الماسی در سیما

عوامل سریال «دریا نزدیک است» از ویژگی‌های این مجموعه و روند ساخت آن می‌گویند

الماسی در سیما

هر سال با نزدیك شدن به ایام محرم، معاونت سیما برنامه‌های متعددی را برای پخش تدارك می‌بیند كه امسال هم این اتفاق همچون سال‌های گذشته گذشته رخ می‌دهد. به همین دلیل هر‌یك از شبكه‌های تلویزیونی بنا به ماموریتی كه برایشان تعریف شده، در كنار برنامه‌های تركیبی، مجموعه‌های نمایشی هم آماده پخش می‌كنند و مخاطبان هم هر سال شاهد پخش سریال‌های متنوع از شبكه‌های مختلف سیما هستند كه هر یك از آثار تولید شده به مفاهیم این ایام می‌پردازند. در همین راستا شبكه سه برای دهه اول محرم تصمیم گرفته كه سریال دریا نزدیك است را پخش كند. این سریال تلویزیونی به تهیه‌كنندگی فرزین مهدی‌پور و كارگردانی علی مهدی‌پور ساخته شده است. داستان این سریال درباره شخصی به نام علی است كه مراقب بیماران در حال احتضار است. او در تلاش معاش برای خانواده‌اش فراز و نشیب‌هایی را از سر می‌گذراند. او از كشاكش امواج گذشته است و ... نقش علی را در این سریال نادر فلاح بازی می‌كند كه به گفته تهیه‌كننده سریال بعد از بررسی‌های فراوان به این بازیگر رسیدند، زیرا علی جزو شخصیت‌های پیچیده و پر چالش قصه است كه باید بازیگری انتخاب می‌شد كه بتواند از پس نقش بربیاید. همچنین یكی دیگر از حسن‌های سریال دریا نزدیك است، بازگشت جهانگیر الماسی به تلویزیون است كه او در این سریال ایفاگر یك نقش خاص است. او نقش یك دریانورد را بازی می‌كند كه ویژگی‌های رفتاری‌اش متفاوت بوده و مسلما تماشای او برای مخاطبان تلویزیون كه بعد از سالها در رسانه ملی بازی كرده است، خالی از لطف نیست. البته بینندگان تلویزیون تا ایام محرم باید منتظر باشند تا شاهد بازی این بازیگر باشند كه از كارهای آخر او در تلویزیون می‌توان به بازی‌اش در قسمت آخر سریال اغما و سریال طفلان مسلم نام برد. در این سریال در كنار الماسی و فلاح بازیگران دیگری همچون بهرام ابراهیمی، مریم سرمدی، علی طالب‌لو، رضا فیاضی، محمد ساربان و مهرناز پشتیبان بازی دارند.

 مفهوم دریایی عاشورا
فرزین مهدی‌پور، نویسنده و تهیه‌كننده سریال دریا نزدیك است در گفت‌وگو با جام‌جم درباره مفاهیم زیرپوستی این اثر می‌گوید: مفهوم اصلی و شكل‌دهنده سریال، امید است. امید به معنای خاص كلمه كه در آن آرزو و چشمداشت هم وجود دارد. در فرهنگ زندگی امید معنای معتبری است كه حتی مرگ را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد و فرهنگ آن پس‌انداز آخرت هر انسان است. به همین دلیل ما به شكل ویژه به این مفهوم در این اثر پرداخت كرده‌ایم.
وی در پاسخ به این سؤال كه با توجه به این‌كه سریال در ایام محرم از شبكه سه پخش می‌شود، آیا به مفاهیم محرم هم می‌پردازید، توضیح می‌دهد: عاشورا فقط یك حادثه نیست، بلكه فرهنگ است. به همین دلیل ما در سیر روایت دریا نزدیك است به مفهوم دریایی عاشورا می‌پردازیم و در شخصیت‌پردازی‌ها این مبحث جاری و ساری است.
این تهیه‌كننده درباره این‌كه چطور به انتخاب علی مهدی‌پور برای كارگردانی این سریال رسیده؟ عنوان می‌كند: علی مهدی‌پور تحصیلات سینمایی دارد. ضمن این كه سابقه طولانی در دستیاری و ساخت فیلم كوتاه هم در كارنامه‌اش به چشم می‌خورد. با توجه به این كه جوانگرایی لازم و ضروری است. به همین دلیل او بهترین گزینه برای كارگردانی بود.
 مهدی‌پور درباره انتخاب نادر فلاح برای ایفای شخصیت علی تصریح می‌كند: علی جزو شخصیت‌هایی در قصه است كه بازی پیچیده و پر چالشی دارد. به همین دلیل نیاز بود كه ما جستجوی زیادی برای انتخاب بازیگر این شخصیت داشته باشیم. بعد از بررسی‌های فراوان به انتخاب نادر فلاح رسیدیم كه موثرترین حضور را می‌توانست در این سریال داشته باشد. امیدوارم مردم هم از تماشای سریال راضی باشند.
وی با اشاره به محل فیلمبرداری‌ سریال تاكید می‌كند: تصویربرداری این اثر در تهران و بوشهر بود. به واسطه شخصیت علی ما سفری به جنوب داریم و در این بخش سراغ شهر زیبای بوشهر رفتیم. در واقع تهران‌گریزی هم از این طریق داشتیم و زیبایی‌های بكر این نقطه از ایران را به تصویر كشیده‌ایم كه مخاطبان با زیبای‌های بوشهر آشنا شوند. می‌توانم بگویم كه پلان‌های خاص و زیبا از این شهر داریم كه مسلما تماشای آن برای مخاطبان خالی از لطف نیست.
 نقش اسطوره‌ای ناخدا
علی مهدی‌پور، كارگردان سریال دریا نزدیك است درباره ویژگی‌های سریال می‌افزاید: این سریال فیلمنامه به خصوص و ویژه‌ای دارد كه می‌توان در یك جمله گفت فیلمنامه استخوان دار است و شخصیت‌پردازی‌ها خیلی منسجم و هر كارگردانی را برای تولید ترغیب می‌كرد. به همین دلیل من هم دست به كار شدم.
وی ادامه می‌دهد: مفهوم و محتوای فیلمنامه به گونه‌ای است كه به موضوعات مبتلا به جامعه امروز پرداخت كرده است. مسائلی كه باید توجه شود و به راهكارهای درست هم دست پیدا كنیم. البته توضیح زیادی نمی‌توانم درباره قصه بگویم و باید صبر كنید تا مجموعه پخش شود. با توجه به این‌كه سریال دریا نزدیك است در ایام محرم پخش می‌شود، به همین دلیل نویسنده تلاش كرده از زاویه‌ای متفاوت به ماهیت و مفهوم عاشورا بپردازد.
این كارگردان با اشاره به این‌كه در مجموعه دریا نزدیك است به مفهوم امید پرداخت می‌شود، تاكید می‌كند: وقتی در زندگی امید وجود داشته باشد، حتما پشتگرمی خوبی برای اجرایی كردن ایده‌هایمان خواهد بود. بنابراین نویسنده تلاش كرده كه از زاویای مختلف به این مفهوم بپردازد.
وی در پاسخ به این سؤال كه چطور شد به سراغ بازیگری همچون جهانگیر الماسی رفته كه سال‌ها بازی نكرده بود، عنوان می‌كند: خوشحالم این اتفاق خوب برای این پروژه افتاد و ما با آقای الماسی همكاری داشتیم. نقش ناخدا برایم ویژگی‌های خاصی داشت. همیشه این نقش را در ذهنم اسطوره‌ای ترسیم كرده‌ام. بنابراین باید بازیگری انتخاب می‌شد كه این ویژگی‌ها را داشته باشد و بهترین گزینه آقای الماسی بود. او خیلی زود با نقش عجین می‌شود و آن را گسترش می‌دهد.
مهدی‌پور با اشاره به نقش علی و انتخاب نادر فلاح توضیح می‌دهد: نقش علی پیچیدگی‌های زیادی در قصه داشت و باید بازیگری انتخاب می‌شد كه به لحاظ فیزیكی مناسب شخصیت باشد و ضمن این‌كه بازیگر توانمندی هم باشد. بعد از جست‌وجوی فراوان به آقای نادر فلاح رسیدیم كه خیلی هم خوب نقش را بازی كرده است.
 همسری همراه، مادری دلسوز
مریم سرمدی یكی از بازیگران این سریال است كه درباره نقشش به جام‌جم می‌گوید: در این سریال نقش همسر یك پرستار خانگی را ایفا می‌كنم كه در واقع شخصیت مقابل نادر فلاح است. نقش من فقط در تهران و بخش‌هایی كه منزل این پرستار نشان داده می‌شود، حضور دارد اما ادامه كار در جنوب می‌گذرد. این زن در خانه ترشی و مربا درست می‌كند و می‌فروشد تا كمك خرج خانواده باشد. ایفای چنین نقشی برایم خیلی جالب بود، چون آن زمان خودم درگیر مساله گرفتن پرستار برای مادرم بودم.
او ادامه می‌دهد: یكی دیگر از ویژگی‌های جالب سریال برایم این است كه تا به حال كمتر به این مساله پرداخته شده. در سریال‌ها معمولا آدم‌ها را دكتر یا مهندس نشان می‌دهند. همچنین در آثار نمایشی معمولا به ارتباط خانوادگی آدم‌هایی كه شغل‌های پایین‎تری دارند خوب پرداخته نمی‌شود، اصولا از آن عبور می‌كنند یا آنها را در جنگ و دعوای با یكدیگر نشان می‌دهند. در این كار چنین نیست. ارتباط این زن و شوهر خیلی با هم خوب و محترمانه است، آنها كه فرزند نیز دارند به تربیت بچه‌هایشان اهمیت می‌دهند.
سرمدی در مورد تجربه‌اش در این سریال بیان می‌گوید: با پدر آقای مهدی‌پور پیش از این كار كرده بودم اما تجربه كار با ایشان را نداشتم. كارگردان كاربلدی است و از این بابت تجربه خوبی داشتم.