بازی جدید ائتلاف شکست‌خورده

آیا خبر پیوستن اسرائیل به ائتلاف آمریکا در خلیج فارس عملیات روانی‌است؟

بازی جدید ائتلاف شکست‌خورده

انتشار خبر احتمال پیوستن رژیم صهیونیستی به ائتلاف دریایی آمریكا در خلیج‌فارس، واكنش جمهوری اسلامی ایران را به همراه داشت. ایران همواره از طرح ائتلاف آمریكایی انتقاد كرده و آن را با هدف بی‌ثبات‌سازی منطقه توصیف كرده است، اما در ارتباط با پیوستن رژیم صهیونیستی به این ائتلاف، انتقادهای ایران با هشدار همراه شده است. سه‌شنبه گذشته بود كه وزیر خارجه رژیم صهیونیستی اعلام كرد، این رژیم می‌خواهد به ائتلاف دریایی آمریكا در خلیج‌فارس ملحق شود.

از چندی قبل كه ماجرای حمله مشكوك به چند نفتكش در خلیج‌فارس اتفاق افتاد و آمریكایی‌ها بدون هیچ‌گونه سندی مدعی شدند ایران عامل این حملات بوده است، مشخص بود كه این اتهامات با هدف اجرای سناریویی جدید مطرح می‌شود. مدتی پس از این اتهامات، آمریكایی‌ها اعلام كردند، می‌خواهند ائتلافی برای حفاظت از كشتیرانی در خلیج‌فارس و دریای عمان ایجاد كنند و مایك پمپئو، وزیر خارجه آمریكا گفت، ما از بیش از ۶۰ كشور خواسته‌ایم در حفظ امنیت و بازدارندگی در تنگه هرمز همكاری كنند.
اما به‌جز انگلیس (آن‌هم پس از تغییر و تحولات اخیر در این كشور) كشور دیگری برای حضور در این ائتلاف تمایلی از خود نشان نداده است. آمریكا در حالی تمام تلاش خود را انجام می‌دهد كه حتی نزدیك‌ترین كشورها به آمریكا، علاقه‌ای ندارند هزینه ماجراجویی‌های این كشور در عرصه بین‌المللی بالاخص ایران را بپردازند؛به همین دلیل نیز بود كه تلاش ایالات متحده از همان ابتدا با ناكامی روبه‌رو شد و وقتی برای نخستین‌بار، این درخواست آمریكا از سوی پمپئو در دیدار با همتای استرالیایی‌اش مطرح شد، وزیر خارجه استرالیا گفت، كشورش تصمیمی در این‌خصوص نگرفته است.
به گزارش ایرنا، اتحادیه اروپا، ناتو، فرانسه، آلمان، اسپانیا، كره‌جنوبی و ژاپن از جمله سازمان‌ها و كشورهایی هستند كه تاكنون شركت در این ائتلاف دریایی را رد كرده‌اند و معتقدند كه هرگونه ائتلاف و عملیات نظامی در خلیج‌فارس احتمال آغاز بالقوه درگیری با ایران را افزایش خواهد داد. در این چارچوب، آنها علاقه‌مندند موضوعات با ایران را از طریق دیپلماسی و گفت‌وگو
 پیش ببرند.
 تلاش آمریکا برای توجیه  ائتلاف
البته آمریكایی‌ها تلاش دارند با ادعاهای جدید و طرح اتهامات علیه ایران، ضرورت تشكیل ائتلاف در خلیج‌فارس را برای سایر كشورها توجیه‌پذیر كنند. در همین راستا می‌توان به دستورالعمل جدید آمریكا برای كشتی‌های تجاری عبوری از تنگه هرمز اشاره كرد.
به گزارش بلومبرگ، ارتش آمریكا با انتشار بیانیه‌ای مدعی شد نیروهای دریایی ایران احتمالا «اقدامات تهاجمی» خود علیه كشتی‌های تجاری آمریكا و متحدانش را افزایش خواهد داد.
به گزارش تسنیم، فرماندهی مركزی نیروهای آمریكایی در بیانیه‌ای ادعا كرد كه نیروهای ایرانی احتمالا تلاش می‌كنند كشتی‌های خارجی را به آب های سرزمینی خود بكشانند تا بهانه لازم را برای رویارویی با آنها به دست بیاورند. در این بیانیه آمده است: برخی كشتی‌های عبوری (از تنگه هرمز) بروز اختلال در سیستم جی‌پی‌اس، دستكاری در ارتباطات دوطرفه، و ایجاد پارازیت در سایر ارتباطات كشتی‌ها را خبر داده‌اند.
وزارت حمل و نقل آمریكا گفته در صورتی كه نیروهای ایرانی تلاش كنند وارد كشتی‌های حامل پرچم آمریكا شوند، خدمه باید با شناسایی كشتی مداخله‌كننده «اطمینان یابند كه این نیروها بر اساس حقوق بین‌الملل عمل می‌كنند» و «بلافاصله موضوع را به ناوگان پنجم نیروهای دریایی آمریكا اطلاع دهند.»
 رژیم صهیونیستی به ائتلاف دریایی آمریكا می‌پیوندد
در چنین شرایطی روز سه‌شنبه گذشته، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در نشستی پشت درهای بسته با كمیته دفاعی و امور خارجی كنست اعلام كرد كه این رژیم می‌خواهد به ائتلاف دریایی آمریكا در خلیج‌فارس ملحق شود.
به گزارش ایسنا به نقل از تایمز اسرائیل، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی اعلام كرد این تصمیم را پس از بازدیدش از ابوظبی اتخاذ كرده است. وی در این دیدار، درباره به اصطلاح «تهدید ایران» با یك مقام اماراتی ارشد كه به نامش اشاره‌ای نشده، گفت‌وگویی داشته است.
هنوز مشخص نشده كه آیا رژیم صهیونیستی به ائتلاف دریایی آمریكا ناو ارسال خواهد كرد یا خیر.
 واكنش ایران
خبر احتمال پیوستن رژیم صهیونیستی به ائتلاف آمریكا، واكنش شدید ایران را به همراه داشت.
سید‌عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران احتمال حضور رژیم صهیونیستی در خلیج‌فارس را تهدیدی آشكار علیه ایران دانست و گفت: مقابله با تهدید حضور صهیونیست‌ها در خلیج‌فارس حق ایران است.
موسوی گفت: جمهوری اسلامی ایران معتقد است اصل این ائتلاف تنش‌زاست و هرگونه حضور رژیم اشغالگر قدس در این ائتلاف كه وجود نامشروعش در خاورمیانه اساس ناامنی و بی‌ثباتی است را تهدیدی آشكار علیه امنیت، حاكمیت و تمامیت ارضی خود و عاملی بحران‌آفرین و بی‌ثبات‌ساز در منطقه خلیج‌فارس تلقی می‌كند و در چارچوب سیاست بازدارندگی و دفاعی كشور، حق مقابله با این تهدید و دفاع از خود را محفوظ می‌دارد و در عمل به آن در چارچوب سیاست دفاعی كشور، تردیدی ندارد و مسؤولیت تمام عواقب این اقدام خطرناك به‌عهده رژیم آمریكا و رژیم نامشروع صهیونیستی خواهد بود.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین با محكومیت اقدامات ضد ایرانی دولت بحرین در برگزاری نشست‌های مشكوك، این گونه نشست‌ها را اقدامی در جهت برهم زدن ثبات و امنیت منطقه دانست.
 گفت‌وگوی تلفنی وزیر دفاع با همتایان منطقه‌ای
وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران هم در گفت‌وگوی تلفنی با وزرای دفاع كویت، قطر و عمان با تاكید براین كه امنیت منطقه تنها توسط كشورهای منطقه قابل تأمین است و حضور نیروهای بیگانه نتیجه‌ای جز ناامنی و بی‌ثباتی به دنبال نخواهد داشت، گفت: ائتلاف نظامی كه آمریكا به بهانه تأمین امنیت كشتیرانی ـ كه به‌دنبال تشكیل آن است ـ تنها موجب افزایش بیشتر ناامنی در منطقه خواهد شد.
امیر سرتیپ امیر‌حاتمی گفت: ما خود را متعهد به امنیت منطقه و به‌ویژه خلیج‌فارس می‌دانیم. جمهوری اسلامی ایران از هیچ‌گونه اقدامی جهت حفظ امنیت دریانوردی در خلیج‌فارس، تنگه هرمز و دریای عمان فروگذار نكرده و امنیت منطقه فصل مشترك ایران و سایر همسایگان در خلیج‌فارس است و لذا معتقدیم امنیت ‌باید توسط كشورهای منطقه تأمین شود و كشورهای منطقه باید در این زمینه وارد گفت‌وگوهای سازنده شوند.
وزیر دفاع با اشاره به اخبار منتشره مبنی بر ادعا و اظهار تمایل مقامات صهیونیستی برای پیوستن به ائتلاف نظامی آمریكا در منطقه اظهار كرد: چنین اقدام احتمالی بسیار تحریك‌كننده بوده و برای منطقه می‌تواند عواقب فاجعه‌باری به دنبال بیاورد.