از سنجرخان تا حافظ و سعدی

معاون امور استان‌های صداوسیما از سریال‌های در حال ساخت رسانه ملی خبر داد

از سنجرخان تا حافظ و سعدی

جشنواره 22 ساله تولیدات استان‌ها قرار است كه در این دوره از 25 تا 27 مرداد ماه در بجنورد به میزبانی استانداری خراسان شمالی برگزار شود. نشست خبری این جشنواره روز گذشته، 14مرداد - با حضور علی دارابی معاون امور استان‌های صداوسیما، عباس فاطمی رئیس سیمای استان‌ها و نمایندگان رسانه‌های جمعی برگزار شد. در این نشست دارابی ابتدا بعد از تبریك روز خبرنگار به سراغ شعار جشنواره رفت و گفت: شعار جشنواره بیست و دوم شبكه‌های استانی، توسعه پایدار، رونق تولید است كه متناسب با رسالت اصلی شبكه‌های استانی كه اولویت اول آنها «توسعه پایدار استان‌ها» است و نیز در برگیرنده شعار سال «رونق تولید» كه از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی نامگذاری شده، است. او در ادامه از افتتاحیه این مراسم با حضور وزیر كشور و اختتامیه‌ای با حضور رئیس سازمان صدا و سیما گفت و افزود: پنج نفر از خانواده معظم شهیدان، شش نفر از مشاهیر و مفاخر استان، چهار نفر از مدیران سابق مراكز در مراسم افتتاحیه تجلیل می‌شوند. همچنین ده نفر از چهره‌ها و هنرمندان ملی، یک‌نفر از مشاهیر و مفاخر استانی و پنج نفر از خانواده معظم شهدا به همراه ۲۳ نفر از برگزیدگان تندیس جشنواره لوح سپاس و هدایای نقدی تقدیم می‌شود كه این برگزیدگان در حوزه سیما، صدا، خبر، موسیقی و شعر، فضای مجازی و پژوهش خواهند بود. بررسی و انتخاب آثار توسط 87 نفر از صاحبنظران، مدیران، استادان، كارشناسان برجسته و حرفه‌ای صورت گرفته است. به گفته او امسال 9497 اثر به هیات بررسی و انتخاب رسید. از این میان 1742 اثر به داوری راه پیدا كرد در حوزه سیما 146، صدا 454، فضای مجازی 247، خبر 530، شعر و موسیقی 268، پژوهش و تحقیقات 97 اثر را شامل می‌شوند.از این میان به 260 نفر تندیس، دیپلم افتخار و لوح سپاس اهدا می‌شود.

هفته فرهنگ و هنر
هفته فرهنگی- هنری استان هم از موارد دیگری بود كه قرار است از 21 تا 27 مرداد علاوه بر بجنورد در هشت شهر و شهرستان استان برگزار شود.  دارابی در ادامه نشست از تقویت كمیسیون فضای مجازی گفت. حضور جدی‌تر رادیونماهای استانی در جشنواره هم از موارد دیگری بود كه مطرح شد.
شبكه‌های استانی در خط مقدم‌اند
دارابی در گفت‌وگو با جام‌جم درباره محتوای تولیدات استانی و فضایی كه مجموعه‌های در حال تولید دارند، با اشاره به سریال سردار‌سنجر مرحوم دری، بیان كرد: قهرمان‌های ملی و استانی بخشی از افتخارات ما هستند و از آنجایی كه خود من سال‌ها معاون سیما بودم، باید بگویم كه از نظر بضاعت و رسالت شبكه‌های استانی در خط مقدم هستند كه به قهرمانان سرزمینمان بپردازد. مدتی است كه ما به سراغ سریال سنجرخان رفتیم، سردار مسلمان اهل تسنن كرد كه مرید میرزاكوچك خان جنگلی است. این سریال توسط مرحوم دری نوشته شد و بعد از فوت او ما در تلاش هستیم تا به‌زودی با بودجه‌ای كه استاندار محترم قول دادند، آن را هرچه سریع كلید بزنیم و مراحل پیش تولید را پشت سر بگذاریم. به احتمال زیاد این اتفاق بعد از جشنواره رخ می‌دهد. تا الان صحبت‌هایی با محمدحسین لطیفی برای كارگردانی این مجموعه كرده‌ایم و اگر بودجه فراهم شود، در صورتی كه او هم سر كار دیگری نباشد، تصویربرداری‌اش را شروع می‌كنیم.
سریالی برای حافظ و سعدی
او اضافه كرد: علاوه بر این بخش خصوصی هم قرار است كه در فارس برای ساخت سریال حافظ، سعدی و خواجوی كرمانی سرمایه‌گذاری كند. اقدامی كه جزو تصمیمات بزرگ و پر اهمیت این عرصه محسوب می‌شود. یكی دیگر از این مجموعه‌ها درباره شهید شهریاری است كه در استان زنجان قرار است مقدمات ساخت آن فراهم شود. همچنین سریال شهید زین‌الدین را هم در قم داریم. در كنار اینها فاز اول سریال بانو سردار هم آماده شده و به‌زودی روی آنتن می‌رود.
دارابی درباره نمایش آثار استانی در شبكه‌های سراسری هم افزود: خیلی اوقات بر سر تولیدات استانی كه داریم دعواست كه كدام شبكه سراسری آن را پخش كند چرا كه خیلی از این آثار از كیفیت و داستان مطلوبی برخوردار هستند كه هر كدام می‌توانند مخاطبان خود را جذب كنند.
 یكی از این موارد سریال «روزهای بی‌قراری» است كه از شبكه سه و دو پخش شد، «زیباشهر» همین‌طور و مجموعه‌های دیگری كه امسال بیشتر شاهد آنها خواهیم بود. در این بین اگر دستور رئیس سازمان و تعهداتی كه استان‌ها برای تأمین بودجه كارهای نمایشی دادند، انجام شود ما سریال‌های فاخر و درجه یكی داریم كه هركدام در یكی از مراحل تولیدند و متن بعضی از آنها مثل «ما‌در ایران» كه یك سریال 300 قسمتی است نیمه‌آماده شده و منتظر بودجه برای شروع تصویربرداری است.
كشف چهره‌های فراموش‌شده
اما حضور چهره‌ها در سریال‌های استانی و میزان تمایل آنها برای این موضوع، مساله دیگری بود كه دارابی درباره‌اش گفت: برای سریال‌سازی در استان‌ها قرار نیست ما مدام سراغ گروهی از بازیگران برویم و همه كسانی كه اینجا هستند را برای یك مجموعه استانی به كار بگیریم. سیاست ما بر این است كه بسته به سریال تعداد محدودی از چهره‌های ملی كه همیشه دیده‌ایم را استفاده كنیم. ما باید به تربیت هنرمندان بومی و محلی بپردازیم و به آنهایی كه در اوج استعداد و توانایی مغفول هستند و گاهی فراموش شده‌اند، توجه كنیم. این‌كه می‌بینید گاهی تعداد كمی از بازیگران شناخته شده در این مجموعه‌ها حضور دارند، سیاست خود ماست و محدودیت‌های ارادی را در این زمینه اعمال كرده‌ایم، به شكلی كه از ابتدا به كارگردان و تهیه‌كننده می‌گوییم شما مثلا زیر ده نفر می‌توانید از این افراد استفاده كنید و بقیه هنرمندان باید استانی باشند. این دستاورد بزرگی است كه باعث كشف سرمایه‌های تازه‌ای در این حوزه شده است. این مساله یك مطالبه است كه تا مدت‌ها خیلی گلایه داشتند در فلان سریال ما را كنار گذاشتند و مدام از افراد خاصی استفاده می‌كنند، آنها انتظار دارند كه به طور جدی در این مجموعه‌ها حاضر شوند.
او ادامه داد: چه قدر باید چهره‌های تكراری ببینیم؟ لازم است تا در این فضا نوآوری‌هایی اتفاق بیفتد و این جزو اصول و ضوابط تولید ماست.