نمایش زنجیره كسب‌وكار

جام‌جم از حال و هوای حاكم بر زیست‌بوم نوآوری كشور در هشتمین نمایشگاه بین‌المللی نوآوری و فناوری(اینوتکس 2019) گزارش می‌دهد

نمایش زنجیره كسب‌وكار

اینجا برای ورود یا باید عضوی از خانواده بزرگ زیست‌بوم كسب‌وكار باشی یا حداقل علاقه‌مند به افزایش اطلاعات و آگاهی در حوزه كسب‌وكارهای جدید و نوآورانه؛ وگرنه در این فضای بزرگ 9000 مترمربعی خوش آب و رنگ در نمایشگاه بین‌المللی جایی برای پرسه‌زنی بی‌هدف نیست. اینجا همه در تكاپو هستند. یكی به دنبال ارائه ایده‌هایش به سرمایه‌گذاران برای جذب سرمایه و جان بخشیدن به كسب‌وكارش، دیگری برای پر و بال دادن به استارت‌آپ‌های نوپا و كوچك غرفه‌ای زده، برخی هم نماینده مجموعه‌ای از شركت‌های دانش‌بنیان هستند كه كنار هم می‌خواهند فضایی پر ظرفیت برای تحرك كسب‌وكار دانش‌بنیان ایجاد كنند. اما داستان به همین غرفه‌ها ختم نمی‌شود! اینجا اگر صاحب ایده‌ای بتواند سرمایه‌گذاری را متقاعد كند، برای صحبت‌های جدی‌تر دور از همهمه سالن بازدید، اتاقك‌های تعبیه شده در گوشه‌ای از این محوطه، جای خوبی برای صحبت‌های رو در رو‌ست. گروهی برای افزایش دانش و مهارتشان در رویدادهای آموزشی شركت می‌كنند. آنها كه زرنگ‌تر بودند و پیشتر طرح‌های خود را برای ارائه به سرمایه‌گذاران علاقه‌مند ارسال كرده بودند، حالا در كافه‌ای در گوشه دیگری از سالن با سرمایه‌گذارشان ملاقات می‌كنند و پیشنهادهای كاری را رد و بدل می‌كنند. اینجا حتی نوجوانان و جوان‌ترهایی كه هنوز وارد دنیای كسب‌وكار نشده‌اند نیز از قلم نیفتاده‌اند. رویدادها و جلسات آموزشی زیادی برای ایجاد دیدگاه مناسب از زیست‌بوم‌های نوآورانه كسب‌وكار برای دانش‌آموزان در حال برگزاری است. از قدم‌زدن میان این همه غرفه متفاوت و پر ایده خسته شده‌اید؟ در هر قسمت از این نمایشگاه، فضایی برای استراحت و پذیرایی و امكان تبادل نظر با افراد دیگر تعبیه شده است. اینجا همه چیز برای پرورش ایده‌های ناب و راه‌اندازی كسب‌وكارهای خلاقانه وطنی مهیاست. به هشتمین نمایشگاه بین‌المللی نوآوری و فناوری (INOTEX 2019) خوش آمدید!

در هفته‌ای كه گذشت اهالی كسب‌وكارهای جدید و استارت‌آپ‌های كشور روزهای پر جنب و جوشی را سپری كردند. هشتمین نمایشگاه نوآوری و فناوری كه از یكشنبه 19 خرداد 98 با سخنرانی سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری آغاز به كار كرده بود، چهارشنبه پس از گذراندن چهار روز پر از چالش و تبادل نظر اهالی زیست‌بوم كسب‌وكار به كار خود خاتمه داد. اكبر قنبرپور، دبیر این نمایشگاه در خصوص فعالیت‌های اینوتكس طی هشت دوره برگزاری به جام‌جم می‌گوید: «نزدیك به هزار شركت در هفت دوره گذشته در این نمایشگاه مشاركت داشتند و بیش از 25 هزار بازدیدكننده نیز در دوره‌های پیش از این نمایشگاه بازدید كرده‌اند. تا سال 95 هدف اصلی از برگزاری این نمایشگاه بیشتر انتقال فناوری از كشورهای خارجی بود، بنابراین از شركت‌های فناور خارجی متعددی برای شركت در نمایشگاه دعوت می‌شد تا ارتباط مورد نیاز برای انتقال دانش و فناوری روز دنیا به فناوران داخلی فراهم شود.»
وی با اشاره به تحول نگرش نمایشگاه از سال 96 می‌افزاید: «در دو سال گذشته تمركز نمایشگاه به زیست‌بوم‌های نوآوری داخل كشور معطوف شد؛ به طوری كه در سال 97 از تمام اجزای این زیست‌بوم برای شركت در نمایشگاه دعوت به عمل آمد و حدود 300 شركت و استارت‌آپ در هفتمین نمایشگاه اینوتكس شركت داشتند. امسال این نمایشگاه با حضور بیش از 400 شركت دانش‌بنیان، استارت‌آپ، پارك‌های علم‌وفناوری و شتاب‌دهنده در مساحتی دو برابر سال گذشته برگزار شد.» نمایشگاه امسال در سه بخش بازدید از غرفه‌ها، شركت در رویدادها و فعالیت‌های جانبی برگزار شد. تقی‌پور در رابطه با رویدادهای نمایشگاه امسال تصریح می‌كند: «رویدادها در دو سطح تجاری و ترویجی برگزار شدند. رویدادهای ترویجی با هدف آموزش و رفع نیازهای فعالان حوزه كسب‌وكار در قالب سخنرانی‌ها و مناظره‌ها ارائه شدند. همچنین هدف از برگزاری رویدادهای تجاری ایجاد ارتباط میان ایده‌پردازان و صنعت با هدف تجاری‌سازی ایده‌های خلاقانه و همچنین رفع نیازهای موجود در بخش صنعت با برگزاری چالش‌های حل مشكلات صنعت بود كه در قالب چند رویداد طی روزهای برگزاری نمایشگاه اجرایی شدند.»
 ایجاد فضای موثر برای برقراری ارتباط
در حاشیه این نمایشگاه فعالیت‌های جنبی نیز برای دستیابی بهتر به اهداف اصلی نمایشگاه در نظر گرفته شده بود. غرفه تجربه فناوری فضایی برای تجربه فناوری‌های روز مانند واقعیت مجازی را برای بازدیدكنندگان فراهم كرد. بخش اینوجوان برای آشنایی نوجوانان با فضای كسب‌وكارهای امروزی در نظر گرفته شد بود. همچنین چند فضای استراحت برای ایجاد ارتباط و تعامل بیشتر میان شركت‌كنندگان تعبیه شد بود.
از دیگر فعالیت‌های جانبی نمایشگاه می‌توان به كافه سرمایه اشاره كرد. در فراخوان نمایشگاه، افرادی كه صاحبان ایده جدیدی بودند یا استارت‌آپ‌هایی كه به دنبال سرمایه‌گذار مناسب برای توسعه كسب‌وكارشان بودند، می‌توانستند در وبگاه نمایشگاه درخواست خود را ثبت كنند و برای ارائه كسب‌وكارشان به سرمایه‌گذار آموزش ببینند. از طرف دیگر این درخواست‌ها پیش از نمایشگاه‌ها در اختیار سرمایه‌گذاران مشتاق قرار گرفت و به این ترتیب پل ارتباطی اولیه میان ایده‌پرداز یا استارت‌آپ و سرمایه‌گذار احتمالی برقرار شد. برای تعامل رو‌در رو میان این افراد غرفه‌ای با نام «كافه سرمایه» با فضایی مشابه كافه‌ها برای امكان نشستن و صحبت‌های جدی‌تر یا به اصطلاح برگزاری جلسات B2B در فضای نمایشگاه طراحی شده بود. همچنین اتاق‌هایی نیز برای برگزاری جلسات تجاری برای ایجاد ارتباط اولیه پس از بازدید شركت‌كنندگان از غرفه‌ها در نمایشگاه تعبیه شده بود كه در صورت نیاز بتوانند در محیط مناسبی دقایقی بنشینند و نحوه همكاری و تعاملشان را مشخص كنند.
از دیگر امكاناتی كه به عنوان بخش جانبی نمایشگاه در نظر گرفته شده بود، اختصاص غرفه‌ای به منتورها یا همان مربیان كسب‌وكار بود. شركت‌كنندگان می‌توانستند با مراجعه به این غرفه در قالب جلسات 30 دقیقه‌ای از خدمات مشاوره‌ای این مربیان برخوردار شوند. در حاشیه برگزاری این نمایشگاه، شش شركت فناور و فعال در حوزه كسب‌وكارهای جدید بخش خصوصی نیز از فناوری‌های جدید خود رونمایی كردند. همچنین از روز سه‌شنبه اولین مجمع نوآوری آسیا و اقیانوسیه نیز در كنار نمایشگاه اینوتكس برگزار شد.
 اعلام آمادگی برای توسعه فضای كسب‌وكارهای جدید
در كنار استارت‌آپ‌های كوچك‌، صندوق‌های سرمایه‌گذاری مانند صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران، مركز نوآوری بانك رفاه و شتاب‌دهنده‌های متعدد دولتی و خصوصی مانند شتاب‌دهنده‌های وابسته به بانك‌های خصوصی یا شتاب‌دهنده‌های خصوصی تخصصی در حوزه‌های مختلف فناوری، زیست‌فناوری، فین‌تك و ... نیز در نمایشگاه اینوتكس برای ایجاد بستر مناسب به‌منظور رشد كسب‌وكارهای داخلی نوپا حضور داشتند. باشگاه كسب‌وكار دانش‌بنیان باكس، یكی از مجموعه‌هایی است كه با همكاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، چند شركت‌ سرمایه‌گذار خصوصی و جمعی از فارغ‌التحصیلان و استادان دانشگاه صنعتی شریف، آماده ارائه خدمات مختلف به شركت‌های دانش‌بنیان و فناور نوپاست.
هدف اصلی از ایجاد این باشگاه گردهم‌آوردن اجزای زنجیره زیست‌بوم كسب‌وكار در كنار یكدیگر برای افزایش تعامل میان این اجزا و رشد سریع‌تر كسب‌وكارهای نوین در كشور است. برگزاری رویدادهای متعدد كسب‌وكار، دوره‌های آموزشی مرتبط با نیاز كسب‌وكارهای روز و برقراری حلقه ارتباطی میان ایده‌پرداز و سرمایه‌گذار از جمله فعالیت‌های این باشگاه دانش‌بنیان است.
در كنار شتاب‌دهنده‌‌های متعددی كه در زمینه‌های مختلف فعالیت دارند، حضور شتاب‌دهنده‌هایی كه در حال پر و بال دادن به كسب‌وكارهای خارج از تهران هستند، می‌تواند نویدبخش رشد و توزیع متوازن كسب‌وكارهای جدید در سراسر كشور باشد. شتاب‌دهنده دانش‌بنیان فردوسی یكی از همین شتاب‌دهنده‌های خارج از تهران است كه اولین شتاب‌دهنده دانش‌بنیان در شرق كشور محسوب می‌شود. این مجموعه تاكنون از میان 400 درخواست از طرف استارت‌آپ‌ها، 34استارت‌آپ را شتاب‌دهی كرده و ده استارت‌آپ، خروجی فعلی این مجموعه است. این شتاب‌دهنده در حوزه رسانه، بازی‌وسرگرمی، خدمات شهری و گردشگری و همچنین آموزش بازاریابی محتوا فعالیت می‌كنند.
این مجموعه همچنین در كنار خدماتی كه به استارت‌آپ‌های در حال شتاب‌دهی ارائه می‌كند، خدمات آموزشی و برگزاری رویدادهای كسب‌وكار را نیز در فهرست فعالیت‌های خود قرار داده است. علی بنایی، مدیر روابط عمومی این شتاب‌دهنده دانش‌بنیان به جام‌جم می‌گوید: «ما در نظر داریم تا سال 1400 به اثرگذارترین شتاب‌دهنده شرق كشور تبدیل شویم و خدمات خود را برای ورود به كشورهای فارسی‌زبان همسایه ایران توسعه دهیم.»
 این شتاب‌دهنده سال دومی است كه در نمایشگاه اینوتكس شركت كرده و به عقیده بنایی، این نمایشگاه از موثرترین نمایشگاه‌ها در حوزه نوآوری و فناوری است و به‌خوبی توانسته رسالت خود را برای جذب اجزای فعال در زیست‌بوم كسب‌وكار كشور انجام دهد. وجود چنین فضایی امكان برقراری ارتباط بین فعالان حوزه كارآفرینی و نوآوری را به مراتب تسهیل می‌كند.