وضعیت قرمز برای اشغالگران

در روزهای گذشته نیروهای آمریکایی و صهیونیستی زیر آتش نیروهای مقاومت قرار گرفته‌اند

وضعیت قرمز برای اشغالگران

صهیونیست‌ها و نیروهای آمریکایی در منطقه، روزهای سختی را سپری می‌کنند و هر چند ساعت یک‌بار خبری از حمله به پایگاه یا کاروان متعلق به آمریکا و اسرائیل در منطقه شنیده می‌شود. ابعاد این حملات که با فاصله‌های کوتاه از یکدیگر انجام می‌شود بسیار گسترده است و می‌توان آنها را به‌دلایل مختلف، متفاوت از گذشته دانست. یکی از این تفاوت‌ها را می‌توان در سلاح‌های به‌کار گرفته شده عنوان کرد، چرا که در حمله به مقر نظامیان آمریکا در اربیل از پهپاد استفاده شده است و این حمله را می‌توان اولین حمله بزرگ به نیروهای آمریکایی با پهپاد عنوان کرد. از سوی دیگر حمله به محل نیروهای جاسوسی رژیم صهیونیستی را می‌توان نشان‌دهنده اشراف بالای اطلاعاتی نیروهای مقاومت دانست.

حمله به کشتی متعلق به رژیم صهیونیستی در بندر فجیره امارات را می‌توان نقطه آغاز حملات جدید عنوان کرد. این کشتی روز سه‌شنبه گذشته به‌وسیله موشک مورد حمله قرار گرفت. نکته جالب درباره این کشتی، مالکیت آن است که متعلق به رامی اونگار است. این فرد که رسانه‌های رژیم صهیونیستی از او به‌عنوان غول صنعت دریانوردی یاد می‌کنند دوست نزدیک یوسی کوهن، رئیس موساد است و طبعا انتخاب این کشتی به‌صورت تصادفی نبوده است. انتخاب این کشتی را می‌توان پیامی از سوی نیروهای مقاومت دانست که فعالیت‌های صهیونیست‌ها کاملا تحت اشراف اطلاعاتی نیروهای مقاومت است و با وجود تلاش فراوان موساد برای این‌که ردی از ارتباط این افراد با خودش به‌جا نگذارد، نیروهای مقاومت تمام ارتباطات صهیونیست‌ها را زیر نظر دارند.
 حمله به مرکز جاسوسی اسرائیل در شمال عراق
سه‌شنبه گذشته شوک دیگری از سوی نیروهای مقاومت به صهیونیست‌های حاضر در منطقه وارد شد و این‌بار نیز هدف مربوط به دستگاه جاسوسی رژیم صهیونیستی یعنی موساد بود. در این حمله، مرکز جاسوسی متعلق به موساد در شمال عراق هدف قرار گرفت و بر‌اساس گزارش‌ها، تعداد زیادی از اسرائیلی‌های مستقر در این مرکز مورد اصابت گلوله قرار گرفتند.
در همان لحظات اولیه این اتفاق، کانال «صابرین نیوز» و «مرکز الاعلام المقاوم» به نقل از منبعی امنیتی گزارش دادند که گروهی ناشناس اقدام به حمله به این مرکز متعلق به موساد کرده که در نتیجه آن شماری از «نیروهای اسرائیلی» کشته یا زخمی شده‌اند.
اما پس از ساعاتی،‌ گروه مقاومت اسلامی سرایا اولیاء الدم، با انتشار بیانیه‌ای رسمی مسؤولیت حمله به ایستگاه اطلاعاتی-عملیاتی موساد در اربیل را برعهده گرفت.
به اعتقاد کارشناسان، انتخاب این پایگاه اسرائیلی در کردستان عراق به‌عنوان هدف گروه‌های مقاومت از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است چرا که صهیونیست‌ها در سال‌های گذشته تلاش کرده‌اند از طریق فعالیت‌های جاسوسی و عملیاتی در این منطقه، علاوه بر تقویت تروریست‌هایی نظیر داعش، زمینه را برای تجزیه کشور عراق به سه کشور کردنشین، شیعه‌نشین و سنی‌نشین فراهم کنند. رسانه‌ها و تحلیلگران سیاسی عراقی نیز بارها در سال‌های اخیر درباره فعالیت عناصر صهیونیست در منطقه کردستان هشدار داده‌اند و رژیم صهیونیستی در جریان همه‌پرسی جدایی این منطقه از عراق در سال ۲۰۱۷ از این همه‌پرسی غیرقانونی حمایت کرده بود.
اکنون نیروهای مقاومت با هدف قرار دادن این مرکز اطلاعاتی صهیونیست‌ها در کردستان عراق، ضمن فاش کردن حضور جاسوسان صهیونیست در این منطقه، نگرانی‌ها نسبت به اقدامات اسرائیل برای بر‌هم زدن امنیت عراق را تأیید کرده‌اند و از سوی دیگر انتخاب یک مرکز جاسوسی به‌عنوان هدف نیروهای مقاومت، نشان‌دهنده اشراف اطلاعاتی مقاومت در منطقه است.
 عین‌الاسد زیر آتش پهپادهای مقاومت
در ادامه اخبار حمله به نیروهای آمریکایی و صهیونیستی، استراحتگاه نظامیان آمریکایی، مرکز علمیات و سامانه‌های دفاعی پایگاه هوایی عین‌الاسد در استان الانبار عراق هدف حمله چند پهپاد قرار گرفت.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما و به نقل از پایگاه خبری صابرین‌نیوز، برخی از مراکز حساس از‌جمله استراحتگاه نظامیان آمریکایی، مرکز عملیات و سامانه‌های دفاعی پایگاه هوایی عین‌الاسد در استان الانبار عراق هدف حمله سه پهپاد قرار گرفت.
صابرین‌نیوز افزود، در حمله پهپادی به پایگاه هوایی عین‌الاسد، چند نظامی آمریکایی زخمی شدند. این حمله با سانسور شدید رسانه‌های آمریکایی همراه بوده است.
در اتفاقی مشابه حمله پهپادی اخیر به بخش نظامی فرودگاه اربیل، سامانه‌های دفاعی هدف قرار گرفته در پایگاه عین‌الاسد از مقابله با پهپادهای مهاجم عاجز ماندند و پهپادها با دقت بالا مواضع مورد نظر را هدف قرار دادند.
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از مقامات کردستان عراق اعلام کرد، در حمله به پایگاه آمریکا در اربیل، یک نفر کشته و هشت نفر زخمی شده‌اند. وزارت کشور اقلیم کردستان هم اعلام کرد، پایگاه آمریکا در فرودگاه اربیل با پهپاد هدف قرار گرفته است. رسانه‌ها و تحلیلگران سیاسی، این حملات را اولین حمله بزرگ علیه منافع آمریکا با پهپاد عنوان کرده‌اند.
پس از این حملات، آژیر خطر در کنسولگری آمریکا در اربیل به صدا درآمد و مسیرهای منتهی به این کنسولگری مسدود شد؛ همچنین تمامی پرواز‌ها در فرودگاه اربیل متوقف شد.
نظامیان آمریکایی در پایگاه ویکتوریا در نزدیک فرودگاه بین‌المللی بغداد در آماده‌باش کامل به‌سر می‌برند و پهپادهای نظامی بر فراز آن به پرواز در‌آمده‌اند.
روز پنجشنبه نیز بار دیگر یک کاروان پشتیبانی نظامی ارتش آمریکا که وظیفه حمل تجهیزات جنگی را برعهده داشت، مورد هدف گروه‌های ضداشغالگری عراق قرار گرفت. این حمله در حالی صورت گرفت که روز چهارشنبه سه کاروان پشتیبانی در استان‌های ذی‌قار، دیوانیه و بابل مورد هدف قرار گرفتند.
صابرین‌نیوز محل این حمله را منطقه یوسفیه در استان بغداد اعلام کرد. تاکنون مسؤولیت فقط یکی از این چهار حمله از سوی گروه‌های ضد‌اشغالگری برعهده گرفته شده است. تصاویر منتشره از حمله اول نشان می‌دهد آسیب جدی به حداقل دو خودروی حامل تجهیزات پشتیبانی آمریکا وارد شده است. این کاروان‌ها مسیر خود را از مبدأ کشور کویت در جنوب عراق آغاز و در طول مسیر از مناطق مرکزی این کشور به مقصد عین‌الاسد در استان غربی الانبار یا الحریر در اربیل اقلیم کردستان واقع در شمال عراق در حال حرکت بودند.
 حمله موشکی به شهرک صهیونیست‌نشین
پنجشنبه‌شب هم منابع صهیونیستی از به صدا درآمدن آژیر خطر در شهرک سدیروت و دیگر شهرک‌های اطراف غزه خبر دادند. به گزارش تسنیم، الموگ‌ بوکر، خبرنگار صهیونیست اعلام کرد: آژیرهای خطر به‌دلیل پرتاب یک فروند موشک از غزه به سوی شهرک سدیروت به صدا درآمده اما این حمله تلفات جانی نداشته است. چند روز پیش نیز حمله موشکی از غزه به سوی این شهرک صهیونیستی همزمان با حضور نتانیاهو، موجب فراری دادن نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از یک مکان عمومی شده بود.
 حملات یمنی‌ها علیه متجاوزان سعودی
حملات به پایگاه‌ها و نیروهای آمریکایی و صهیونیستی در حالی است که متجاوزان سعودی نیز در روزهای گذشته بارها ازسوی نیروهای یمنی هدف حمله قرار گرفته و خسارت‌های فراوانی را متحمل شده‌اند.
حوثی‌های یمن در آخرین حمله موشکی و پهپادی خود در روز پنجشنبه نقاطی را در شهر جیزان عربستان مورد هدف قرار دادند.
روز پنجشنبه یحیی سریع، سخنگوی نظامیان حوثی با بیان این مطلب اعلام کرد: عملیات پهپادی این گروه به همراه شلیک چند فروند موشک، شرکت آرامکو، سامانه‌های پاتریوت و همچنین چند نقطه حساس دیگر در شهر جیزان را به آتش کشیده است.
بر‌اساس این گزارش، این عملیات با هفت موشک و چهار پهپاد صورت گرفته و آتش بزرگی در شرکت آرامکو شعله‌ور شده است.
حوثی‌ها اخیرا حملات هواپیماهای بدون‌سرنشین و موشکی خود به عربستان سعودی را افزایش داده‌اند. این حملات به اهدافی چون تاسیسات نفتی و اماکن نظامی اصابت کرده است.



تعلل دولت عراق در اخراج آمریکایی‌ها
امیر موسوی / کارشناس مسائل منطقه

در پی مصوبه پارلمان عراق مبنی بر اجرایی شدن خروج نیروهای آمریکایی از عراق، گروه‌های مقاومت در عراق به دولت این کشور و آمریکا برای خروج آمریکاییان از این کشور مهلت دادند و در این خصوص به نظر می‌رسد حملات اخیر به مواضع آمریکا در عراق بعد از سومین توافق استراتژیک بین دولت عراق و آمریکا صورت می‌گیرد.
در این گفت‌وگوها که برای خروج نیروهای آمریکا از عراق صورت گرفت زمان خاصی برای خارج شدن آمریکاییان مشخص نشد. در نتیجه چنین روندی برای گروه‌های مقاومت عراق قابل درک نبود و می‌توان گفت حملات اخیر به مواضع آمریکا در عراق پیامی به این کشور بود که دیگر حضورشان برای مردم عراق قابل تحمل نیست و از این به بعد برخوردها جدی‌تر خواهد شد.
از سوی دیگر، به نظر می‌رسد دولت عراق با افکار عمومی خود به گونه‌ای برخورد می‌کند که نیروهای نظامی آمریکا در حال خروج از این کشور هستند و فقط نیروهای آموزشی خواهند ماند. این در حالی است که در عمل مشاهده می‌کنیم همچنان تعداد بسیاری از نظامیان آمریکایی در سفارت آمریکا در بغداد و همین‌طور پایگاه عین‌الاسد حضور دارند.
به‌جز رفت و آمدهای بسیار میان نیروهای نظامی آمریکا به این پایگاه‌ها آن هم بدون اطلاع دولت عراق، روزانه پروازهای متعددی نیز برقرار است.
در مجموع حملات پهپادی آن هم به صورت پیشرفته و با هدف‌گیری دقیق نیروهای آمریکایی و اسرائیلی در عراق تحول بزرگی در نحوه برخورد مقاومت با این نیروها محسوب می‌شود. هر چند هنوز مقاومت مسؤولیت این حملات را به عهده نگرفته است.



حضور نامشروع در عراق و ادامه عملیات علیه نیروهای اشغالگر
مجتبی امانی / کارشناس مسائل منطقه

 از ابتدای اشغال عراق در سال 2003 شاهد مخالفت مردم این کشور با این اشغالگری بودیم. این مخالفت‌ها در شرایط مختلف و با روش‌های گوناگون اعلام می‌شد، چرا که مردم این کشور نمی‌توانستند ادامه این اشغالگری را تحمل کنند.
آمریکا براساس استراتژی خود برای ماندن در عراق حتی به واسطه بازگشت روش‌های استعمارگرایانه قدیم، یعنی منسوب کردن حاکم انگلیسی یا آمریکایی بود و به این ترتیب حضور آمریکا در عراق و افغانستان را می‌توان دست درازی به کشورهای همسایه و توطئه علیه آنها دانست. به این ترتیب مردم عراق مخالف حضور نامشروع آمریکا در این کشور بودند. این روند مخالفت به گونه‌ای ادامه یافت تا پس از شهادت سردار سلیمانی و ابو مهدی المهندس به دلیل پافشاری آمریکا برای حضور در عراق و انجام جنایت و حمایت از گروه‌های ترویستی، مورد مخالفت جدی‌تر مردم عراق قرار گرفت.
پس از اعلام تصمیم آمریکا برای خروج و کاهش نیروهای نظامی‌اش در عراق، این روند با کندی همراه بود که این موضوع باعث پایین آمدن آستانه تحمل مردم عراق و نیروهای مقاومت در این کشور در قبال اشغالگران آمریکایی شد.
به این ترتیب، به مقتضای وضعیت سیاسی عراق در برخی مواقع شاهد اوج گرفتن این‌گونه عملیات علیه مواضع آمریکاییان هستیم.
نکته دیگر این که چنین عملیاتی علیه نیروهای اشغالگر در عراق صرفا متوجه آمریکا نبوده و شاهد عملیاتی نیز علیه نیروهای رژیم‌صهیونیستی در شمال عراق بوده‌ایم، چرا که مردم این کشور دریافته‌اند تفاوتی میان نیروهای اشغالگر اعم از آمریکا و اسرائیل نیست و این دو، یکی هستند. رژیم‌صهیونیستی از حضور در عراق برای ایجاد توطئه علیه ملت‌های منطقه و مسلط کردن خود در این منطقه است. گرچه رژیم‌صهیونیستی هیچ‌گاه حضورش را به صورت رسمی در بخش‌هایی از عراق به‌خصوص شمال این کشور و انجام تحرکاتی علیه برخی کشورها به‌ویژه جمهوری اسلامی اعلام نکرده است.