شیعیان، نگران سلامت شیخ

شیخ ابراهیم زکزاکی پس از کارشکنی و فشارهای دولت نیجریه و هند به ابوجا برگشت

شیعیان، نگران سلامت شیخ

شیخ ابراهیم زكزاكی، رهبر شیعیان نیجریه كه در پی فشار افكار عمومی جهان و اعتراضات شیعیان فرصت یافته بود تا برای درمان روانه هندوستان شود، به‌دلیل كارشكنی‌های دولت نیجریه مجبور به بازگشت به كشور خود شد. دولت هندوستان به‌رغم وعده‌هایی كه داده بود در آخرین لحظات یك اولتیماتوم دوساعته به شیخ زكزاكی داد تا در جریان آن شروط دولت نیجریه را بپذیرد و شیخ كه هرگز نمی‌توانست شروط دولتی ستمگر را بپذیرد، مجبور به ترك هندوستان شد. سفر شیخ زكزاكی و عدم درمان او یك بار دیگر مظلومیت شیعیان نیجریه را در عرصه جهانی به نمایش گذاشت و نشان داد عوامل دشمنی با این نهضت از هیچ اقدام غیر‌انسانی در این راه فروگذار نمی‌كنند، حتی اگر شده عدم درمان یك بیمار زندانی باشد.

روز گذشته، برخی منابع آگاه اعلام كردند شیخ زكزاكی بعد از این‌كه نتوانست به خاطر كارشكنی دولت نیجریه و تبانی با دولت هند در این كشور تحت درمان قرار بگیرد به نیجریه بازگشت. رهبر شیعیان نیجریه گفته بود مقامات این كشور اطلاعات نادرستی را درباره وضعیت جسمانی وی به دولت هند منتقل كرده و همین مسأله موجب كارشكنی در روند درمان وی شده است. برای همین باید به نیجریه بازگردیم و اگر امكان داشته باشد به كشور دیگری برای معالجه برویم.
پیش از آن مختار عباس نقوی، وزیر امور اقلیت‌های هند ضمن دیدار مستقیم با شیخ‌زكزاكی وعده همه‌گونه همكاری را داده و گفته بود تمام تلاش خود را صرف آن خواهد كرد كه شیخ زكزاكی در كمال آرامش در دهلی‌نو تحت درمان قرار گیرد. همچنین آیت‌ا... محسن اراكی، دبیركل مجمع جهانی تقریب مذاهب ضمن برقراری تماس تلفنی با شیخ زكزاكی به او قول داده بود همه تلاش خود را صرف خواهد كرد تا روند درمان شیخ زكزاكی در هندوستان به سرانجام برسد. آیت‌ا... اراكی روز پنجشنبه نیز طی تماس تلفنی شرایط جسمی و روحی شیخ زكزاكی را جویا شد. دبیر‌كل مجمع جهانی تقریب، روحیه شیخ ابراهیم زكزاكی را بسیار خوب توصیف كرد و گفت، ایشان از مومنین، درخواست دعای مخصوص داشته‌اند.
با این حال روز پنجشنبه، همراهان شیخ‌زكزاكی اعلام كردند تاكنون هیچ‌گونه اقدامی در جهت درمان شیخ زكزاكی در هند صورت نگرفته و آنها تصمیم گرفته‌اند دوباره به نیجریه بازگردند. شیخ ابراهیم زكزاكی، رهبر نهضت اسلامی نیجریه پس از تحمل چهار سال حبس خانگی كه منجر به وخامت حال جسمی وی شده بود، با رای دادگاهی در نیجریه برای انجام مراحل درمانی هفته گذشته وارد كشور هند شد.
 شیخ زكزاكی در ویدئوی منتشر شده در صحفه جنبش اسلامی در توییتر طی سخنانی تاكید كرد، دولت دهلی نو به او اطلاع داده باید شروط دولت نیجریه را بپذیرد یا ظرف دو ساعت هند را ترك كند. او همچنین گفت دولت نیجریه در مورد وضعیت سلامت او اطلاعات نادرستی به طرف هندی داده و در امر درمان مانع‌تراشی كرده است. به همین دلیل او ترجیح می‌دهد به كشورش بازگردد و از آنجا در صورت امكان به كشور دیگری برود كه شرایط درمان مهیا باشد.
 بیانیه جنبش اسلامی
در واكنش به این خبر، دفتر جنبش اسلامی نیجریه روز پنجشنبه اعلام كرد، درخواست‌های شیخ زكزاكی و همسرش طبق دستور مزدوران سازمان اطلاعات نیجریه رد می‌شوند. این دفتر دولت نیجریه و سازمان اطلاعات آن را مسؤول هرگونه عواقب وضعیت زكزاكی و همسرش دانست. این جنبش همچنین بیانیه‌ای را در‌باره علت بازگشت شیخ زكزاكی به این شرح صادر كرد: به دنبال بن‌بستی كه در زمینه درمان شیخ ابراهیم زكزاكی در دهلی‌نو ایجاد شد، این موضوع كه شیخ در حال بازگشت به ابوجا (پایتخت) نیجریه است، تایید می‌شود. این بن‌بست در نتیجه امتناع شیخ (زكزاكی) از تن دادن به شرایط مدنظر نیروهای امنیتی نیجریه برای درمان كه با همكاری همتایان هندی آنها صورت گرفته بود، ایجاد شده بود. دخالت دولت نیجریه و تعجیل آن در كل فرآیند درمانی، دلیل اصلی این بن‌بست است در حالی كه حكم دادگاه آن بوده كه دولت در روند درمان نقش نظارتی داشته باشد. دولت از همان اول هم نمی‌خواست با مرخصی درمانی و خروج (شیخ زكزاكی) موافقت كند و با همه ابزارهایش همه كار كرد تا مانع انجام این كار شود.
جنبش اسلامی (نیجریه) كاملا از اقدام تازه (دولت نیجریه) ناخرسند است و ما قویا بر این باور هستیم كه تك‌تك صلح‌دوستان در نیجریه هم همین احساس را دارند. دولت تردیدی باقی نگذاشت كه هرگز خواهان معالجه و درمان شیخ نبوده و آنها در دادگاه با این درخواست مخالفت كرده بودند. آنها بعد از ناكامی‌شان به‌‌رغم استفاده از همه این روش‌ها، با توسل به نوع درمان به منظور آنچه نظارت خوانده شد، به اقداماتشان برای ممانعت از درمان در دهلی نوی هند دست زدند. شیخ چرا باید به دولتی كه هزاران نفر از حامیانش و پسرانش را كشته و به او و همسرش گلوله شلیك كرده و آنها را در معرض مسمومیت با سرب قرار داده، اعتماد كند؟ ما به درگاه خداوند متعال دعا می‌كنیم او را از گزند دشمنان صلح حفظ كند.