خبرنگاران سریالی

تمام سریال‌هایی كه خبرنگاران هر كدام به نوعی در آن نقش داشته‌اند

خبرنگاران سریالی

گاهی در شغل خبرنگاری صحنه‌ها و اتفاقات درخشانی می‌افتد كه هر كدام می‌تواند سوژه ساخت یك فیلم یا سریال باشد، اما اگر بخواهیم به فیلم و سریال‌هایی كه در مورد خبرنگاران ساخته شده یا خبرنگاران در آن نقشی داشته‌اند، اولین و ماندگارترین فیلمی كه به آن می‌رسیم «همشهری كین» باشد. فیلمی درخشان از اورسن ولز كه تلاش دبیران و خبرنگاران برای تعقیب یك سوژه خاص را به‌خوبی نشان داده است. در بین فیلم‌های خارجی نمونه‌های موفق از این دست بسیار است، اما متاسفانه این موضوع در بین فیلم‌های داخلی چندان خریدار نداشته و كارگردان‌های سعی كرده‌اند در این مورد كمی دست به عصاتر حركت كنند. با این حال، باز هم هستند سریال‌هایی كه با این‌كه داستان حول محور خبرنگاران نمی‌چرخد، اما به هرحال در آن نقشی نه چندان پررنگ داشته‌اند. به همین بهانه سری به سریال‌هایی زده‌ایم كه هر كدام به نحوی با تحریریه و دبیر و خبرنگار ارتباط پیدا كرده‌اند.

بدون شرح

این سریال سال1381 از شبكه سه پخش می‌شد و به صورت اختصاصی به زندگی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران آن هم قالب طنز پرداخته بود كه اتفاقا مخاطبان زیادی داشت و تكیه‌كلام‌هایش تا مدت‌ها سر زبان مردم بود. «هفته‌نامه شهر قشنگ» همان كشتی عن‌قریبِ به گل نشسته‌ای بود كه تمام هم و غم اعضای تحریریه و خبرنگارانش سر پا نگه‌داشتن آن بود. فتحعلی اویسی با بازی در این سریال برای اولین‌بار بازی در آثار طنز را تجربه كرد و بعد آن به بازی در فیلم و سریال‌های طنز به عنوان بازیگر این ژانر شناخته شد. این سریال بازیگری به نام امیر جعفری را معرفی كرد، به علاوه این‌كه جعفری اولین كسی بود كه نقش یك روزنامه‌نگار را در سریال‌های تلویزیونی بازی می‌كرد. شاید این سریال زمان پخش مورد انتقاد خیلی‌ها قرار گرفت، اما دیگر بعد از آن هیچ فیلم و سریال دیگری به صورت اختصاصی به زندگی مطبوعاتی‌ها نپرداخت.

شوق پرواز

شاید بتوان گفت روشن‌ترین و واضح‌ترین تصویری كه عموم مردم از شهید بابایی دارند، مربوط به همین سریال است. «شوق پرواز» از شهریور ۱۳۹۰ تا بهمن همان سال و در قالب ۲۴ قسمت روی آنتن رفت. كارگردان این مجموعه به‌‌عهده زنده‌یاد یدا... صمدی بود و بازیگری نقش سرلشكر خلبان بابایی را شهاب حسینی به‌عهده داشت. این سریال یكی از آن مجموعه‌هایی بود كه حضور خبرنگاران نقش مهم و اساسی در روند فیلم داشت. ستاره اسكندری نقش «لیلی» را در این فیلم بازی می‌كرد‌. لیلی همان دختر خبرنگاری بود كه قصد داشت كتابی براساس زندگی‌نامه شهید بابایی بنویسد و همین موضوع باعث شد لیلی در طول تحقیقاتی كه برای كتاب انجام می‌داد با موضوعات مختلف و جالبی برخورد كند و  با دنیایی جدید از جنس دیگر آشنا شود. خود ستاره اسكندری در مصاحبه‌ای گفته بود كه بازی در نقش باعث شده با شغل خبرنگاران و دنیایشان بیشتر از پیش آشنا شود و از نظرش این حرفه جذابیت‌های خاص و فراوانی دارد. بد نیست بدانید كه فیلمنامه این سریال با حضور خانواده شهید بابایی نوشته شد و طبق نظرسنجی صدا و سیما بهترین سریال ژانر دفاع مقدس شناخته شد.

پلیس جوان

این سریال به كارگردانی سیروس مقدم برای شبكه سه در 26 قسمت ساخته شد. پلیس جوانی كه در خلال جست‌وجوهایی كه برای كشف راز پدرش می‌كرد به موارد عجیبی برخورد. در این سریال مریلا زارعی كه بعد بازی در این فیلم بازی‌اش دیده و بیشتر از قبل به مخاطبان معرفی شد، نقش یك خبرنگار اجتماعی را بازی می‌كرد. این خبرنگار به پلیس جوان كمك‌های فراوانی برای كشف حقایق پنهان به او كرد و می‌شود گفت نقش به‌سزایی در حل مسائل پلیسی داشت. شاید بتوان گفت مخاطب هم با همین سریال كمی با خبرنگار سرویس اجتماعی و مشكلات و مصائبی كه این شغل برای این خبرنگار می‌تواند داشته باشد بیشتر آشنا شد.

 آشپزباشی
این سریال داستان زندگی یك زوج را با بازی فاطمه معتمدآریا و پرویز پرستویی كه صاحب رستورانی بودند، روایت می‌كرد كه با یك مصاحبه تلویزیونی در معرض خطر قرار گرفت. 
درست ده سال است كه از پخش این سریال می‌گذرد و از آنجا كه تكرارش چندبار از شبكه‌های مختلف پخش شده، احتمالا با جزئیات این سریال را به خاطر بیاورید. هدی زین‌العابدین كه بیشترمان با بازی در نقش فاطمه سریال «سقوط یك فرشته» می‌شناسیمش، در آشپرباشی نقش یك خبرنگار را بازی می‌كرد كه می‌خواست از رابطه شكرآب شده مینو و اكبر بهترین استفاده را ببرد. 
البته این نقش بسیار كوتاه بود، اما به هرحال در نبود نقش‌هایی كه به خبرنگاران بپردازد، همین دو سه سكانس هم غنیمت است!

خبرنگاران پرده نقره‌ای
 فیلم‌های سینمایی هم گاهی سری به این شغل زده‌اند و سعی كرده‌اند اتفاقات حول محور خبرنگاران بیفتد. در فیلم «میم مثل مادر» سحر دولتشاهی در نقش خبرنگاری بود كه به‌واسطه شغلش دوست داشت و تمام تلاشش را می‌كرد تا مشكلات دوستش سپیده را حل كند و راه نجاتی برای او و پسرش كه با چالش‌های جسمی و روحی فراوانی رو‌به‌رو بودند بیابد.
«اخراجی‌ها 2» را كه یادتان هست؟ وقتی اسرای ایرانی را وارد اردوگاه كردند، لیلا بلوكات در نقش خبرنگار سعی داشت از اسرا مصاحبه‌ای بگیرد. او از آنها می‌خواست بر ضد ‌ایران صحبت كنند، اما اسرای ایرانی با او همكاری نكردند و اخراجی‌های داستان مورد تمسخر قرارش دادند.
«نارنجی‌پوش» هم از آن دسته از فیلم‌هایی بود كه كه شخصیت اصلی داستان به خاطر شغلش و روحیات خبرنگاری‌ای كه داشت اتفاقات داستان را رقم می‌زد. حامد بهداد در نقش خبرنگاری بود كه با حضور در محل دپوی زباله‌ها بیشتر از پیش با مسأله پاك بودن محیط‌زیست درگیر شد و بعد از مدتی تصمیم گرفت نارنجی‌پوش شود. طناز طباطبایی هم به عنوان همكار او تصمیم گرفت پاكبان شدن همكارش را 
عمومی كند.
كمال تبریزی هم سال 95 سراغ این شغل در فیلم سینمایی «امكان مینا» رفت. میلاد كی‌مرام خبرنگار جوانی است كه در مورد همسرش دچار سوءظن و شك می‌شود. همسر او روابط پنهانی با گروهك منافقین دارد و او بعد از تعقیب‌هایی كه انجام می‌دهد متوجه این ماجرا ‌شده و زندگی عاشقانه‌ای كه این زوج داشتند با چالش‌ها و مشكلات فراوانی رو‌به‌رو می‌شود. كی‌مرام بعدتر در مصاحبه‌ای گفته بود  بازی در نقش یك خبرنگار تجربه خیلی جذابی بوده است.

سلام

سریال 90 قسمتی كه سال 85 از شبكه پنج سیما پخش شد و داستان یك كلانتری پر اتفاق و پر رفت و آمد را روایت می‌كرد. نقش رئیس این كلانتری را محمود پاك‌نیت بازی می‌كرد و مونا فرجاد در نقش هانیه هم دختر همین رئیس كلانتری بود. فرجاد در این سریال نقش یك خبرنگار را بازی می‌كرد و انصافا خوب توانسته بود جسور بودن یك خبرنگار را نشان دهد.

شهرزاد و قلب یخی

«قلب یخی» اولین سریال نمایش خانگی بود كه سراغ خبرنگاران رفت. امین حیایی در این سریال نقش خبرنگاری را بازی می‌كرد كه در دام باند فراماسون‌ها افتاده و در همكاری با آنها كارهای خلافی انجام می‌دهد. خیلی‌ها اعتقاد دارند در این سریال آن‌طور كه باید و شاید به ویژگی خبرنگار بودن این نقش پرداخته نشده بود، امین حیایی توانست با بازی خوبش از پس این نقش بر بیاید. اما بعدتر حسن فتحی اما پای خبرنگاران را به شبكه نمایش خانگی باز كرد؛
داستان مثلث عشقی شهرزاد و فرهاد و قباد كه مخاطبان فراوانی داشت. فرهاد با بازی مصطفی زمانی و بابك با بازی امیرحسین رستمی هر دو در این سریال خبرنگار بودند. خبرنگارانی كه به‌واسطه شغل‌شان در این سریال با اتفاقات و چالش‌هایی زیادی رو‌به‌رو شدند و مشكلات زیادی هم برایشان پیش آورد. البته نقش بابك در این سریال خیلی كمتر از فرهاد بود، اما سر آخر همین جسارت و روحیه خبرنگاری‌شان بود كار دست هر دو داد.

 حوالی پاییز
سه سال و یك ماه بعد از «حادثه منا» سریال حوالی پاییز با موضوع این حادثه به كارگردانی حسین نمازی در 20 قسمت روی آنتن شبكه سه سیما رفت. ملودرامی عاشقانه كه به‌خوبی توانسته بود با تمام اتفاقات تلخ و شیرینی كه در داستان می‌افتاد مخاطب را با خود همراه كند. داستان عشق میان مهران با بازی حسین مهری و دختری عرب به نام ساره با بازی «آن ماری سلامه» را روایت می‌كرد. مهران و ساره قرار بود بعد از ازدواج به حج بروند، اما چون خانواده ساره توسط عربستان گروگان گرفته شده بود، تصمیم بر این شد برادر مهران یعنی سامان با بازی رضا اكبرپور همراه برادرش به این سفر برود. نقش همسر سامان را لیلا اوتادی بازی می‌كرد كه خبرنگار و با جزئیات در جریان تمام اتفاقات قبل و بعد منا بود. شیرین این سریال توانایی بچه‌دار شدن نداشت و خانواده‌اش شدیدا اصرار داشتند از سامان جدا شود، اما بعد از شهید شدن همسرش در این حادثه مشخص شد باردار است.

 گاندو

خبرنگاری كه تمام اتفاقات سریال بر محور او می‌چرخد جیسون رضاییان است كه پیام دهكردی نقشش را بازی می‌كند. یك ضد‌قهرمان كه جرم بزرگ و مهمی را مرتكب شده بود. مهم‌ترین اتهامات ضدامنیتی رضاییان، نفوذ در اماكن مهم دولتی و افشای برنامه‌های ضدتحریمی ایران از جمله هویت واسطه‌های تجاری و ماهیت شركت‌های همكار ایران در پروسه دور زدن تحریم‌ها و جاسوسی از برنامه هسته‌ای ایران بود كه باعث شد تیر سال 1393 دستگیر شود و در دی سال 94 با آزادسازی بخشی از پول‌های بلوكه شده ایران توسط آمریكا و استرداد تعدادی از زندانیان ایرانی در آن كشور به میهنمان، به آمریكایی‌ها تحویل داده شد. چون نقشی كه پیام دهكردی بازی كرده بود از شخصیت واقعی جیسون نوشته و بازی شده بود در رسانه‌های داخلی و خارجی حسابی جنجال به پا كرد. البته این سریال از نگاه خود جیسون هم پنهان نماند و در اولین واكنش خود و همسرش صفحه‌های اینستاگرام‌شان را خصوصی كردند.