علائم ضعف قلب چیست؟

نشانه‌هایی که می‌گوید قلب ضعیفی داریم

علائم ضعف قلب چیست؟

از قدیم نقل است که احساس نشاط و نیرومندی هر فرد با سلامت قلب و عروق او در ارتباط است. شادی باعث تقویت قلب و غم، ترس، عصبانیت و خجالت باعث تحلیل نیروی قلب می‌شود. به گفته پزشکان طب سنتی، یکی از بزرگ‌ترین مشکلات قلبی ما ناشی از بی‌خوابی است و از دیدگاه طب سنتی، زمان مناسب برای استراحت قلب از ساعت 9 تا 12 شب است.

نگذارید قلب‌تان سرد شود
قلب گرم‌ترین و خشک‌ترین اندام بدن است. قلب به دلیل این‌که بیشترین فعالیت را در بدن دارد به گرما و به دلیل ثبات، به خشکی نیاز دارد و اگر دچار سردی و تری شود حرارت آن کاهش یافته و کل بدن و اندام‌ها دچار کاهش عملکرد می‌شوند. از دیدگاه طب سنتی علائم ضعف قلب با نارسایی قلبی همپوشانی دارد. قلبی که دچار ضعف شود، تغییر و ناهماهنگی ضربان قلب، افزایش تعداد تنفس، ضعف تنفس، سرفه، کاهش وزن یا تورم، عطش به هوای سرد، خستگی، خواب‌آلودگی، کاهش اشتها و ناتوانی جنسی به دنبال خواهدداشت. 
   
تضعیف‌کننده‌های قلب
متخصصان طب سنتی بر این عقیده‌اند که یبوست به دلیل تجمع مواد زاید در بدن و همچنین فشار ناشی از دفع در صورت مداومت و همچنین خوابیدن به پشت می‌تواند باعث تضعیف قلب شود. کیفیت مطلوب هوای استنشاقی نیز تاثیر سریع و قوی بر قلب و مغز و کارکردهای ذهنی دارد. از طرفی ورزش در هوای آلوده و سرد و با استرس به خصوص در زمان سیری یا گرسنگی مفرط و همچنین ورزش‌های سنگین و حرفه‌ای، ورزش‌های غیرهوازی و... همگی باعث ضعف قلب می‌شود. بد نیست بدانید ورزش معتدل و پیاده‌روی باعث تعدیل قوا و حرارت بدن می‌شود.
   
خوراکی‌های تقویت‌کننده قلب 
گوشت بره، زرده تخم‌مرغ و برنج مقوی قلب و مغز است. همچنین مصرف سیب با گلاب به هر شکل از جمله فالوده، رب، چای، سرکه، مربا، حلوا یا پخته آن با عسل مفید و گلابی، به، انار، لیمو، نارنج و آناناس برای تقویت و حفظ سلامت قلب برای تمام گروه‌های سنی و جنسی مناسب است. در منابع طب سنتی، کنترل خشم، اصلاح مزاج، پاکسازی مناسب بدن، کاهش حجم موادغذایی در هر وعده و کاهش مصرف حبوبات و غذاهای نفاخ توصیه شده‌است.
   
گیاهان و دمنوش‌های مقوی
مصرف سبزیجات معطر و مقوی قلب و گوارش شامل ریحان بنفش و سبز، نعنا، پونه، مرزه، ترخون و گشنیز باعث تقویت قلب می‌شود. برای کنترل ضعف و نارسایی قلب استفاده از مقویاتی مانند زعفران، نسترن، گل‌سرخ، گل‌گاوزبان و قرنفل با صلاحدید پزشک موثر است. بادرنجبویه گیاه بسیار مفیدی است که ابن‌سینا آن را تقویت‌کننده قلب می‌نامد و براساس مطالعات انجام شده عصاره گیاه بادرنجبویه در درمان تپش قلب موثر و همچنین دمنوش آن در افرادی که علائم اضطرابی، تپش قلب و تنگی‌نفس دارند مفید است. البته این گیاه دارویی برای کسانی که مشکلات تیروئید دارند می‌تواند باعث بروز اختلالاتی شده و باید با تجویز پزشک مصرف شود. به گفته متخصصان طب‌سنتی با توجه به این‌که جایگزین کردن داروهای گیاهی به جای داروهای شیمیایی نیاز به تحقیقات بیشتر و کارآزمایی‌های بالینی وسیع دارد به همین دلیل به بیماران توصیه می‌شود که درمان‌های گیاهی طب سنتی را در کنار درمان‌های شیمیایی استفاده کنند.

فاخره بهبهانی - گروه دانش و سلامت