خانه شیشه‌ای آمریکایی‌ها در عراق

اخبار و گمانه‌ها از افزایش حملات ضدآمریکایی در عراق حکایت دارد

خانه شیشه‌ای آمریکایی‌ها در عراق

خبرهایی مبنی بر حمله موشكی به نزدیكی سفارت آمریكا در عراق از سوی مقامات عراقی تكذیب شد. همزمان اعلام شد حملاتی نظامی به محل استقرار نیروهای نظامی آمریكا در منطقه بلد صورت گرفته است. یك ماه پیش نیز گزارش شد كه خمپاره‌ای به منطقه سبز بغداد و نزدیكی سفارت آمریكا در این منطقه شلیك شده است. مجموع این خبرها آسیب‌پذیری شدید نیروهای آمریكایی مستقر در عراق را نشان می‌دهد. مقامات آمریكایی اما به جای تحلیل درست این حوادث بلافاصله بعد از هرگونه حمله‌ای «عوامل ایران» را متهم می‌كنند؛ ادعایی واهی كه تا به حال ایران بارها به آن پاسخ داده است.

روز گذشته منابع امنیتی عراق حمله موشكی به ساختمانی در نزدیكی سفارت آمریكا در منطقه سبز (الخضراء) در مركز بغداد را تكذیب كردند. پیش از آن شبكه سومریه نیوز عراق گفته بود اواسط شامگاه پنجشنبه موشكی از نوع كاتیوشا به منزلی در منطقه الجادریه در مركز بغداد اصابت كرد. منطقه الجادریه در نزدیكی منطقه الخضراء قرار دارد كه دربرگیرنده تعدادی سفارتخانه خارجی از جمله سفارت آمریكاست. این خبر بعد از السومریه نیوز در رسانه‌های عربی به‌خصوص العربیه بازتاب گسترده‌ای داشت و شبكه اسكای نیوز عربی نیز آن را منتشر كرد. با این حال دیروز محمد الربیعی، نایب‌رئیس كمیته امنیتی عراق گفت: آنچه رسانه امنیتی منتشر كرده را تكذیب می‌كنیم. هیچ موشكی به منزل مسكونی در منطقه الجادریه اصابت نكرده و وضعیت امنیتی بغداد بسیار خوب است.
شلیك به پایگاه نظامیان آمریكایی
این رویداد در حالی بود كه خبرهای دیگری حكایت از شلیك سه خمپاره به پایگاه هوایی بلد در ۶۴ كیلومتری شمال بغداد داشت. براساس منابع عراقی این خمپاره‌ها منجر به آتش‌سوزی در علفزارهای اطراف شد، اما تلفاتی در پی نداشت. پایگاه هوایی بلد یكی از مهم‌ترین پایگاه‌های استقرار نیروهای آمریكایی است كه هم زمان با سال نو میلادی دونالد ترامپ و همسرش به صورت سرزده و به شكلی توهین آمیز مخفیانه به این پایگاه سفر كردند و با سربازان آمریكایی عكس یادگاری گرفتند.  
منابع خبری می‌گویند در مجموع ۵۲۰۰ سرباز آمریكایی در عراق مستقر هستند. البته در این‌باره آمارهای دیگری نیز وجود دارد و تعداد این سربازان را تا 7000 نفر تخمین می‌زند. اواخر سپتامبر ۲۰۱۷ پنتاگون، تعداد این سربازان را 8000 نفر اعلام كرد. آمریكایی‌ها مدعی‌اند حضور این سربازان برای ارائه حمایت‌ها و آموزش‌های لجستیك به سربازان عراقی است. لیكن مقامات سیاسی عراق تاكنون بارها خواستار خروج نیروهای آمریكایی از این كشور شده‌اند. آنها با این استدلال كه جنگ با داعش در این كشور پایان یافته حضور نیروهای خارجی را غیر مشروع دانسته و از آمریكا می‌خواهند هرچه زودتر آنها را خارج كند. دولت دونالد ترامپ اما با بهانه قرار دادن بقایای داعش در سوریه مدعی است كه این نیروها برای ادامه مبارزه با بقایای داعش ضروری‌اند. هم‌اكنون بخش دیگری از نیروهای آمریكایی در پایگاه‌های القائم، الخازر و التنف  و  بخشی از نیروهای آمریكایی نیز بدون اطلاع دولت مركزی بغداد در اربیل كردستان مستقر هستند.
حملات رو به افزایش
این آخرین بار نيست كه خبرهایی با محتوای حمله به سفارت آمریكا در بغداد منتشر یا تكذیب می‌شود و قطعا آخرین بار نیز نخواهد بود. اردیبهشت گذشته شبكه خبری اسكای‌نیوز عربی از وقوع انفجاری در منطقه سبز پایتخت عراق خبر داد. به دنبال آن منابع امنیتی عراق تاكید كردند موشك‌هایی كه به منطقه سبز اصابت كرده، از منطقه الغدیر در بغداد شلیك شده بود. به دنبال این حادثه، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریكا در ادامه لفاظی‌ها و فرافكنی‌های خود درباره ایران در حساب توییتری خود خطاب به ایران نوشت: «اگر ایران می‌خواهد بجنگد این رسما پایانش خواهد بود؛ هرگز دوباره آمریكا را تهدید نكنید.»
منطقه بین‌المللی سبز به وسعت ۱۰كیلومترمربع در محله كرخ واقع در مركز شهر بغداد پایتخت عراق واقع است. در این منطقه مهم، مراكز دولتی عراق، سفارتخانه‌های متعددی چون آمریكا و انگلیس، دفاتر نهادهای بین‌المللی همچون سازمان ملل و اتحادیه اروپا در آنجا قرار دارد. سال 2014 نیز همین منطقه هدف یك حمله موشكی دیگر قرار گرفت كه طی آن سه موشك كاتیوشا به طرف سفارت آمریكا در بغداد شلیك شد. منابع عراقی گفتند از اینها یك موشك به ساختمان سفارتخانه و دو موشك دیگر در اطراف آن سقوط كرده است. اینها همه آسیب‌پذیری شدید آمریكایی‌ها را در عراق نشان می‌دهد. گویی آنها در خانه‌ای شیشه‌ای نشسته و هرلحظه بیم آن دارند كه از جایی به آنها حمله شود. چنین وضعیت لرزان و هراسناكی موجب شده تا بعضی از منتقدان ترامپ نسبت به عواقب اقدامات جنگ افروزانه او به‌خصوص در ارتباط با ایران هشدار دهند. برای مثال وندی شرمن، مذاكره‌كننده سابق هسته‌ای آمریكا بعد از درج نام سپاه پاسداران از سوی آمریكا به عنوان یك سازمان تروریستی گفت این اقدام موجب به خطر انداختن جان سربازان این كشور در عراق خواهد شد. به گزارش نیویورك‌تایمز، وی تاكید كرد: «دولت اوباما به فكر درج نام سپاه پاسداران به‌عنوان یك سازمان تروریستی خارجی بود، اما این كار را نكرد، زیرا خطراتی كه از این رهگذر متوجه آمریكایی‌ها می‌شد، مهم بود». پس از اقدام نابخردانه ترامپ، حكومت ایران نیز به صورت رسمی «فرماندهی مركزی آمریكا موسوم به سنتكام» و تمامی نیروهای وابسته به این كشور در منطقه را در زمره گروه‌های تروریستی قرار داد تا نشان دهد در این باره كاملا جدی بوده و مقابله به مثل خواهد كرد. حال به نظر می‌رسد هرگونه تشدید تنش بین ایران و آمریكا می‌تواند به صورت مستقیم سربازان آمریكایی مستقر در عراق را هدف قرار دهد و بر تعداد كشته‌های آنها در این كشور بیفزاید.