزن آب عمیق بود و نیاز به تجهیزات داشت، دهیاری نتوانست کاری انجام دهد. به‌همین‌ دلیل منتظر ماندم تا شیفت کاری‌ام تمام شود و با کمک دو گردشگر راهی محل شوم. حدود دو کیلومتری مخزن، برای گازکشی در آن منطقه کانالی حفر کرده بودند که از آنجا به بعد را مجبور بودیم پیاده برویم. بعد از دو کیلومتر پیاده‌روی، حدود ساعت 8 شب به کنار مخزن رسیدیم. هوا تاریک بود و با نور چراغ‌قوه مجبور بودم عملیات کنم. هوا در آن منطقه منفی 9درجه بود و برای این‌که یخ نزنیم آتش روشن کردیم. 

 وضعیت مخزن و حیواناتی که در داخل آن گرفتار شده بودند به چه صورت بود؟
به‌دلیل خشکسالی در فصل گرما، اهالی از این منابع پلیمری برای جمع‌آوری آب باران و برف در زمستان و پاییز استفاده می‌کنند تا در فصل گرما بتوانند برای پرورش شترمرغ و کشاورزی از آب جمع‌شده در منبع کمک بگیرند. دهانه منبع قیفی‌شکل و سطحش یخ‌زده بود. 18 متر عمق منبع و شعاعش 200 متر با شیب 80 درجه بود. وضعیتش به‌صورتی بود که اگر پای‌تان به لبه آن می‌رسید به داخل منبع پرت می‌شدید. حیوانات چند روزی بود در داخل مخزن گرفتار شده بودند. آب یخ زده بود و حیوانات در شیب منبع ایستاده بودند و سر خود را بیرون از یخ نگه‌داشته بودند تا زنده بمانند. 
 
متوجه شدید چطور داخل منبع سقوط کرده بودند؟
بعد از خارج‌کردن حیوانات متوجه شدیم سه قلاده سگ متعلق به چوپانی در روستای علی‌آباد در آن حوالی بودند. یک هفته قبل، گرگ به گله می‌زند و سگ‌ها او را تعقیب می‌کنند تا فراری‌اش دهند. گرگ از بخشی از حصار دور منبع که تخریب شده بود وارد شده و داخل منبع سقوط می‌کند و بعد از آن هم سه سگ گله به داخل منبع می‌افتند. حیوانات یک هفته در داخل منبع گرفتار مانده بودند و به‌دلیل یخ‌زدن حدود سه سانتی‌متر سطح آب توانایی حرکت نداشتند.
 
در آن تاریکی چطور حیوانات را در عمق 18 متری منبع پیدا کردید؟
با چراغ‌قوه، نور می‌انداختیم داخل منبع و چشم حیوانات قرمز می‌شد و از این طریق محل‌شان را پیدا می‌کردم. با تجهیزات صخره‌نوردی وارد منبع شده و حیوانات را در آغوش می‌گرفتم و بالا می‌آوردم. دو گردشگر هم حیوانات را کنار آتش گرم کرده و به آنها غذا می‌دادند. 

 نترسیدید در آن وضعیت گرگ به شما حمله کند؟
هوا تاریک بود و فقط از طریق چشم حیوانات محل گرفتار شدن‌شان را پیدا می‌کردیم. وقتی نزدیکش شدم فهمیدم گرگ است. پیش از این هم تجربه کمک به حیوانات‌وحشی را داشتم و یک‌بار کفتاری را از تله نجات دادم. براساس تجربه، ابتدا به گرگ غذا دادم و نوازشش کردم تا مطمئن شود برای کمک آمده‌ام. بعد هم نزدیک شده و در آغوش‌گرفتمش. البته دستم را دندان زد اما محکم نبود و آسیبی نرسید. در این عملیات‌ها لباس‌های ضخیم می‌پوشیم. آن شب روی لباس‌هایم، کت برزنتی پوشیدم. وقتی گرگ را بالا آورد ابتدا به دو گردشگر حمله کرد که وقتی آنها مقابلش غذا ریختند آرام شد. حدود 40 دقیقه‌ای کنار حیوانات ماندیم و وقتی روبراه شدند و حرکت کردند، به‌دلیل سرمای شدید هوا و خیس‌شدن لباس‌هایم، آنجا را ترک کردیم. 
 
این عملیات چقدر طول کشید؟
ساعت 19 بعد از تمام‌شدن شیفت کاری‌ام، دو گردشگر به دنبالم آمدند و 10 و 45 دقیقه با نجات حیوانات به سمت شهر برگشتیم.
 
چه زمانی متوجه شدید فیلم تلاش شما برای نجات حیوانات منتشر شده؟
این حادثه پنجشنبه‌شب رخ داد و من متوجه انتشار فیلم‌ها نشدم. در زمان عملیات تمام توجه ما برای نجات است و به فکر فیلم و عکس نیستیم. شامگاه پنجشنبه بود که از رادیویزد با من تماس گرفتند و گفتند این فیلم در شبکه‌های اجتماعی استان منتشر شده و خواستند برای صبح فردا مصاحبه کنند. روز بعد هم فرماندار، شهردار و چند عضو شورای شهر به ایستگاه آتش‌نشانی آمدند و از این کار من تقدیر کردند. 
 
واکنش اهالی شهر تفت به این ماجرا چه بود؟
مردم که همیشه به آتش‌نشانان لطف دارند اما نکته‌ای که این اتفاق داشت، اطلاع بیشتر شهروندان از ماموریت‌های آتش‌نشانان بود. اغلب شهروندان تصور می‌کنند ماموریت آتش‌نشانان، نجات شهروندان گرفتار و اطفای حریق است که بعد از این ماجرا متوجه شدند یکی از ماموریت‌های آتش‌نشانان نجات حیوانات گرفتار است. البته باید به این نکته تاکید کنم که من برای تقدیر و تشکر این کار را انجام ندادم و هدفم فقط نجات حیوانات گرفتار در مخزن بود.

محمد غمخوار - دبیر گروه حوادث