شكرگزار نعمت ازدواج باشید

رهبر انقلاب در دیدار جمعی از زوج‌های جوان

شكرگزار نعمت ازدواج باشید

به مناسبت یكم ذی‌الحجه، سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س)، پایگاه اطلاع‌رسانیKHAMENEI.IR  بیانات حضرت آیت‌ا… خامنه‌ای را كه در دیدار جمعی از زوج‌های جوان در فروردین ۱۳۹۸ در مشهد مقدس ایراد شده، منتشر كرد. متن بیانات رهبر انقلاب در این دیدار به این شرح است:

بسم‌ا... الرحمن الرحیم
یك جمله‌ای من عرض كنم. اولا نعمت ازدواج - چه برای پسر، چه برای دختر - نعمت بزرگی است كه خیلی‌ها توجه ندارند. این‌كه خدای متعال به شما توفیق بدهد و كمك كند كه همسر خوبی پیدا كنید، یكی از بزرگ‌ترین نعمت‌های الهی است؛ این نعمت را باید شكر بكنید. شكر این نعمت هم به این است كه آن شكلی را كه خدای متعال برای خانواده‌ها، برای زن، برای شوهر تعیین كرده و اخلاق خانوادگی‌ای را كه در اسلام مقرر شده، به طور كامل رعایت كنید. و قدر این زندگی را بدانید؛ سعی كنید ان‌شاءا... هر چه بیشتر این زندگی را اسلامی كنید. این یك نكته است.
مطلب دوم؛ این حدیثی كه من خواندم از قول پیغمبر اكرم كه «تَناكحوا تَناسَلوا تَكثُروا»(۱)، خدای متعال از مسلمان‌ها خواسته كه زیاد بشوند، افزایش پیدا كنند. واقعا هم این جور است كه اگر چنانچه عدد ملت مسلمان -‌ حالا در یك كشور اسلامی مثل كشور ایران یا در فضای اسلامی مثل امّت اسلامی - زیاد باشد، این زمینه و امكان برای رشد و تعالی در آنها وجود دارد؛ یعنی وقتی كه عده زیاد است، افراد صالح در آن قهراً زیادترند، توانایی‌ها قهراً بیشتر است، نیروی انسانی قهراً راقی‌تر‌(2) است؛ این چون طبیعی است اگر چنانچه جمعیت زیاد باشد. جمعیت كم، مقهور(3) واقع می‌شود. امروز در دنیا آن كشورهایی كه جمعیت‌های زیادی دارند،
به بركت آن به خیلی امكانات دست یافته‌اند؛ چین یك نمونه است، هند یك نمونه است؛ با این‌كه مشكلاتی هم دارند اما در عین حال خود این جمعیت زیاد به عنوان یك ارزش اجتماعی، ارزش سیاسی، یك ارزش بین‌المللی برای آنها توانسته موفقیت‌هایی را به وجود بیاورد. بنا بر این نسل باید افزایش پیدا كند؛ این‌كه من تكرار می‌كنم، تأكید می‌كنم، به خاطر این است.
و البته امروز در كشور ما مردم گوش می‌كنند، حرفی ندارند؛ آن كسانی كه این حرف به آنها می‌رسد، حرفی ندارند و گوش می‌كنند منتها مسؤولانی كه بایستی عملا دنبال كنند و زمینه‌ها را فراهم كنند، آن كار لازم را انجام نمی‌دهند. البته مسؤولان [رده] بالا می‌گویند قبول داریم اما مسؤولان میانی درست عمل نمی‌كنند؛ به هر حال افزایش فرزند باید به صورت یك فرهنگ دربیاید. شما ببینید، در بعضی از كشورهای غربی مثلا در آمریكا خانواده‌ای 15 تا بچه دارند، 20 تا بچه دارند و از این قبیل، تشویق [هم] می‌شوند و هیچ كس مذمتشان نمی‌كند. اما نوبت به كشور ما كه می‌رسد، این طرف قضیه تشویق می‌شود، [یعنی] كم‌فرزندی و مانند اینها. بنابراین این هم یك نكته است كه ان‌شاءا... باید مورد توجه باشد.
نكته آخر این است كه زن و شوهر در صراط حق و راه حق به همدیگر كمك كنید. زن می‌تواند كمك كند به شوهرش برای این‌كه در صراط حق پایدار باشد، ثابت‌قدم باشد و پیش برود؛ مرد می‌تواند همین كمك را به زن بكند. مثل دو شریك، مثل دو هم‌سنگر با هم زندگی كنید. عملاً، هم در شریعت، هم در واقعیت خارجی، زن و شوهر نزدیك‌ترین افراد به هم هستند؛ هر چه می‌توانید صمیمیت را، صفا را، محبت را بین خودتان افزایش بدهید. محبت مایه اصلی زندگی شیرین خانوادگی است؛ سعی كنید محبت را روزبه‌روز افزایش بدهید كه به دست خود انسان هم هست و انسان می‌تواند این كار را بكند.
ان‌شاءا... كه خداوند بر شما مبارك كند به بركت این بقعه مبارك امام رضا و این ایام متبرك و مبارك.

۱- جامع‌الاخبار، ص ۱۰۱
۲- ترقی‌كننده
۳ - مغلوب، شكست‌خورده