یک محکمه ذهنی

گزارش از پشت‌صحنه مجموعه «وجدان درد» شبکه سلامت به همراه گفت‌وگو با کارگردان و بازیگران

یک محکمه ذهنی

آیا تابه‌حال برایتان پیش‌آمده برای انجام یک کاربر سر دوراهی قرار بگیرید؟ پاسخ به این سؤال قطعا مثبت است، چون ما آدم‌ها مدام در تصمیم گیری‌هایمان دچار تردید می‌شویم که کاری را انجام بدهیم یا نه.به‌عنوان‌مثال هنگام رانندگی با خودرویی تصادف می‌کنید و رفتار طرف مقابل شمارا عصبانی می‌کند. در یک‌لحظه ممکن است دست به هر کاری بزنید. حال اگر تصور کنید یک فرشته خیر و یک فرشته شر دو طرف شما ایستاده‌اند و باید در لحظه هم تصمیم بگیرید، تکلیف چیست؟ شبکه سلامت که مدتی است اقدام به تولید سریال‌های نمایشی با محوریت سلامت جسم و روان‌کرده است، این بار ساخت مجموعه‌ای به‌نام «وجدان درد» را در دست تولید دارد. مجموعه‌ای که در قالب طنز قرار است نکات مهمی را به ما منتقل کند. سری اول این مجموعه به کارگردانی مجید پرکار و تهیه‌کنندگی مهران رسام در ایام نوروز پخش شد و موردتوجه هم قرار گرفت. ازاین‌رو سری دوم آن‌که برای پخش در ماه مبارک رمضان در نظر گرفته‌شده در حال تصویربرداری است. در این مجموعه آدم‌های مختلفی در موقعیت‌هایی قرار می‌گیرند که شانس دارند در محکمه وجدان خود حاضر شوند و بتوانند درست‌ترین تصمیم را بگیرند. جام‌جم به پشت‌صحنه این مجموعه رفته و گزارشی از روند تولید آن تهیه و با کارگردان و بازیگران آن گفت‌وگو کرده که در ادامه می‌خوانید:

دادگاهی در فرهنگسرای انقلاب

از سال گذشته گروه سازنده مجموعه «وجدان درد» دکور محکمه را در گوشه‌ای از فرهنگسرای انقلاب برپا کرده و در آنجا مستقرشده‌اند. یکی از نکات مثبت این لوکیشن فضای وسیعی است که دارد و به دلیل محدودیت‌های کرونا می‌تواند مکان خوبی برای استقرار یک گروه چندنفره باشد. از در اصلی شیشه‌ای که وارد شوید، سالن بزرگی مقابل‌تان قرار دارد که گروه آنجا را به سالن غذاخوری تبدیل کرده است. گوشه‌ای از آن‌هم تبدیل به اتاق گریم شده که بهنوش بختیاری، زیر دستان گریمور است. در بخش دیگری از اتاق گریم یکی دیگر از گریمورها ریش سامان گوران را رنگ می‌کند. یک راهرو هم سمت راست قرار دارد که به پارکینگ منتهی می‌شود و کارگردان و بازیگران در این محوطه دورخوانی و تمرین می‌کنند. کنار آن‌هم دکور محکمه زده‌شده که یک میز برای منشی در آنجا قرار دارد و یک صندلی مخصوص قاضی محکمه و سه صندلی برای شخصیت‌های خیر، شر و متهم. دورتادور فضا هم پر از قفسه و زونکن است. گوشه‌ای از دکور هم جایگاه کارگردان و منشی صحنه است. یک تاب هم در گوشه‌ای دیگر از استودیو قرار دارد که قاضی گاهی روی آن تاب می‌خورد و استراحت می‌کند. چهار دوربین هم در نقاط مختلف قرار دارد. مقابل دکور مواد ضدعفونی‌کننده هست که به‌خاطر کرونا قبل از ورود به آن باید کفش‌ها را ضدعفونی کرد و بعد وارد شد.



تقابل خیر و شر

بهراد خرازی را همه با مجموعه «سیب خنده» و مجید دلبندم می‌شناسند. او نقش قاضی را در این مجموعه بازی می‌کند و به همین دلیل ریش‌بلند سفیدی را با چسب به صورتش می‌چسبانند. شهرام عبدلی هم نقش شر را بازی می‌کند و با سبیل و گریم خاصی که دارد در کنار دوستانش در پارکینگ فرهنگسرا به بقیه می‌پیوندد و مشغول دورخوانی می‌شوند. طبق گفته کارگردان، مهدی سلوکی ایفاگر این نقش بوده که در میانه راه به دلیل دیسک کمر از گروه جدا شده و شهرام عبدلی جایگزین وی شده است. مجید شهریاری هم از راه رسیده و در کنار آنها قرار می‌گیرد. او در اپیزود دزد که امروز ضبط می‌شود، نقش سارق را بازی می‌کند. همزمان با دورخوانی و تمرین بازیگران، بچه‌های صحنه نیز فضا را برای کار ضدعفونی می‌کنند. از میز منشی گرفته تا صندلی‌ها و فضای استودیو ضدعفونی می‌شود. تصویربردارها هرکدام پشت دوربین خود قرارگرفته و آن را بررسی می‌کنند. نورها تنظیم و بررسی می‌شود. به گفته یکی از عوامل گروه روز گذشته هم تا 5صبح در حال کار بودند. گویا قرار است تا پاسی از شب هم مشغول کار باشند. بعد از دورخوانی، بازیگران لباس نقش‌هایشان را می‌پوشند و همراه کارگردان در استودیو تمرین می‌کنند. به تعداد دوربین‌ها مقابل کارگردان مانیتور قرار دارد. بنابراین چهار مانیتور مقابل اوست.


عاشقانه و پر انرژی کار می‌کنم

بهنوش بختیاری نقش منشی این محکمه را بازی می‌کند که در این باره به جام‌جم نکاتی را بیان می‌کند:
 درباره ویژگی‌های این نقش بگویید که شما را ترغیب به بازی در این مجموعه کرد؟
 من به دلایلی بازی در این مجموعه را پذیرفتم؛ یکی حضور آقای رسام به دلیل پیشینه ذهنی که از ایشان دارم. نکته بعد این‌که این مجموعه درباره وجدان است. یعنی کارهایی که ما انجام می‌دهیم و فکر می‌کنیم اشکالی ندارد. به عنوان مثال این‌که نسبت به همدیگر بی‌تفاوت هستیم و اسمش را می‌گذاریم بی‌حاشیه بودن! بنابراین چون این مجموعه به حقوق معنوی انسان‌ها می‌پردازد، متن کار را خیلی پسندیدم و دوست داشتم در این کار حضور داشته‌باشم. منشی دادگاه در واقع وجدان است. یعنی آدم‌ها را دوست دارد و خیلی آدم واقع بین و روراستی هم هست.
 تا به حال چنین تجربه‌ای نداشتید؟
 فضای این مجموعه کاملا سوررئال فانتزی است و همین نکته باعث جذابیت آن می‌شود. من هم تا به حال چنین تجربه‌ای نداشتم. فقط یکی از نگرانی‌های من این است که شبکه‌سلامت مخاطبان خاص خودش را دارد و من دوست داشتم این مجموعه مخاطبان بیشتری داشته‌باشد. امیدوارم تبلیغات شبکه باعث شود این کار دیده شود و بیننده بیشتری داشته‌باشد. احساس می‌کنم کاری در جهت فرهنگ کشورم انجام دادم و از این نظر خوشحالم. مثل مجموعه «گل و بلبل» که مردم بعدها خواهند فهمید آن مجموعه چه خدمتی به نسل کودک و نوجوان کرد. این کار هم فرهنگ‌سازی قشنگی دارد و من دوست دارم.
 سال‌ها بود شما برای ماه رمضان کار نکرده بودید و این مجموعه می‌تواند اتفاق خوبی برایتان باشد.
 بله مدت‌ها بود سریالی که در این ایام پخش شود بازی نکرده بودم. البته کم‌لطفی بعضی از دوستان بوده که به من پیشنهاد ندادند. در صورتی که کار طنز در ماه رمضان دیده می‌شود و مردم دوست دارند.
 با توجه به این‌که سال‌هاست در این عرصه فعالیت می‌کنید اما مخاطبان تلویزیون به لحاظ سن و سال و سلیقه تغییر کرده‌اند، آیا باز هم با انرژی کار می‌کنید یا این‌که بازیگری برایتان یک شغل و به عادت تبدیل شده؟
 من همیشه عاشقانه و پرانرژی سر پروژه‌ها حضور دارم و از خوشحالی و رضایت و محبت مردم لذت می‌برم. به‌خصوص این‌که من عاشق مدیوم تلویزیون هستم و دوست دارم سریال بازی کنم. حتی در این شرایط که در معرض خطر هستیم و نمی‌توانیم مقابل دوربین ماسک بزنیم، باز هم با عشق کار می‌کنیم. نه فقط من که فکر می‌کنم همه عاشقانه در این شرایط کار می‌کنند.



وجدانی که قضاوت می‌کند

بهراد خرازی که آخرین حضورش بازی در مجموعه «بوم و بانو» بود و بار دیگر با مهران رسام پس از بیست و اندی سال همکاری کرده، درباره حضورش در این مجموعه و نقشی که بازی می‌کند به جام‌جم می‌گوید: نقشی که من در این مجموعه بازی می‌کنم، نقش وجدان است که به نوعی قضاوت می‌کند. یعنی وجدان همان شخصی است که وارد محکمه ذهنی‌اش می‌شود و کارهای او را قضاوت می‌کند.
وی در ادامه درباره تاثیرات این نقش و مجموعه روی شخصیت خودش هم عنوان می‌کند: اتفاقا من یک‌سری از قصه‌هایش را دوست داشتم و ذهنم را درگیر می‌کند و من را به فکر وا می‌دارد. گاهی پیش می‌آید با خودم می‌گویم بعضی حرف‌های «شر» درست است. به هر حال مجموعه جالبی است.
خرازی هچنین می‌افزاید: همزمان با این پروژه سر فیلمبرداری سریال «یاور» هم هستم که از شبکه سه پخش می‌شود و من نقش راننده تاکسی را بازی می‌کنم که تاثیراتی را روی خانواده‌اش می‌گذارد. البته سعی کردم با موقعیت‌هایی در بازی آن کاراکتر را از حالت خشک و جدی خارج کنم.
وی درباره همکاری‌اش با این کارگردان هم می‌گوید: من تا به حال با آقای پرکار همکاری نکرده بودم و بیشتر آقای رسام را می‌شناختم و همکاری داشتم و اصولا اولین کارهای من به تهیه‌کنندگی آقای رسام بود. اما در این کار تعامل خوبی با هم داشتیم.
خرازی در پایان هم درباره پیش‌بینی‌اش از اقبال مخاطب بیان می‌کند: من فکر می‌کنم شبکه سلامت باید روی تبلیغاتش کار کند تا مجموعه‌هایی که می‌سازد دیده شوند. همه اعضای این مجموعه در تلاش هستند تا مخاطبان از تماشای آن لذت ببرند.



آوازخوانی مجید شهریاری در محکمه

مجید شهریاری مثل همیشه و در همه کارها از فرصت استفاده کرده و زیر آواز زده و با صدای خوبش در حال خواندن است و همه از آواز خواندنش لذت می‌برند. در بخش‌هایی بازیگران هم او را همراهی می‌کنند. در این بین مسعود فروتن هم از راه می‌رسد. او در مجموعه قبلی این کارگردان یعنی «منم دوستت دارم» حضور داشته و دیدار دوستانه‌ای با تیم این پروژه دارد. به صورت نمادین هم پشت مانیتورها قرار گرفته و کارگردانی می‌کند.
تمرین‌ها به پایان می‌رسد و ضبط شروع می‌شود که یکی از نورها دچار مشکل می‌شود. در این فاصله که بچه‌های صحنه آن را تعمیر می‌کنند، دوباره بازیگران به تمرین خود ادامه می‌دهند. دزد روی صندلی نشسته و خیر و شر اطرافش. همچنین جلاد با آن سبیل‌های از بناگوش در رفته‌اش با یک گرز کنارش ایستاده و مدام مراقب دزد است که از روی صندلی‌اش بلند نشود. منشی هم پشت میزش نشسته و زونکنی در دست دارد و به اتهامات دزد رسیدگی می‌کند. شرایط برای ضبط این اپیزود مهیا می‌شود و همه سر جای خود قرار گرفته و کار آغاز می‌شود. یکی از نکاتی که نظر ما را جلب کرد این بود که در تمرین و دورخوانی، بازیگران سعی می‌کردند به یکدیگر ایده بدهند و به نوعی هوای همدیگر را در بازی داشتند. به عنوان مثال شهرام عبدلی به وحید اسمی‌خانی در بازی ایده داد یا بهراد خرازی به سامان گوران ایده داد و با کارگردان و مشورت جمعی به نتیجه بهتری رسیدند. همین موضوع باعث می‌شود کار دیدنی‌تر شود. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم هر روز ساعت 17 بیننده این مجموعه از شبکه سلامت باشید و اگر فراموش کردید و موفق به دیدن این مجموعه نشدید، ساعت 13ظهر و یک بامداد هم می‌توانید به نمایش وجدان درد بنشینید.


وجدان درد، مجموعه تاثیرگذاری است

سامان گوران را بیشتر با تقلید صدا در اجراهایش و فضای مجازی می‌شناسیم. البته در مقطعی اجرای مسابقه «دو نبش» ایران‌کالا را هم به عهده داشت. وی از نقشی که در این مجموعه ایفا می‌کند به جام‌جم می‌گوید: تاکنون تجربه بازی در چنین مجموعه‌ای را نداشتم که هم در شبکه سلامت باشد و  هم پیام‌های  مهمی را به مخاطبان منتقل کند. البته در «خنده بازار» که یک مجموعه اپیزودیک بود کار کردم. اما با این فضایی که وجدان درد دارد نه و همین تجربه برایم لذت‌بخش است. همیشه با خودم فکر می‌کردم چرا پیشنهادهای کاری خوبی به من نمی‌شود و سال‌هاست در تلویزیون نقشی بازی نکرده‌ام. تا این‌که این مجموعه پیشنهاد شد و من نقش «فرشته خیر» را در این کار بازی کردم.
وی درباره کار تقلید صدا هم توضیح می‌دهد: مدتی است در این زمینه کار نکرده‌ام. چون به قدری در این کار به قولی دست زیاد شده که دیگر کار نمی‌کنم. مگر این‌که گاهی دوستان از من می‌خواهند در همایش‌ها، استندآپ کمدی واقعی اجرا کنم. نه به شکلی که در «خندوانه »بود.
گوران درباره فضای این کار هم بیان می‌کند: اتفاقا بعضی از دوستان به من می‌گویند نقش خیر را نمی‌توانی خوب بازی کنی و به تو نمی‌آید و بهتر بود نقش شر را بازی می‌کردی. اما به هر حال صلاحدید کارگردان و تهیه‌کننده این بوده است.
او یکی از ویژگی‌های این مجموعه را داستان و شخصیت شر می‌داند و می‌گوید: معمولا همه ما به حرف‌های شر بیشتر گوش می‌کنیم و او را می‌فهمیم. چون بیشتر به حرف‌هایش عمل می‌کنیم و با او در ارتباطیم. این مجموعه می‌تواند در عین طنز بودن حرف‌های مهمی هم برای گفتن داشته باشد.
گوران در پایان هم عنوان می‌کند: فکر می‌کنم این مجموعه اتفاق خوب و بتواند تاثیرگذار باشد. امیدوارم مردم هم تماشا کنند و دوست داشته باشند.




دعوت آدم‌ها به ذهن خودشان

مجید پرکار از تجربه ساخت این مجموعه به جام‌جم می‌گوید:
 شما تاکنون مجموعه‌های «سوریخ» و «منم دوستت دارم» را برای این شبکه ساخته‌اید. چطور شد این همکاری با شبکه سلامت ادامه پیدا کرد و کارگردانی وجدان درد را هم برعهده گرفتید؟
 از آنجا که شبکه سلامت به دنبال این است که مجموعه‌های نمایشی بسیاری را در زمینه بهداشت و سلامت تولید کند، خوشبختانه این افتخار نصیب من شده که با این شبکه و به‌خصوص آقای رسام همکاری کنم و سریال‌هایی را با این محوریت بسازم و به نوعی می‌توانم بگویم آقای رسام چراغ این اتفاق را روشن کرد. ما تیم اتاق فکر را با هم طراحی کردیم. یعنی شبکه برای این اتفاق برنامه‌ریزی کوتاه مدت و درازمدت داشت که با سوریخ شروع شد و با منم دوستت دارم ادامه پیدا کرد و الان هم وارد سلامت روان شدیم و وجدان درد را   کار می‌کنیم.
 یکی از قسمت‌های مجموعه منم دوستت دارم در فضای مجازی وایرال شد و مورد توجه قرار گرفت. فکر می‌کنید این اتفاق برای وجدان درد هم بیفتد؟
 ما در آن مجموعه به بهداشت زنان پرداختیم که اتفاقا مدت‌هاست در برنامه‌های شبکه سلامت به این موضوع پرداخته می‌شود اما دلیل این‌که چرا این مجموعه در فضای مجازی وایرال شد این جادوی حوزه نمایشی است. شبکه سلامت با سکانداری و مدیریت جدید دنبال این است که با نگاهی که به حوزه نمایشی دارد، مفاهیم سلامت محور را در قالب آثار نمایشی مطرح کند.
 از ابتدا هم برنامه‌ریزی‌تان برای این مجموعه تولید در دو فصل بود؟
 وجدان درد در 35قسمت طراحی شده که سری دوم آن در 25قسمت در ماه رمضان پخش می‌شود. ما در این مجموعه یک روایت رئال سوررئال داریم که ساخت آن کار بسیار سختی است. این‌که آدم‌ها به ذهن‌شان دعوت می‌شوند و تلنگر می‌خورند.
 در این مجموعه سراغ آدم‌های خاصی رفته‌اید؟
 نه، ما در این محکمه هم مادر داریم و هم پزشک یا دزد و...
 از وقتی این مجموعه را ساخته‌اید آیا به خودتان هم تلنگری وارد شده؟
 بله صد در صد. چون وجدان درد مثل چراغی است که به بضاعت خودش جاهایی را روشن می‌کند تا حواسمان به نکاتی که تا به حال نبوده باشد.
 درباره انتخاب بازیگران هم توضیح می‌دهید که بر چه اساسی این افراد انتخاب شدند؟
 برای نقش «شر» که مهدی سلوکی آن را بازی کرده بود، می‌خواستیم از یک چهره مثبت استفاده کنیم. چون شیطان در ظاهر بسیار موجه است. برای نقش خیر هم به سامان گوران رسیدیم. البته از یک جایی به بعد مهدی سلوکی دچار عارضه کمر شد و باید یک ماه استراحت می‌کرد و نتوانست با ما ادامه بدهد؛ بنابراین از شهرام عبدلی دعوت به همکاری کردیم که این نقش را بازی کند. همچنین از بهراد خرازی عزیز خواستیم به گروه بپیوندد. بهنوش بختیاری هم نماینده طبیعت و منشی دادگاه است. مهمان‌ها هم که نقش متهم را بازی می‌کنند از چهره‌های کمتر دیده‌شده هستند و هم از چهره‌های شناخته شده طنز. مثل مجید شهریاری، رابعه اسکویی، مهدی امینی‌خواه و...
 کار در شرایط کرونا باید سختی‌های بسیاری داشته باشد؛ این‌طور نیست؟
 در حقیقت می‌توان گفت دوستان بازیگر که در این مجموعه با ما همکاری می‌کنند، با عشق جلوی دوربین می‌روند. چون نمی‌توانند ماسک بزنند و واقعا مقابل دوربین بی‌دفاعند. چند وقت پیش که بحث واکسن به هنرمندان مطرح شد واکنش‌های عجیبی داشت. حال شما تصور کنید اگر هیچ عزیزی کار نمی‌کرد، ایام عید تلویزیون چه چیزی باید پخش می‌کرد و مردم چطور باید سرگرم می‌شدند؟ می‌خواهم بگویم قله‌های فرهنگی ما کم از دوستان کادر درمان ندارد.


 شیطانک ملموس و امروزی

شهرام عبدلی درباره ویژگی‌های این نقش به جام‌جم می‌گوید:
 مدتی است حضور کمرنگی در تلویزیون دارید. چرا؟
 حدود دو سال روی تئاتر متمرکز بودم و کارهای خوبی انجام دادم. البته ارتباطم با تلویزیون قطع نشد. با این حال به قول شما حضور کمرنگی داشتم. به هر حال در دورانی تله‌فیلم زیاد ساخته می‌شد و اغلب بازیگران مشغول کار بودند که یکباره تولید تله‌فیلم‌ها متوقف شد. اتفاقا خیلی از سینمایی‌ها کارشان را از تلویزیون و با همین تله‌فیلم‌ها آغاز کرده بودند و از این نظر خدمت بزرگی به سینما و تلویزیون شد. متاسفانه مدتی است در تلویزیون فقط عده‌ای به صورت گروهی فعالیت می‌کنند. البته من هم در این مدت سینمایی و تئاتر کار کردم.
 فکر می‌کنم حضور در وجدان‌درد نخستین تجربه همکاری‌تان با شبکه‌سلامت باشد. چطور این همکاری شکل گرفت؟
 برای ما خیلی فرق نمی‌کند کدام شبکه باشد. ما باید کارمان را درست انجام بدهیم. البته معمولا سریال‌ها مدام از شبکه‌های مختلف بازپخش می‌شود؛ گرچه به ما فقط یک‌بار دستمزد می‌دهند! به نظرم این مجموعه هم متن‌های خوبی دارد. حضور مجید پرکار به عنوان کارگردان هم بی‌تاثیر نبود. گرچه همکاری با هم نداشتیم اما در این کار با هم آشنا شدیم و تعامل خوبی داشتیم. معمولا آدم‌ها در هر حرفه‌ای که فعالیت می‌کنند، از 40سال که عبور می‌کنند دنبال آرامش و امنیت در کار هستند. من هم شهرام عبدلی 25ساله سریال خط قرمز نیستم که به خاطر شهرت در هر کاری بازی کنم. در حال حاضر برای من تهیه‌کننده، نویسنده و کارگردان یک کار مهم است و آرامشی که بتوانم در آن کار داشته‌باشم که این اتفاق در وجدان درد افتاد.
 مدت‌ها بود نقش منفی بازی نکرده‌بودید، در این مجموعه ایفاگر نقش «شر» هستید؟
 بله چند سالی بود که مدام نقش مثبت بازی می‌کردم و به همین دلیل این نقش را دوست دارم. البته یک نقش خیلی خوب در سریال شهید شهریاری بازی کرده‌بودم که قرار بود ماه رمضان پخش شود که این اتفاق نیفتاد.
 چه نقشی؟
 نقش دایی شهیدشهریاری را که مرد شصت و چند ساله‌ای است بازی کردم که بسیار انسان شریف و درجه یکی است و من خیلی آن نقش را دوست دارم. امیدوارم هر چه زودتر این سریال پخش شود. در سریال «راز ناتمام» هم بازی کردم که گریم بسیار متفاوتی دارد. خوشبختانه نیمه‌دوم سال گذشته برای من اتفاقات خوبی در کار افتاد.
 چقدر شخصیتی که در وجدان درد بازی می‌کنید برایتان جذاب است؟
 شخصیت بانمکی است و من دوستش دارم. چون شخصیت ملموسی است و از کلیشه‌های معمول دور است. البته المان‌هایی در لباس و گریمش دارد اما اصلا شبیه شیطان‌هایی که در بعضی کارها دیده‌اید، نیست. مهم‌ترین جذابیتش هم برای من همین ملموس و امروزی بودن آن است که گفتمان و نقد امروزی دارد. بازیگران خوبی هم در این مجموعه حضور دارند که از دوستان من هستند و در کل فضای خوبی در کار داریم.
 فکر می‌کنید این مجموعه تا چه حد بتواند مورد توجه مخاطبان این شبکه قرار بگیرد؟
 این مجموعه یک کار جدید است و معمولا کارهای جدید کلا دیده نمی‌شود یا مورد توجه قرار می‌گیرد.
با این حال من فکر می‌کنم اگر شبکه تبلیغات خوبی برای سریال برود، دیده می‌شود و مورد توجه هم قرار می‌گیرد. چون مردم حوصله تماشای کارهای طولانی را ندارند و معمولا کارهای 15- 20 دقیقه‌ای بیشتر می‌گیرد. معمولا سریال‌ها هم به آن سمت می‌روند.



نقش جلاد ابله را بازی می‌کنم

وحید اسمی‌خانی، بازیگر سریال «حکایت‌های کمال» نقش جلاد را در این مجموعه ایفا می‌کند. وی در این باره به جام‌جم می‌گوید: جلاد جزو چند شخصیت اصلی این مجموعه است که در محکمه ذهنی آدم‌ها حضور دارد. برخلاف اسمش آدم رؤوف و مهربان و در عین حال ابله است و کارهایی انجام می‌دهد که در شخصیت یک جلاد نیست. حتی در کار اشاره می‌شود که جلاد شب‌ها در شهربازی کار می‌کند و نقش مترسکی را دارد که به او توپ پرتاب می‌کنند.
وی ادامه می‌دهد: یکی از ویژگی‌های شخصیت جلاد این است که دیالوگ ندارد یا این‌که دیالوگ یک کلمه دو کلمه‌ای دارد و بیشتر بازی می‌کند که باعث سختی اما در عین حال جذابیت این شخصیت می‌شود. ضمن این‌که در تمام قسمت‌ها کتک می‌خورد.(می خندد)
اسمی‌خانی با اشاره به این تجربه جدید و متفاوت هم توضیح می‌دهد: تا به حال بازی در چنین نقشی که بیشتر از دیالوگ بازی داشته باشد را تجربه نکرده بودم و برایم تجربه متفاوتی بود و خودم را محک زدم. البته ابتدا قرار بود من به عنوان بازیگر مهمان حضور داشته باشم. یعنی مثل همه شخصیت‌هایی که به محکمه ذهنی‌شان می‌آیند باشم. اما در زمان تست گریم به آقای پرکار پیشنهاد شدم و ایشان هم به من اعتماد کرد و نقش جلاد را به من سپرد.
وی درباره اقبال مخاطبان هم می‌گوید: من فکر می‌کنم این مجموعه در اندازه شبکه خودش دیده می‌شود. چون فضای کار طنز است و هم این‌که نکات کلیدی و آموزشی بسیاری دارد.
این بازیگر در پایان هم می‌افزاید: کارگردان تعامل خوبی با بازیگران دارد و هر کدام از ما اگر نکته یا ایده‌ای به ذهنمان برسد مطرح می‌کنیم و اگر مناسب باشد آقای پرکار می‌پذیرد. در ضمن دوستان هم برای این نقش خیلی به من کمک می‌کند. به‌خصوص دوست خوبم بهراد خرازی که فضا را برای بازیگر مقابل می‌گذارد. دوستان دیگر هم این ویژگی را دارند.