از  شروع تا 8 سالگی

از شروع تا 8 سالگی


حسین افشار، تهیه‌كننده‌ای كه از ابتدای شكل‌گیری «خانه ما» با آن همراه بوده، درباره آغاز این ماجرا می‌گوید: حدود ده سال پیش بود كه ما برنامه تلویزیونی با عنوان «گره» را درباره سبك زندگی به روی آنتن شبكه سه بردیم. فضای این برنامه گفت‌وگو‌محور و مختص گروهی از مخاطبان بود، همان زمان دغدغه ما این بود تا چطور می‌توانیم این موضوع را طوری پیش ببریم كه مردم بیشتری بتوانند درگیر آن شوند. در نهایت به این نتیجه رسیدیم كه در قالب برنامه گفت‌وگویی نمی‌توانیم به چنین نتیجه‌ای برسیم؛ این گونه بود كه به سراغ رئالیتی‌شو و شكل دادن فرمانده و بعد هم خانه ما رفتیم.
او درباره عدم حضور چهره‌ها در برنامه بیان كرد: در اصل ماجرای رئالیتی‌شو اغلب سازندگان آدم‌های معمولی را مورد هدف قرار می‌دهند و با آنها همراه می‌شوند. از سوی دیگر زندگی خود مردم و شخصیت آنها به مراتب از چهره‌هایی كه می‌بینیم جذاب‌تر است و الگوی مناسب‌تری برای انعكاس هستند چون نمی‌شود زندگی یك چهره را به دلیل تفاوت‌هایی كه بابت شغلش دارد به عنوان الگویی برای مردم نمایش داد و این موضوع باعث شد تا به كل سراغ این گروه نرویم.
سفر به شهرهای دیگر هم از آن موضوعاتی بود كه افشار درباره‌اش گفت: ما در جای‌جای كشور خرده‌فرهنگ‌هایی داریم كه انعكاس آنها به خودی خود جالب است. همچنین برای جذابیت بیشتر برنامه و كمك به عدم یكنواختی كه ممكن است به واسطه ساختار ثابت آن به وجود بیاید، تصمیم گرفتیم تا به شهرهای دیگر هم سر بزنیم. تاكنون تبریز، اهواز، اصفهان، یزد، شیراز و مشهد را داریم و در تلاش هستیم تا به این گستردگی وسعت بیشتری بدهیم.
در سوی دیگر داستان، جا انداختن هر فضای جدیدی در تلویزیون دشواری‌های خاص خود را دارد، اتفاقی كه برای این برنامه هم وجود داشت و افشار با اشاره به آن افزود: آن اوایل مخالفت زیادی وجود داشت و هضم این ژانر برای كسانی كه می‌شنیدند و طرح را می‌خواندند مشكل بود چون تصور آن كه دوربین در خانواده وارد می‌شود و در این مدت مدام با آنها همراه است، چندان برای بعضی‌ها ساده نبود. به هر حال ما با همه این صحبت‌ها پیش رفتیم و بعد از پخش فصل اول و دوم بود كه نظرات تغییر كرد و با استقبال عجیب و خیلی خوبی روبه‌رو شدیم، روندی كه همچنان ادامه دارد و بیشتر هم شده است.
افشار درباره فصل 7 هم كه قرار است به زودی روی آنتن برود خاطرنشان كرد: در این فصل تغییراتی ایجاد شده كه مجموعه جذابی را شكل داده و می‌توانم بگویم یكی از جذاب‌ترین فصل‌ها را در این سری شاهد هستید. همچنین چون تصویربرداری این سری در نوروز در شیراز انجام شد، فضای بخش‌هایی از سیل و اتفاقاتی كه در آن زمان افتاد هم در مجموعه منعكس شده است.