آقای کیمیایی اشتباه کرده!

محمدصادق رنجکشان در گفت‌وگو با جام‌جم همکاری با مسعود کیمیایی را تکذیب کرد

آقای کیمیایی اشتباه کرده!

پس از سكانس پایانی «گوزن‌ها» كه توسط ساواك فیلمبرداری شده بود و به‌تازگی در فضای مجازی منتشر شد، مسعود كیمیایی همچنان خبرساز است و گمانه‌زنی‌ها درباره سرمایه‌گذار فیلم جدید او ادامه دارد. او در جشن تولد اخیرش گفته بود: «آقایی كه تا الان چند فیلمش هم فروش خوبی داشته، قرار است اثر بعدی من را بسازد.» اشاره كیمیایی، ذهن‌ها را به سمت محمدصادق رنجكشان برد، به طوری كه حتی یكی از خبرگزاری‌ها این ذهنیت را قطعی دانست و به شكل علنی، او را سرمایه‌گذار فیلم تازه كیمیایی خواند. در این زمینه، بهترین گزینه خود رنجكشان بود، اما وقتی برای اطلاع از جزئیات همكاری با كیمیایی با او تماس گرفتیم، خبری از سرمایه‌گذاری برای «خون شد» - تازه‌ترین فیلم مسعود كیمیایی كه سال گذشته مجوز ساخت آن صادر شده بود- نبود. در ادامه اما صحبت به موارد دیگر هم كشیده شد و تبدیل به این گفت‌وگویی شد كه پیش روی شماست.

 زمزمه‌هایی است مبنی بر همكاری شما با مسعود كیمیایی و سرمایه‌گذاری برای فیلم جدید ایشان. این موضوع صحت دارد؟
واقعیت را بخواهید نه.
 آقای كیمیایی در مراسم جشن تولدش، از سرمایه‌گذاری نام برد كه خیلی با نشانه‌های شما همخوانی داشت و ذهن‌ها را سمت شما برد.
این تصور ایشان است و فعلا بنا به همكاری نیست. البته ایشان یك روز در دفتر ما مهمان بودند و این بحث را هم مطرح كردند. ما هم گفتیم ان‌شاءا... ببینیم خدا چه می‌خواهد. اگر زنده بودیم و به شرط حیات، شاید بعدا این اتفاق بیفتد، اما فعلا چیز خاصی وجود ندارد. این چیزی هم كه مطرح شده، نقطه نظرات ایشان بود.
 یعنی شما فیلمنامه «خون شد» را نخوانده‌اید؟
فیلمنامه را خوانده‌ام. آوردند دفتر و ما هم آن را خواندیم، ولی فعلا قرار نیست ما كاری را انجام دهیم. بلافاصله مطبوعات شروع به گمانه‌زنی كردند.
 حتی یكی از خبرگزاری‌ها هم خبر این همكاری را منتشر كرده است.
ما دل‌مان خواست به سینما كمك كنیم و واقعا نیت‌مان هم خیر بود، چون علاقه داشتیم. اما متاسفانه كلی حرف و حدیث درست كردند.
 قبول دارید كه همكاری با كیمیایی، خوشایند است و می‌تواند اعتبار بیاورد؟
بله، من كه مخلص آقای كیمیایی هستم و برای ایشان به عنوان یك بزرگ‌تر و استاد احترام قائلم، كما این‌كه ممكن است در یك فضای آرام و موقعیت مناسبی دیگر، این اتفاق بیفتد و ما در خدمت ایشان باشیم. اما فعلا من به این نتیجه نرسیدم. ضمن این‌كه ایشان این حرف را در جشن تولدشان مطرح كردند. جالب است بدانید كه تولد هر دوی ما یك روز است و من هم متولد 7 مرداد هستم. منتها كسی برای ما جشن نگرفت و یك شمع هم نبود كه ما فوت كنیم! به هرحال ایشان بزرگ هستند و باید هم برایشان جشن بگیرند.
 كیمیایی در همان جشن تولدش، گلایه كرده بود كه چرا برای كارگردان‌هایی چون او و داریوش مهرجویی، سرمایه‌گذار نیست.
یك آقایی با ایشان در فیلم قاتل اهلی به عنوان تهیه‌كننده همكاری كرد كه منجر به اختلاف شد. به نظرم احترام بزرگ‌ترها و پیشكسوت‌ها برای همه واجب است و من هم كنارشان هستم. همین الان فیلم آقای رضا گوران (سركوب) اكران می‌شود كه یك فیلم اولی است. كسی حاضر نبود برای ایشان سرمایه‌گذاری كند، اما من سرمایه‌گذاری كردم. این كار را هم دلی انجام دادم. به نظرم فیلم خوبی است و امیدوارم برای این جوان (گوران) اتفاقات خوبی بیفتد.
 طرح دیگری هم در دست دارید؟
اواخر سال گذشته، كاری را با آقای حمید نعمت‌ا... شروع كردیم به نام «قاتل و وحشی» كه تا الان كه با شما صحبت می‌كنم، هنوز كلید نخورده است. فعلا در مرحله پیش تولید هستیم، ضمن این‌كه من با آقای نعمت‌ا... طی كردم كه قرارداد بازیگران را گران نبندیم، چون بحث‌هایی مطرح است كه به دلیل دستمزدهای بالا، هزینه تولید فیلم‌ها زیاد می‌شود. برای همین ما هم گفتیم اگر دستمزد هنرپیشه‌ای گران بود، نمی‌خواهیم در این فیلم باشد. آقای نعمت‌ا... هم دنبال این است كه با قیمت‌های خوبی فیلم را تمام كند كه اتفاق بدی نیفتد.
 یكی از بحث‌هایی هم كه وجود دارد، همین مساله پرداخت دستمزدهای بالا و نامتعارف در برخی فیلم‌هاست كه نظم و موازنه تولید را به هم می‌زند. با این توصیفات شما مخالف این وضع هستید؟
من كه مخالفم، همه فیلم‌هایی كه سرمایه‌گذاری كردم، مشخص است و تهیه‌كننده‌ها و عواملی كه در این فیلم‌ها با من همكاری كردند، می‌توانند توضیح دهند كه در فیلم‌های من چنین اتفاقی نیفتاده است. ما چنین پولی نداشتیم كه وارد یك فیلم كنیم و بعد هم جواب ندهد. ما نیامدیم كه سینما را به‌هم بریزیم. ما عاشق سینما و تئاتر بودیم. این روزها مشغول كارهای خوبی در پردیس تئاتر شهرزاد هستیم. این دو سال و نیم كه وارد فضای سینما و تئاتر شده‌ام، مدام برخی آقایان از پول كثیف حرف می‌زنند و درباره آن می‌نویسند. بالاخره نهادهای نظارتی بررسی كرده‌اند، پس چرا هیچ اتفاقی نمی‌افتد. چرا مصداقی نمی‌گویند كه پول چه كسی كثیف است؟ من از جام‌جم خواهش می‌كنم، درباره این مساله مصداقی بنویسد. تا سیه‌روی شود، هركه در او غش
باشد.
 اخیرا در اكران ویژه سركوب گفتید  سرمایه‌گذاران و سرمایه‌ها را از سینما نرانید. منظورتان چه كسانی است؟
نمی‌دانم، شاید كسانی هستند. فقط تاكید می‌كنم، اگر دلخوری و گلایه و نقدی وجود دارد، با ایهام نباشد. سرمایه هركس مشكل داشته، وضعیتش مشخص است. حرفم این است كه اجازه دهید سرمایه به سینما بیاید، چون سینما یك صنعت است. 240 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در سینما كه چیزی نیست، پول یك ماشین‌فروشی عباس‌آباد هم نیست. تمام تراكنش یك سرمایه‌گذار و تهیه‌كننده سینما اندازه درآمد یك ماشین‌فروش نیست. این زشت است كه می‌نویسند پول كثیف و طرف رفته پولش را در سینما بشورد. جای شستن ندارد، مگر رختشورخانه است؟ من كه روی فیلم‌های بدی سرمایه‌گذاری نكردم؛ روی فیلم سركوب سرمایه‌گذاری كردم، در فیلم‌های سرخ‌پوست و متری شیش و نیم سرمایه‌گذاری كردم. در فیلم بی‌حسی موضعی (حسین مهكام) سرمایه‌گذاری كردم كه وقتی اكران شد، ببینید چه فیلم خوبیست. اگر فیلمی یك خرده خراش داشته باشد، سراغش نمی‌روم. واقعا هم انجام ندادم. نمی‌گویم آدم واردی هستم، اما سعی كردم انتخاب‌های درستی داشته باشم. البته من گلایه دارم، چون وقتی در فیلمی سرمایه‌گذاری می‌كنم، چند ماه حدود 80-70 نفر مشغول به كار هستند. سفره‌ای پهن می‌شود و به هرحال زندگی عده‌ای می‌گذرد. اگر پول من مشكل داشت، قوه قضاییه حتما ورود می‌كرد، این را قبلا هم گفته‌ام، من یك ریال به هیچ بانك و بنگاه اقتصادی بدهكار نیستم. حساب مالیات شركتم، تا سال 96 تسویه است. وقتی آدمی این‌طوری وارد سینما می‌شود، حیف است این حرف‌ها را بزنید. واقعا حساب و كتابم را بررسی كنید و اگر اشكالی در آن وجود دارد، بگویند.