پرواز هدهدها از کوهرنگ تا سرزمین 12 هزار ساله 

پرواز هدهدها از کوهرنگ تا سرزمین 12 هزار ساله 

خراسان شمالی یکی از استان‌های نسبتا جدید ایران به شمار می‌رود؛ منطقه‌ای که سابقه تمدن در آن به 12 هزار سال قبل باز می‌گردد و طی دوره‌های تاریخی گوناگون، محمل حوادث مختلفی بوده است . این خطه حالا بعد از پشت سر گذاشتن تمام این  رویدادها ، میزبان جشنواره‌ای ملی است. همنوایی صداهای گوناگون از چهارگوشه این سرزمین و رنگ‌آمیزی زیبای چهارفصل ایران زمین، فرصتی دیگرباره برای خودنمایی یافته‌اند و این بار، شهر بجنورد خراسان شمالی پذیرای این جشن باشکوه است.
بیست و دومین جشنواره تولیدات مراکز استانی صدا و سیما، تابستان امسال برگزار خواهد شد و بار دیگر شاهد گردهم آمدن هنرمندانی از اقصی نقاط کشور خواهیم بود ؛ رویدادی مهم و در عین حال تاثیرگذار در سپهر رسانه ملی ایران ، چه این که شبکه‌های استانی سهم قابل توجهی در تولید و توزیع محتوای رسانه‌ای کشور داشته و نقش آنها در جذب مخاطب، کمتر از شبکه‌های سراسری نیست. چه بسا در خیلی از موارد ، مخاطبان بیشتری را در گستره جغرافیایی مربوط به خود پای گیرنده‌های رادیویی و تلویزیونی می‌نشانند و ارتباطی موثرتر با آنها برقرار می‌کنند.
برگزاری جشنواره تولیدات مراکز دارای برکات، آثار و پیامدهای زیادی برای استان میزبان است: نخست این که بیانگر سیاست توسعه متوازن رسانه ای صدا و سیما و تلاش برای عدالت رسانه ای و توجه به همه استان ها و نقاط کشور است. مسؤولان استان در شبکه‌های مختلف رسانه ملی حضور یافته و درباره مسائل استانی صحبت می کنند، نکته بعدی این که مردم از  توانمندی های هر استان مطلع می شوند. ایران در زمره 20 کشور برتر جهان در حوزه گردشگری است و همه جای ایران دیدنی و پر از جاذبه های سیاحتی است. اما اغلب مردم ما چند استان را بیشتر به این صنعت نمی شناسند. جشنواره این فرصت را برای آشنایی بیشتر میزبان فراهم می آورد. تکریم خانواده معظم شهدا، سرداران شهید، مفاخر و مشاهیر استان در آن از دیگر برکات جشنواره مراکز است. جشنواره بیست و دوم، کوله‌باری است از تجربه 21 دوره گذشته همراه با ایده‌های جدید و نوآورانه. به واقع تجربه‌ای متفاوت از قبل رقم خورده و افق‌هایی نو، مقصد این راه هستند که اضافه شدن بخش‌های جدید، تقویت نقاط قوت و کاستن از آسیب‌ها و ضعف‌ها، برخی از این ویژگی‌ها به شمار می‌رود.
در دنیای امروز که فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی حرف نخست را در اطلاع‌رسانی و پوشش سراسری مخاطبان می‌زنند، بها دادن بیشتر به تولیدات این حوزه در مراکز استانی صدا و سیما، مهم ترین رویکرد جشنواره در بخش مذکور بوده است. البته تمرکز بیشتر بر فضای مجازی و دعوت از کارشناسان خبره و فعالان حوزه فضای مجازی برای انتخاب و داوری آثار، یکی از وجوه این تمایز است ، ضمن این که ارائه الگوهای مهندسی و مدیریت فرهنگی، از جمله مهم ترین رسالت‌های کمیسیون فضای مجازی جشنواره بیست و دوم محسوب می شود و انتخاب و داوری آثار نیز بر همین مبنا صورت گرفته است.
حضور جدی تر رادیونماهای استانی در جشنواره امسال هم کاملا مشهود خواهد بود ضمن این که مراکز استانی رسانه ملی هم از یک سال قبل، تدارک لازم را برای رقابتی فشرده تر و حرفه ای در حوزه رادیونما  آغاز کرده اند . به عبارتی امسال این بخش از جشنواره بیش از سال قبل مورد توجه مراکز بوده و شاهد حضور آثاری جدی تر، قابل اعتناتر و حرفه‌ای‌تر خواهیم بود. برنامه‌های جنبی از جمله برگزاری هفته فرهنگی خراسان شمالی، حضور هنرمندان بومی در شهرهای مختلف و اجرای برنامه‌های گوناگون با محوریت کودکان ، نوجوانان و...  نیز بخش‌های مختلف کمیسیون‌های سیما، صدا، پژوهش و موسیقی که با تکیه بر نیازهای روز جامعه و مطالبات جدی در حوزه فرهنگی و هنر طراحی شده‌اند، از مهم ترین قسمت‌های جشنواره بیست و دوم به شمار می‌روند.