عقب‌نشینی هنگ‌‌كنگ، لایحه استرداد متوقف شد

عقب‌نشینی هنگ‌‌كنگ، لایحه استرداد متوقف شد

رهبر هنگ‌كنگ با عقب‌نشینی در مقابل موج گسترده اعتراضات مردمی، دیروز اعلام كرد اقدامات در رابطه با لایحه استرداد مجرمان به چین را متوقف كرده است. حدود یك میلیون نفر از مردم هنگ‌كنگ شنبه گذشته در اعتراض به این لایحه كه بازگرداندن شهروندان یا خارجی‌ها و حتی چینی‌های مظنونی كه به این منطقه سفر می‌كنند به چین را ممكن می‌سازد به خیابان‌ها آمدند. تظاهرات خیابانی در یك هفته گذشته ادامه داشت و در مواردی پلیس برای متفرق كردن مردم از گاز اشك‌آور و گلوله‌های پلاستیكی استفاده كرد.
به گزارش ایسنا و به نقل از رویترز، روز شنبه كری لام، رهبر هنگ‌كنگ گفت، شورای قانونگذاری این دولت شهر تمامی اقدامات در رابطه با لایحه استرداد را متوقف می‌كند. وی در كنفرانس خبری خود تاكید كرد، برای گام‌های بعدی پس از رایزنی با جناح‌های مختلف تصمیم‌گیری خواهد شد. رهبر هنگ‌كنگ افزود: پس از نارضایتی‌های مكرر داخلی طی دو روز گذشته اعلام می‌كنم دولت تصمیم گرفت كار روی این متمم را متوقف كند. قرار بود امروز تظاهرات گسترده و جدیدی در این منطقه خود‌مختار برپا شود. موضوع لایحه، استرداد مجرمان به چین در صورت تصویب، به‌گونه‌ای بود كه هنگ‌كنگ را ملزم می‌كرد مجرمان را به چین تحویل دهد.
معترضان مدعی بودند این لایحه، استقلال [سیاسی] هنگ‌كنگ را به خطر می‌اندازد. دولت چین ضمن محكوم كردن اعتراض‌ها در هنگ‌كنگ، آمریكا را به مداخله در امور این منطقه (خودمختار) متهم كرد. آمریكایی‌ها طی ماه‌های اخیر علاوه بر راه‌اندازی جنگ تجاری علیه چین، به تحریك و تحركاتی در زمینه خطوط قرمز امنیتی چین از جمله در تنگه تایوان و همچنین دریای چین جنوبی دست زده‌اند.