ابتلای آمریکا به ویروس کشتارجمعی

تیراندازی در نزدیکی فرودگاه ایندیاناپلیس 68 کشته و زخمی بر جای گذاشت

ابتلای آمریکا به ویروس کشتارجمعی

در حالی که خشم افکار عمومی آمریکا از آزادی حمل‌ونقل سلاح در این کشور و افزایش تصاعدی و سالانه تعداد تلفات و قربانیان سلاح گرم افزایش یافته است، شاهد وقوع حادثه کشتار جمعی گسترده دیگری در ایالات متحده هستیم. طی ساعات اخیر، ایالت ایندیانا به کانون جدید بحران در آمریکا تبدیل شده است.

در ساعات ابتدایی بامداد دیروز، رسانه‌های آمریکایی از وقوع تیراندازی در ساختمانی نزدیک فرودگاه بین‌المللی ایندیاناپلیس خبر دادند. گزارش‌های اولیه از کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از افراد حکایت داشت. بر این اساس، منابع محلی آمریکایی از وقوع تیراندازی در یکی از ساختمان‌های شرکت فداکس در شهر ایندیاناپلیس واقع در ایالت ایندیانا خبر دادند. این ساختمان در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی ایندیاناپلیس واقع شده و پلیس نیز هنوز به سوالات درباره جزئیات بیشتر پاسخ نداده است. رسانه‌های آمریکایی نیز به نقل از گینی کوک، سخنگوی اداره پلیس ایندیاناپلیس گزارش دادند این حادثه تلفات زیاد و گسترده‌ای داشته است.
حدود ۸۰ تا ۹۰ کارمند شرکت فداکس (Fedex) در این ساختمان گرفتار شده بودند. در ساعات اولیه ماجرا، برخی رسانه‌های آمریکایی نیز به نقل از پرسنل اورژانس که برای انتقال افراد آسیب‌دیده به محل مراجعه کردند، گزارش دادند حداقل هشت نفر در این حادثه کشته شدند. ساعتی بعد از این حادثه، پلیس ایندیاناپلیس اعلام کرد بعد از محاصره شدن ساختمان توسط نیروهای امنیتی، شخص تیرانداز اقدام به خودکشی کرد. شبکه الجزیره به نقل از پلیس آمریکا گزارش داد شمار مجروحان در حادثه تیراندازی در ساختمان شرکت فداکس به ۶۰ مجروح افزایش یافته است. هنوز انگیزه فرد یا افراد قاتل در این خصوص مشخص نشده است.
 ماجرای دومی که آمریکا را تکان داده است
التهاب در آمریکا تنها مختص به ایالت ایندیانا و اطراف فرودگاه ایندیاناپلیس نیست. در شهر شیگاگو واقع در ایالت ایلنوی، اعتراضات علیه پلیس وارد مرحله حساسی شده است. در پی گسترش اعتراضات عمومی در شیکاگو به تیراندازی پلیس به یک پسر ۱۳ساله که باعث مرگ او شد، دفتر پاسخگویی پلیس غیرنظامی این شهر روز پنجشنبه ویدئوی مربوط به لحظه تیراندازی را در وبسایت خود منتشر کرد.
شبکه یورونیوز گزارش داده است، در این ویدئو دیده می‌شود این نوجوان که آدام تولدو نام داشته، سلاح خود را روی زمین انداخته و دستانش را ثانیه‌هایی قبل از آن‌که افسر پلیس به سمت او شلیک کند، بالا می‌برد. حادثه تیراندازی در ساعت ۳بامداد ۲۹مارس (۹فروردین) روی داده است. در آن روز آدام تولدو که اسپانیایی‌تبار بود همراه یک نوجوان دیگر که ۲۱سال داشت، در مواجهه با پلیس پیاده از محل فرار می‌کنند. جوان ۲۱ساله نیز درنهایت از سوی پلیس دستگیر شد. بر خلاف ادعای پیشین پلیس مبنی بر این‌که آدام تولدو در زمان شلیک پلیس سلاح در دست داشت، در این ویدئو به‌وضوح دیده می‌شود او چیزی در دست ندارد و دستانش را بالا برده است. با وجود این، یک افسر پلیس به نام اریک استیلمن به سمت سینه او شلیک می‌کند.
دفتر پاسخگویی پلیس غیرنظامی ابتدا حاضر به انتشار این فیلم نبود و دلیل آن را تیراندازی به یک فرد زیر سن قانونی اعلام کرده بود؛ اما درنهایت پس از درخواست شهردار و نهاد ناظر بر فعالیت پلیس، این ویدئو را منتشر کرد. علاوه بر این، اداره پلیس شیکاگو نیز که معمولا اسامی افسران دخیل در تیراندازی‌ها را به این سرعت منتشر نمی‌کند و تا پایان تحقیقات منتظر می‌ماند، این بار در جریان انتشار اولین گزارش‌های تحقیقاتی خود از این حادثه، نام، سن و نژاد این افسر پلیس را اعلام کرد که اریک استیلمن نام دارد و یک سفیدپوست ۳۴ساله است.
 استقامت لابی سلاح در آمریکا
کارشناسان و تحلیلگران معتقدند تا وقتی لابی‌های تسلیحاتی به تصمیم‌گیرندگان اصلی معادلات قدرت در واشنگتن تبدیل شده‌اند، امکان تغییر قوانین و اعمال محدودیت‌های جدید در خصوص حمل‌ونقل سلاح در آمریکا وجود ندارد. آزاد بودن حمل سلاح در آمریکا روزانه به بروز خشونت‌های مسلحانه در سراسر این کشور منجر می‌شود که برخی نیز جان خود را از دست می‌دهند. اما لابی سلاح در این کشور به اندازه‌ای قدرتمند است که کنگره آمریکا نیز اقدامی برای محدود کردن حمل سلاح نکرده است. نمایندگان و سناتورهای آمریکایی اگر از حمایت لابی‌های تسلیحاتی در انتخابات برخوردار نباشند، به‌راحتی کرسی‌های خود را در کنگره از دست می‌دهند. همین موضوع سبب شده است حتی دموکرات‌ها(که در مقایسه با جمهوریخواهان انتقادات بیشتری علیه آزادی حمل تسلیحات دارند)، اقدامی واقعی و عملیاتی در این خصوص نکنند.




دست‌های پشت پرده بر آمریکا حکومت می‌کنند
استفان لندمن، تحلیلگر آمریکایی در خصوص حادثه اخیر در ایندیاناپلیس و موارد مشابه در ایالات متحده می‌گوید: باید بگویم دست‌های پشت پرده بر آمریکا حکومت می‌کنند. قاعدتا این نمایندگان هستند که باید قوانین محدودکننده را در خصوص حمل‌ونقل سلاح یا موارد مشابه وضع کنند. اما آنها چنین اقدامی نمی‌کنند، زیرا شرکت‌های خصوصی در ساختار سیاسی و اقتصادی آمریکا، به مراتب قدرت بیشتری از نهادهای قانونگذاری دارند. همین مساله سبب شده است بحران‌های جاری در آمریکا هیچ‌گاه حل‌وفصل نشود.
لندمن در ادامه می‌افزاید: باید بگویم متاسفانه ساختار قدرت در آمریکا نه تنها مولد خشونت در مناطق مختلف جهان است، بلکه در داخل این ساختار نیز تولید خشونت و نفرت و کشتار می‌کند. میان بحران‌های متعدد اجتماعی، خشونت‌های مسلحانه و کشتار جمعی در آمریکا و بحران نژادپرستی و اعتراضاتی که به سبب آن صورت می‌گیرد، ارتباط مستقیم و معناداری وجود دارد.