هدهد بر  بام بجنورد

مراسم افتتاحیه بیست و دومین جشنواره تولیدات مراكز استان‌ها برگزار شد

هدهد بر بام بجنورد

این روزها بجنورد حال و هوای دیگری دارد. البته بهتر است بگوییم كه حال و هوای خراسان‌شمالی رنگ و طراوت خاصی به خودش گرفته است، زیرا از چند روز پیش هفته فرهنگی بیست و دومین جشنواره تولیدات مراكز استان‌های صدا و سیما در این استان و در شهرها و روستاها برپا شده و همه جا رنگ همدلی و وحدت به خودش گرفته است. گروه‌های كودك و نوجوان مراكز استان‌ها در شهرها برنامه‌های متعددی اجرا می‌كنند و هر یك از این برنامه‌ها توانسته دل بچه‌های این مرز و بوم را شاد كند. در مجموع، هیاهوی زیادی در شهر برپاست و مردم در كنار هنرمندان، مدیران و برنامه‌سازان سهمی در این جشنواره دارند. عصر روز گذشته مراسم افتتاحیه بیست و دومین جشنواره تولیدات مراكز استان‌های صدا و سیما در یكی از سالن‌های شهر بجنورد با حضور معاون امور استان‌های صدا و سیما، وزیر كشور، استاندار، هنرمندان ملی و مراكز استان‌ها برگزار شد. عوامل اجرایی این جشنواره تدارك دیده بودند كه مردم در كنار هنرمندان در این جشنواره ملی شركت كنند. به همین دلیل ورود برای مردم آزاد و همه با اشتیاق وارد سالن شهر بجنورد شدند. فضای مراسم افتتاحیه بسیار گرم و صمیمانه بود و در بخش‌های مختلف برنامه از خانواده‌های شهدا، مدیران سابق صدا و سیمای مراكز و برخی هنرمندان ملی و استانی تجلیل شد.

چرا شهر بجنورد؟
هر سال جشنواره مراكز استان‌ها در یكی از استان‌ها برگزار می‌شود و هدف معاونت امور استان‌ها معرفی ظرفیت‌های استان‌های كم‌برخوردار، مرزی و محروم است. به همین دلیل هر دوره از این جشنواره در چنین استان‌هایی برگزار می‌شود تا هم منجر به همدلی و یكدلی میان مراكز استان‌ها شود و هم این‌كه آداب و رسوم، سنن، لباس، موسیقی و ... آن استان به بهترین شكل معرفی شود. بنابراین دكتر علی دارابی، معاون امور استان‌ها به همراه عوامل اجرایی بیست و دومین جشنواره مراكز استان، استان خراسان شمالی و شهر بجنورد را برای برپایی جشن همدلی میان هنرمندان و برنامه‌سازان مراكز استان‌ها انتخاب كرد تا شهر بجنورد از طریق پوشش خبری این جشنواره از سوی شبكه‌های سراسری به مردم معرفی و باعث توسعه و رونق گردشگری در این شهر شود. همچنین طبق گفته مسؤولان جشنواره قرار است بیست‌و‌سومین دوره این جشنواره در اردبیل برگزار شود.


استان‌های رسانه ملی پای کار تولید
مسلما قبل از برگزاری هر جشنواره، شعار و ماموریت‌های آن ترسیم می‌شود و شعار هم ویترین جشنواره محسوب می‌شود. به همین دلیل عوامل اجرایی جشنواره با دقت و حساسیت زیادی در این بخش فعالیت می‌كنند و سعی كرده‌اند متناسب با عملكرد و اهداف جشنواره شعار را مشخص كنند. مسؤولان جشنواره برای این دوره از جشنواره كه در شهر بجنورد برگزار شده، شعار شبكه‌های استانی؛ توسعه پایدار؛ رونق تولید را انتخاب كرده‌اند. انتخاب چنین شعاری نه‌تنها مفهوم عمیقی دارد، بلكه درایت مسؤولان آن را می‌رساند كه سعی داشته‌اند با انتخاب یك شعار درست به همدلی و یك دستی میان اقوام مختلف سراسر ایران منجر شوند.



گروه‌های شادیانه كودك در بجنورد
یكی از اتفاقات جالب جشنواره این است كه مردم بجنورد فقط میزبان هنرمندان و برنامه‌سازان مراكز استان‌های مختلف نبودند، بلكه گروه‌های كودك هم در سطح شهر و دیگر شهرهای استان خراسان شمالی برای بچه‌ها برنامه‌های شادیانه را اجرا كرده‌اند. مسلما بچه‌ها خیلی علاقه‌مند هستند كه مجریان كودك را از نزدیك ببینند و در كنارشان حضور داشته باشند. به همین دلیل عوامل جشنواره هفته فرهنگی را از چند روز پیش و قبل از مراسم افتتاحیه در این استان برگزار كرده‌اند تا بچه‌ها را به این واسطه شاد كنند.
یكی از مجریان محبوب كودك كه بچه‌ها عاشقانه او را دوست دارند و دلشان می‌خواهد در كنار او عكس بگیرند و در برنامه‌اش حضور داشته باشند، خاله شادونه یا همان ملیكا زارعی است. او به همراه دیگر گروه‌های كودك مراكز استان‌ها در شهرها و روستاها برنامه‌های متنوع و شادی اجرا می‌كنند و تا پایان مراسم اختتامیه ادامه دارد. برنامه‌های آنها با استقبال بسیار زیاد از سوی بچه‌های این منطقه از ایران رو به رو شد. در واقع گروه‌های شادیانه كودك، لبخند را به لب بچه‌های بجنورد آوردند.



تجلیل از خانواده شهدا و مدیران
در بخشی از مراسم افتتاحیه از خانواده معظم شهدا، ایثارگران انقلاب اسلامی، فرهیختگان و هنرمندان، تجلیل شد. در این برنامه لوح تقدیر به خانواده‌های شهید ایرج رستمی، شهید خبرنگار محمدرضا امانی، شهید محمد فرومندی، شهید محمدتقی اربابی و جانباز عابدین عابدی مقدم اهدا شد. همچنین بخشی از این مراسم اختصاص به تقدیر از مدیران سابق صدا و سیمای مراكز (دكتر علی‌اصغر جعفری، دكتر علی طلوعی، محمد ثقفی و مهرداد عظیمی) داشت. همچنین از هنرمندان و فرهیختگان تجلیل شد كه در این باره می‌توان به محمدباقر باقری نیكو و علی عابدی نویسنده و كارگردان، سهراب محمدی، عیسی قلی‌پور و آنامراد رستگاری خوانندگان فولكلور و ابراهیم ولیان كشتی پهلوانی اشاره كرد. صبح روز گذشته و قبل از مراسم افتتاحیه دو كمیسیون فضای مجازی و خبر برگزار شد و برگزیدگان این بخش‌ها در كمیسیون‌ها تقدیر شدند.



حضور گرم هنرمندان
شركت هنرمندان ملی در جشنواره مراكز استان‌ها نه‌تنها به وزن جشنواره‌ها می‌افزاید، بلكه حضورشان باعث می‌شود مردم از نزدیك هنرمندان محبوبشان را ببینند. شب گذشته در مراسم افتتاحیه، هنرمندانی همچون پروانه معصومی، عبدالرضا اكبری، ملیكا زارعی، علی اوسیوند، حمیرا ریاضی و ... حضور داشتند كه با تشویق گرم مردم رو به رو شدند. هر یك از این هنرمندان در بسیاری از سریال‌های تلویزیونی حضور داشتند. همچنین در تولیدات استانی هم هرازگاهی بازی كرده‌اند. این روزها حمیرا ریاضی هم بازی در سریال بوی باران را دارد كه از شبكه یك پخش می‌شود و نقش یك وكیل زبل را بازی می‌كند. همچنین گروه‌های موسیقی سنتی شهر بجنورد هم قطعات زیبایی در مراسم افتتاحیه اجرا كردند كه مورد توجه حاضران سالن قرار گرفت. همزمان با برگزاری جشنواره مراكز استان‌ها، برنامه هدهد با اجرای محمود گبرلو از شبكه شما هر شب پخش می‌شود. در این برنامه مجری میزبان هنرمندان، مدیران، داوران و ... است و با آنها گپ و گفت‌های صمیمانه دارد.