مرگ بر آمریکا!

محمدجواد ظریف بعد از تحریم شدنش توسط دولت آمریکا در نشستی خبری به سوالات خبرنگاران داخلی و خارجی پاسخ داد

مرگ بر آمریکا!

وزیر خارجه كشورمان دیروز در آستانه روز خبرنگار در نشستی خبری به سوالات اصحاب رسانه در حوزه سیاست خارجی و برخی حواشی درباره وزارت خارجه توضیح داد. محمدجواد ظریف در این نشست خبری كه علی ربیعی سخنگوی دولت، بهروز كمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی، محمدخدادی معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد و محمود دعایی، مدیر مسؤول روزنامه اطلاعات نیز در آن حاضر بودند به بیان مواضع ایران در ارتباط با اقدامات آمریكا و اروپا پرداخت. ظریف از برداشته شدن گام سوم از سوی ایران در صورت ادامه وضع فعلی صحبت كرد و گفت اروپایی‌ها تا الان كه 15 ماه از خروج آمریكا از برجام می‌گذرد، اقدامی نكرده‌اند. وی تاكید كرد ایران حاضر نیست بار دیگر با آمریكا مذاكره كند، زیرا یك بار برای مدت طولانی این كار را كرده و این آمریكاست كه میز مذاكره را ترك كرده است، نه ایران.

تحریم مقامات ایران در دنیا مورد قبول قرار نگرفت
وزیر خارجه در نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار جام‌جم درباره اقدام متقابل ایران دربرابر تحریم آمریكا علیه مقامات ارشد كشورمان از جمله رهبر معظم انقلاب و وزیر خارجه تصریح کرد: اقدام این كشور در تحریم مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران در دنیا مورد قبول قرار نخواهد گرفت و تاكنون نیز همه كشورها نشان داده‌اند كه این موضوع را نپذیرفته‌اند. محمدجواد ظریف با بیان این‌كه فرهنگی كه از جنگ به عنوان گزینه روی میز صحبت می‌كند، فرهنگ موفقی نیست، عنوان کرد: در دنیای امروز ما این گفتمان نمی‌تواند تاب بیاورد به همین دلیل مجبورند به تروریسم اقتصادی رو‌بیاورند و تحریم كنند. به همین دلیل مجبورند مسؤولان كشور، رهبر معظم انقلاب و بنده را در فهرست تحریم قرار دهند.


انتقاد ظریف از اروپا
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر ادعای اروپایی‌ها درباره زمانبر بودن اجرای تعهدات برجامی‌شان، گفت: توجیه اروپایی‌ها مبنی بر نیاز به زمان برای انجام تعهداتشان، باید معنایی داشته باشد. تا الان كه ۱۵ماه از خروج آمریكا از برجام گذشته است، هیچ اقدامی نكرده‌اند. اگر قرار باشد معنای زمانبر بودن این باشد، دلیل ندارد این وضعیت ادامه پیدا كند.
ظریف با بیان این‌كه رئیس‌جمهور كشورمان كف مطالبات جمهوری اسلامی را به اروپا اعلام كرده است، افزود: در حال پیگیری مطالبات هستم، مهم‌ترین بخش مطالبات ما این است كه برای ادامه كار و برگرداندن اقدامات ایران به گذشته دو اقدام باید انجام شود.
نخست آن‌كه فروش نفت ما باید به زمان ماه می ۲۰۱۸ یعنی زمانی كه آمریكا از برجام خارج شده است برگردد، در آن زمان میزان صادرات نفت ما حدود 8/2 میلیون بشكه بوده است. اقدام دوم هم برگرداندن منابع ما است. این موارد كف مطالبات جمهوری اسلامی است.
وزیر خارجه همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌كه به نظر می‌رسد با توجه به اجرا نشدن تعهدات از سوی كشورهای اروپایی، ایران به سمت اجرای گام سوم پیش خواهد رفت و اجرای این گام سوم چقدر ما را به فروپاشی برجام و شرایط قبل از برجام نزدیك می‌كند، تصریح كرد: همان‌طور كه پیش از این توضیح دادم اقدامات ما به منظور كاهش تعهدات برجامی در چارچوب خود برجام بوده است، در برجام چنین ظرفیتی وجود دارد و ما بر این اساس
كار كرده‌ایم.
وی افزود: ما می‌توانیم برنامه هسته‌ای‌مان را بسیار گسترده‌تر از قبل از برجام به پیش ببریم و طرف‌های مقابل ما هیچ گاه نخواهند توانست اجماع امنیتی را كه پیش از برجام علیه ایران ایجاد كرده بودند دوباره ایجاد كنند؛ چرا كه همه دنیا می‌دانند ایران به تعهدات خود پایبند بوده است.
رئیس دستگاه دیپلماسی كشور در مورد خروج ایران از برجام با اجرای گام سوم گفت: گام سوم نه آخرین قدم است و نه خروج از برجام. این اقدام در چارچوب برجام است البته برجام چیز مقدسی نیست و اگر لازم باشد از برجام خارج می‌شویم، ولی الان لازم نمی‌دانیم این كار را انجام دهیم.



تعهد محضری می‌دهم در انتخابات نامزد نشوم
ظریف همچنین در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این‌كه برخی منتقدان شما ادعا می‌كنند قصد دارید در انتخابات ۱۴۰۰ نامزد شوید، بیان كرد: من پیش از این نیز در این زمینه اعلام موضع كرده‌ام و گفته‌ام قصد ندارم در این حوزه ورود پیدا كنم. من اكنون در برابر تمام جهان اعلام می‌كنم من آن كار را بلد نیستم و دنبال آن كار نمی‌روم و به كسانی كه نگران ۱۴۰۰ هستند می‌گویم نگران ۱۴۰۰ نباشند و بگذارند ما كاری را كه بلدیم انجام دهیم و به خاطر نگرانی از ۱۴۰۰ مانع كار ما نشوند، من مخلص این افراد نیز هستیم.
ظریف ادامه داد: اگر این دوستان بخواهند حاضرم در محضری كه آنها می‌گویند حضور پیدا كنم و تعهد محضری بدهم كه من ۱۴۰۰ در خانه هستم یا در دانشگاه و قصد ورود به عرصه‌ای را كه آنها نگرانش هستند، ندارم.رئیس دستگاه دیپلماسی درباره این‌كه رابطه وزیر خارجه با رهبر معظم انقلاب چگونه است، گفت: این‌كه مقام معظم رهبری در جلسات به من اجازه می‌دهند نظراتم را بدهم نشانه سعه صدر ایشان است و در جلسات، رهبر معظم انقلاب گوش می‌كنند و اصرار دارند افراد نظرشان را بگویند و دچار خودسانسوری نشوند.


انگلیس شریك آمریكا در تروریسم اقتصادی علیه ایران است
وزیر خارجه در خصوص توقیف كشتی انگلیسی در خلیج فارس و احتمال تشكیل ائتلاف بین‌المللی برای حفاظت از نفتكش‌ها گفت: انگلیسی‌ها با این اقدام خود در تروریسم اقتصادی آمریكا علیه ایران شریك شدند و این كار قطعا تبعاتی دارد. آمریكا مسؤول تنش در خلیج فارس است، كسی كه آتش‌افروز است. نمی‌تواند آتش نشان باشد. كافی است آتش افروزی خود را متوقف كند و آن وقت همه چیز خوب می‌شود.
ظریف یادآور شد: جمهوری اسلامی مانند اعضای اتحادیه اروپا معتقد است كه اقدام انگلیس راهزنی دریایی است كه هیچ منطقی نداشته و استناد آنها به تحریم‌های اتحادیه اروپا مبنا ندارد.وی با بیان این‌كه ما مسؤول امنیت منطقه هستیم و امنیت منطقه را هم ما حفظ كرده‌ایم در عین حال گفت: امنیت باید برای همه باشد، نه به هزینه یك كشور. رئیس دستگاه دیپلماسی كشورمان تصریح كرد: ما در اجرای وظیفه خود برای حفظ امنیت خلیج فارس بعضی اوقات از بعضی تخلفات چشم‌پوشی می‌كردیم اما در حال حاضر دلیلی نمی‌بینیم برابر انگلیس كه راهزنی دریایی می‌كند باز هم چشم‌پوشی كنیم؛ بنابراین اقدام ما عمل متقابل نیست بلكه چشم‌پوشی نكردن از تخلفات است.



اعضای گروه B كم می‌شوند
وزیر خارجه در بخش دیگری از نشست خبری دیروز با بیان این‌كه خوشبختانه اعضای گروه B، كم می‌شوند در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این‌كه اخیرا شاهد چرخش ناگهانی سیاست امارات متحده عربی نسبت به ایران بوده‌ایم و آیا این احتمال وجود دارد كه شاهد چنین چرخشی از سوی عربستان نیز باشیم، گفت: اجازه بدهید من از عبارت چرخش ناگهانی استفاده نكنم. ما بارها بر آمادگی خود برای مذاكره با كشورهای همسایه و منطقه تأكید كرده‌ایم.  وی ادامه داد: سفره مذاكره برای گفت‌وگو با كشورهای منطقه از جمله امارات و عربستان باز است و هرگاه آنها تمایل داشته باشند كه در سیاست‌های خود اصلاحاتی ایجاد كنند و مذاكره را بر درگیری ارجح بدانند و آن را انتخاب كنند، ما استقبال می‌كنیم.


پیشنهاد رند پال را نپذیرفتم، تحریم شدم
ظریف در پاسخ به سوالی درباره دیدارش با رند پاول، سناتور آمریكایی و این‌كه در آن دیدار پیشنهاد دیدار با ترامپ مطرح شده، گفت: درباره آنچه در مذاكرات اتفاق افتاده چیزی مطرح نمی‌كنم اما در سفرم به نیویورك گفته شد ظرف دو هفته تحریم می‌شوم مگر این‌كه آن پیشنهاد ( دعوت به كاخ سفید) را بپذیریم كه نپذیرفتم.
وی درباره این‌كه چرا جزئیات دیدار را نمی‌گوید اظهار كرد: به عنوان دیپلمات باید بتوانم مذاكره كنم و طرف مقابل هم باید احساس كند كه می‌تواند مذاكره كند و مسائلی كه در جلسه مورد مذاكره قرار می‌گیرد بیرون مطرح نمی‌شود، زیرا هر روندی غیر از این برای دیپلماسی سم مهلك است.
وی ادامه داد: اگر قرار باشد صورت مذاكره را بیرون بدهیم دیگر با ما مذاكره نمی‌كنند، بنابراین خبرهای ما از ملاقات‌ها مختصر است. البته تاكید می‌كنم ما حرفی نداریم كه بخواهیم از مردم مخفی كنیم و عدم انتشار خبر ملاقات‌ها به دلیل ملاحظات طرف مقابل است.



ان‌شاءا... دولت آمریکا از صفحه زمین هم بیرون برود
ظریف در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌كه آیا با آمریكا مذاكره می‌كنیم یا خیر، گفت:‌ ما مذاكره كردیم. طولانی‌ترین مذاكره را داشتیم. هیچ گاه وزیر خارجه آمریكا برای مذاكره ۱۷ روز خارج از آمریكا نبوده است، ساعت‌ها مذاكره داشتیم. این‌كه بگویم ما مخالف مذاكره هستیم این‌طور نیست.
وی افزود: ما مذاكره كردیم اما ممكن است آنها اكنون بیكار باشند، ما نیستیم. ما برای وقتمان ارزش قائل هستیم. در آمریكا انقلاب كه نشده حتی دولت‌های وارث انقلاب هم باید تعهدات را اجرا كنند.
ظریف با بیان این‌كه آمریكا در دوره ترامپ از همه معاهدات و توافقات خارج شده گفت: امیدواریم این دولت آمریكا از صفحه زمین هم بیرون برود، اما فعلا كه عضو دائم شورای امنیت است. احترام امامزاده به متولی است. قطعنامه ۲۲۳۱ مصوبه شورای امنیت است و هنوز لغو نشده بنابراین آمریکا باید به آن عمل کند و ‌‌ وقتی خودش به مذاکره پشت‌پا زده، نمی‌تواند ادعای مذاكره كند.