شیر و ماست تاریخ گذشته مسمومیت‌زا هستند؟

شیر و ماست تاریخ گذشته مسمومیت‌زا هستند؟

شیر و فرآورده‌های لبنی به‌خصوص ماست که اغلب طی فرآیندهای حرارتی پاستوریزه یا استریلیزه می‌شوند پس از گذشت تاریخ انقضا اگر ترش شده یا دلمه ببندند و در اصطلاح فاسد شوند الزاما به معنای بیماری‌زایی آنها نبوده و در صورت مصرف، سبب به‌مخاطره ‌انداختن سلامت مصرف‌کننده نمی‌شود. معمولا علت ترش شدن فرآورده لبنی، باکتری‌های غیربیماری‌زایی هستند که سبب افت کیفیت محصول می‌شوند اما چون به یقین نمی‌توانیم بگوییم محصول فاسد قابلیت بیماری‌زایی ندارد، بهتر است از مصرف چنین محصولاتی اجتناب شود. 

کلینیک دیابت
افراد مبتلا به دیابت برای این‌که بتوانند بیماری خود را به‌خوبی مدیریت کنند تا از پیامدهای مخرب آن در امان بمانند، باید به وضعیت تغذیه روزانه‌شان بسیار اهمیت بدهند. برای بسیاری از این افراد پرسش‌های متعددی پیش می‌آید که در این ستون تصمیم گرفته‌ایم به آنها پاسخ دهیم. پاسخ‌های ارائه‌شده از کارشناسان و متخصصان بهداشت و سلامت انجمن دیابت آمریکا گردآوری شده است. 

چگونه باید بدانیم به متخصص تغذیه نیاز داریم؟ 

وقتی با انجام آزمایش‌های مرتبط با تشخیص دیابت، متوجه بیماری‌تان شدید،‌ باید به متخصص تغذیه مراجعه و برنامه تغذیه‌ مناسب دریافت کنید. این مراجعه می‌تواند سالی یکی دو بار باشد. همچنین در برخورد با شرایط زیر، به متخصص تغذیه مراجعه کنید: 

 قصد بهبود وضعیت کنترل دیابت‌تان را دارید.
 
در سبک زندگی یا برنامه روزمره‌تان، مانند تغییر حرفه، ازدواج یا بارداری تغییراتی صورت گرفته است.

 داروهای دیابت‌ یا برنامه ورزشی‌تان تغییر کرده است.

 از برنامه غذایی‌تان خسته و دلسرد شده‌اید.
 
همزمان با دیابت، به بیماری‌هایی چون فشار خون بالا یا مشکلات کلیوی هم مبتلا شده‌اید.

 نگران وزن یا مقدار چربی خون‌تان هستید. 
 
​​​​​​​درخصوص کودکان، وقتی نیاز‌های تغذیه‌ای آنها تغییر می‌کند.