از میدان نبرد تا خدمات‌رسانی به مردم

از میدان نبرد تا خدمات‌رسانی به مردم


پنج سال از تأسیس سازمان الحشد الشعبی یا همان بسیج مردمی عراق می‌گذرد. سازمانی كه هدف اول آن، مبارزه با گروه تروریستی داعش بود، اما با پایان جنگ با داعش وارد عرصه‌های سیاسی و خدمات‌رسانی به مردم شد. این درحالی بود كه آمریكایی‌ها تلاش فراوانی صرف كردند تا بعد از اتمام مبارزه با داعش این گروه منحل شود، زیرا مدعی بودند الحشد الشعبی شاخه نظامی وابسته به ایران بوده و از روی همان نیروی بسیج این كشور كپی‌برداری شده است.
 سازمان الحشد الشعبی عراق در ۱۴ ژوئن ۲۰۱۴ (خرداد ۱۳۹۳) با فتوای آیت‌ا... سیستانی مرجع عالی‌قدر شیعیان عراق از تركیب گروه‌های مختلف عراقی از جمله تشیع، اهل تسنن و مسیحیت شكل گرفت. این سازمان كه هدف اصلی‌اش مبارزه با گروه تروریستی داعش بود، توانست در نهم دسامبر ۲۰۱۷ آذر ۱۳۹۶ عناصر این گروه را شكست دهد. نیروهای الحشد الشعبی حضوری پر رنگ در جنگ‌های خونین موصل، رمادی و تكریت داشتند. این گروه علاوه بر نجات هزاران خانواده از دست داعش كمك كرد تا ده‌ها هزار نفر از آوارگان عراقی به منازل خود بازگردند. الحشد الشعبی در مرحله نبرد با داعش، در آزادسازی ده‌ها شهر و منطقه عراق از دست این گروه تروریستی مشاركت داشت كه در این میان تلاش‌های این گروه در مناطقی ازجمله جرف النصر، بیجی، سامراء، تكریت، الفلوجه، الرمادی، الموصل، العظیم، عزیز بلد، تلعفر، امرلی، سنجار، سبع البور، عرب جبور، الضابطیه، ابو غریب و حمرین بسیار چشمگیر و به‌یاد ماندنی بود.
پایگاه خبری العهد لبنان به مناسبت پنجمین سالگرد تشكیل این گروه به فعالیت‌های مختلف الحشد الشعبی پرداخت و نوشت: اگر واژه جهاد، در دوران جنگ با داعش در صدر گفتمان الحشد قرار داشت، طی شش ماه اخیر، واژه‌هایی مانند نجات، سازندگی و خدمات در كنار واژه جهاد قرار گرفته تا تكمیل‌كننده مرحله پساجنگ باشد. به گزارش این منبع، شاید درخصوص حوادث اخیر عراق مانند سیل‌هایی كه در آوریل گذشته رخ داد یا جلوگیری از آسیب‌رسیدن به سازه‌های اقتصادی و نفتی مهم، مقابله با آتش‌سوزی در شمال مركز و جنوب این كشور، آمار و ارقام، گویای واقعیت نقش مهم و كلیدی الحشد در دفع و مقابله با این حوادث باشد. نیروهای الحشد در نجات ۲۴۰ روستا از خطر سیل در استان‌های میسان، بصره و واسط و حومه‌های آن، نجات چند سازه نفتی مهم در این استان‌ها خاموش كردن آتش در ده‌ها مزرعه در استان‌های نینوا، كركوك، صلاح‌الدین، دیاله، نجف و دیگر استان‌ها، نقش مهمی داشتند. این آمارها ثابت می‌كند اگر مأموریت الحشد در زمینه نظامی به پایان رسیده، ولی به اقتضای شرایط، رسالتش همچنان به قوت خود باقی است. گوهر این رسالت نیز صیانت از كرامت، عزت، استقلال و حاكمیت عراق و حفظ مقدسات آن و تلاش برای بازسازی این كشور است.
العهد در ادامه نوشت: بر هیچ‌كس پوشیده نیست كه سه عامل باعث شد الحشد این نقش مهم و كارآمد را ایفا كند و به این دستاوردها و پیروزی دست یابد. نخست، فتوای مرجعیت دوم، حمایت جمهوری اسلامی ایران و سوم حمایت مردمی گسترده از سوی اقشار مختلف عراق ـ صرف نظر از هر مذهب و قومیتی ـ بود كه به این نیرو كمك رساند. از همان ابتدای تشكیل این نیرو برخی محافل سیاسی و اطلاعاتی خارجی وابسته به محور عربستان تبلیغات منفی گسترده‌ای علیه این تشكل راه انداختند و آن را بازوی نظامی ایران در عراق توصیف كردند. حتی ثامر السهبان، سفیر عربستان در عراق خواستار انحلال این نیرو شد و آمریكایی‌ها هم بر دولت حیدر العبادی فشار آوردند تا این نیرو را بعد از مساله داعش به كلی منحل كند، اما نمایندگان پارلمان عراق الحشد الشعبی را یك نیروی نظامی زیر نظر وزارت دفاع عراق معرفی و به لحاظ قانونی بقای این گروه را تضمین كردند.
این نكته بر ناظران مسائل عراق روشن است كه هرچه حضور تأثیرگذار الحشد الشعبی در میادین و عرصه‌های مختلف افزایش یابد، حملات تبلیغاتی و تلاش برای مخدوش‌سازی چهره این سازمان نیز افزایش می‌یابد و این امری طبیعی و قابل انتظار است.