جنب‌وجوش استارت‌آپ‌های نوپا

جنب‌وجوش استارت‌آپ‌های نوپا

بیشتر فضای نمایشگاه اینوتكس با توجه به رسالتی كه برای معرفی ایده‌های فناورانه و استارت‌آپ‌های نوپا دارد به جایگاه‌هایی برای ارائه محصولات این شركت‌ها كه بیشتر آنها را نرم‌افزار‌هایی تشكیل می‌دادند كه در حوزه‌های مختلفی مانند خرید مواد پروتئینی تازه، خرید مستقیم محصولات طبیعی كشاورزان، بازار آنلاین خرید و فروش تولیدات داخلی، نرم‌افزار هوشمند سخنگو برای فوتبال دوست‌ها و همچنین نرم‌افزارهایی كه بر مبنای واقعیت مجازی طراحی شده‌اند و برای سرگرمی، تور مجازی از مكان‌های تاریخی كشور یا استفاده‌های علمی طراحی شده بودند.
 تحول دانش‌بنیان ملات ساختمانی
یكی از غرفه‌های استارت‌آپی نمایشگاه كه به همراه محصولش برای جذب سرمایه‌گذار در این نمایشگاه حاضر شده بود، مخترع نوعی ملات خمیری آماده بود. از ویژگی‌های این ملات این است كه نیازی به مراحل آماده‌سازی مانند اضافه‌كردن ماسه یا سیمان و آب ندارد و چسبندگی و مقاومت آن چهار برابر نسبت به ملات‌های سنتی بیشتر است. علیرضا بهلولی، مخترع این ملات درباره مزایای استفاده از «ملات سبز پلیمورتكس» به جام‌جم می‌گوید: «این ملات دوستدار طبیعت برای دیوارچینی ساختمان طراحی شده است. در حال حاضر ملات‌های مختلف دیگری برای كاشیكاری و نصب كفپوش نیز از همین ملات مشتق كرده‌ایم. بنابراین مشتری به راحتی می‌تواند ملات مورد نیازش را به صورت آماده تهیه كرده و به این ترتیب سرعت پروژه نوسازی یا بازسازی به مراتب بالاتر خواهد رفت. از طرفی به دلیل سهولت كار با این ملات، تعداد نیروی انسانی مورد نیاز در پروژه كاهش خواهد یافت كه در نتیجه موجب صرفه‌جویی نهایی حدود 30 درصد در هزینه كل پروژه می‌شود.»
این محصول در حال حاضر به عنوان محصولی دانش‌بنیان به ثبت رسیده است و در حال حاضر میزان تولید متوسط آن به صورت روزانه در حدود 250 تا 500 كیلوگرم است. بهلولی در ادامه می‌افزاید: «ما به دنبال جذب سرمایه برای افزایش توان تولیدی به بیش از دو تُن در روز برای رفع نیازهای فعلی شهر تهران هستیم و در صورتی كه بتوانیم مجموعه خود را گسترش دهیم حضور پررنگ‌تر در سایر شهرهای كشور نیز خواهیم داشت.» محصولات نوآورانه دیگر این كارآفرین ایرانی در زمینه ساختمان‌سازی در حال حاضر در مراحل ثبت اختراع هستند و به زودی به مرحله تولید خواهند رسید.
 فناوری‌ ایرانی همگام با جدیدترین فناوری‌های پزشكی دنیا
فناوری واقعیت افزوده (Virtual Reality) این روزها با سرعتی وصف‌ناشدنی در حال پیشروی و توسعه در كشورهای توسعه‌یافته است. استفاده از عینك‌های آموزش پزشكی و جراحی به‌تازگی در دنیای فناوری مطرح و در برخی از كشورها با استقبال خوبی روبه‌رو شده است. شاید جالب باشد بدانید گروهی از پژوهشگران دانشگاه علوم پزشكی دانشگاه تهران همگام با كشورهای توسعه‌یافته موفق به تولید نرم‌افزاری بر مبنای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده برای شبیه‌سازی آموزش‌های مورد نیاز پزشكان و جراحان در مركز رشد دانشگاه علوم پزشكی تهران شده‌اند. به گفته دكتر مجتبی عقیلی، عضو هیات علمی گروه طب اورژانس دانشگاه علوم‌پزشكی تهران، در حال حاضر این مجموعه تنها مجموعه داخلی است كه در حوزه توسعه آموزش جراحی بر مبنای واقعیت مجازی در حال فعالیت است. وی درخصوص نحوه طراحی این نرم‌افزار به جام‌جم می‌گوید: كدنویسی‌های مورد نیاز برای طراحی این نرم‌افزار را متخصصان داخلی انجام داده‌اند و در مراحل تولید آن اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران مشاركت دارند. به همین دلیل مبنای آن مرجع‌های استاندارد علوم پزشكی است و از لحاظ علمی و آموزشی مورد تأیید استادان دانشگاه‌های علوم پزشكی است. وی در ادامه در خصوص مزیت این محصول نسبت به نمونه‌ خارجی می‌افزاید: در حال حاضر قیمت تمام شده این محصول حداقل یك سوم تا یك چهارم نمونه‌های خارجی است. از طرفی با توجه به این كه امكان كدنویسی آن را در اختیارداریم، می‌توانیم بر اساس نیاز و سفارش مشتری محصول مورد نظر را ارائه دهیم كه این موضوع نیز برای مشتریان تا حد زیادی از لحاظ مالی مقرون به‌صرفه خواهد بود.
چنین فناوری‌هایی می‌تواند تا حد زیادی در افزایش مهارت دانشجویان پزشكی و پیراپزشكی موثر باشد. این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران تصریح می‌كند: این نرم‌افزار امكان تكرار عمل را برای كاربر فراهم می‌كند. همچنین می‌تواند عملكرد كاربر را نیز در حافظه خود نگهداری كند. به این ترتیب استادان می‌توانند از این دستگاه علاوه بر آموزش دانشجویان برای آزمون‌های پزشكی نیز استفاده كنند. همچنین امكان هشدار آنلاین به كاربر در صورت خطا در حین كار وجود دارد كه می‌تواند خطای كاربر را گوش‌زد كرده و مهارتش را ارتقا ببخشد.
در حال حاضر این محصول در دانشگاه‌های علوم پزشكی تهران، ایران، شاهرود و معاونت بین‌الملل دانشگاه علوم پزشكی تهران در حال بهره‌برداری است. همچنین سفارش‌هایی برای نرم‌افزارهای خاص بر اساس نیاز گروه آموزشی متقاضی نیز در حال آماده‌سازی است.