۱۱ كاربرد هوش مصنوعی در زندگی روزمره

۱۱ كاربرد هوش مصنوعی در زندگی روزمره

هوش مصنوعی خیلی از ما را یاد شخصیت‌های فیلم ترمیناتور یا دیگر داستان‌های علمی‌ - تخیلی كه در آن، نرم‌افزارها بر دنیا تسلط می‌یابند، می‌اندازد. با این وجود، این فناوری مزایای بی‌شماری دارد كه می‌تواند زندگی ما را به شكلی اساسی دگرگون كند. همه ما هر‌روز به نوعی با هوش مصنوعی سروكار داریم. این فناوری نه فقط ممكن است در وب‌سایت‌ها و نرم‌افزارهایی كه هر روز با آنها سروكار داریم استفاده شود، بلكه پیش‌بینی وضعیت هوا یا حتی غذایی كه می‌خوریم نیز احتمالا به نوعی با این فناوری ارتباط دارد. در ادامه ۱۱ كاربرد این فناوری را در دنیای امروز مرور می‌كنیم.

 كیفیت بالاتر واحد خدمات مشتریان
شاید شما هم تجربه تماس با واحد خدمات مشتریان شركت‌های مختلف را داشته باشید. در بسیاری از موارد، لازم است یكسری اطلاعات را چند بار برای چند اپراتور این واحدها بیان كنیم، اما هوش مصنوعی می‌تواند پایانی بر این اتلاف وقت باشد. هوش مصنوعی با تحلیل داده‌های مربوط به تماس‌های پیشین، اطلاعات لازم در مورد مشتریان و نیازهای آنها را به دست می‌آورد و به‌این‌ترتیب، دیگر نیازی به تكرار چند باره برخی اطلاعات نخواهد بود.

  شخصی‌سازی تجربه خرید
هنگام بازدید از محصولات مختلف در فروشگاه‌های معروف آنلاین، احتمالا دیده‌اید كه یكسری پیشنهاد به شما ارائه می‌شود كه برخی از آنها برایتان جالب بوده و حتی ممكن است بعضی از آنها را بخرید. این پیشنهادات بر اساس الگوریتم‌های هوش مصنوعی انجام می‌شود.
 هر قدر فناوری هوش مصنوعی بیشتر پیشرفت كند و البته به داده‌های بیشتری درباره مشتریان و سلیقه و نیازهای آنها دست یابد، پیشنهادات ارائه شده نیز دقیق‌تر خواهد بود.

  بهبود فرآیند گزینش نیروی انسانی
فرآیند گزینش و استخدام نیروی كار از جمله حوزه‌هایی است كه هنوز نقش انسان در آن پررنگ‌ است. با این وجود، بسیاری از كارشناسان حوزه هوش مصنوعی بر این باورند كه استفاده از این فناوری برای گزینش نیروهای متناسب با شغل مورد نظر، نتایج بهتری را نسبت به فرآیند معمول انسانی به همراه خواهد داشت. هوش مصنوعی می‌تواند سوابق فرد متقاضی شغل را بهتر مورد ارزیابی قرار دهد و البته این كار را در زمانی كوتاه‌تر به انجام برساند. 
بررسی سوابق متقاضی در شبكه‌های اجتماعی به منظور تعیین روحیات او نیز از دیگر قابلیت‌های این فناوری به شمار می‌رود. به همین دلیل، شاید عجیب نباشد كه در آینده‌ نیاز به مصاحبه رودرروی شغلی از بین برود! خلاصه این‌كه هوش مصنوعی می‌تواند عملیات استخدام را كم‌هزینه‌تر، سریع‌تر و بهتر انجام دهد.
 كسب اطمینان از عملكرد درست نرم‌افزارها
عملكرد نامناسب نرم‌افزارها، بخشی عادی از زندگی دیجیتال به شمار می‌رود و همه ما بارها با این پدیده روبه‌رو بوده‌ایم. گاهی این مشكلات به دلیل ایرادات نرم‌افزاری داخلی است و گاهی نیز زیرساخت‌های سخت‌افزاری (نظیر سرورهای میزبان نرم‌افزار‌ها یا بازی‌های آنلاین) ممكن است دچار مشكل شود. تیم‌های نرم‌افزاری معمولا پس از دریافت گزارش خرابی، مشكل را بررسی و حل می‌كنند. اما هوش مصنوعی می‌تواند این بار را نیز از روی دوش ما بردارد. این فناوری قادر به انجام كاری است كه انسان نمی‌تواند و آن هم پایش پیوسته و ۲۴ساعته نرم‌افزارها و شناسایی هر مشكل كوچك در آنهاست. هوش مصنوعی می‌تواند متوجه الگوهای پنهان در داده‌های پایش خود شود و پیش از این‌كه حتی مشتریان متوجه مشكل شوند، آن را حل كند.

 خدمت به نظام مالی
یكی از مشكلاتی كه بانك‌ها و موسسات مالی در بسیاری از كشورها با آن دست به گریبان هستند، مساله تراكنش‌های جعلی و سو‌ءاستفاده از اطلاعات به سرقت رفته بانكی مشتریان با انجام خرید یا انتقال غیرمجاز به حساب‌های دیگر است. چند سالی است شركت‌های بزرگ صادركننده كارت‌های اعتباری در دنیا از هوش مصنوعی برای شناسایی این تراكنش‌ها استفاده می‌كنند و البته به نتایجی رضایت‌بخش نیز دست یافته‌اند. با گذشت زمان، بازخوردهایی كه الگوریتم‌های هوش مصنوعی در این زمینه دریافت می‌كند به بهبود عملكرد این فناوری در شناسایی تراكنش‌های كلاهبردارانه می‌انجامد.

 افزایش ایمنی خودرو
چند سالی است خودروهای بدون‌ نیاز به راننده با بهره‌گیری از هوش مصنوعی توانسته‌اند عملكرد خوبی را از خود به نمایش بگذارند. حضور شركت‌های بزرگی نظیر گوگل و نیز تسلا در زمینه طراحی نرم‌افزارهای این خودروها، نوید آینده‌ای بهتر را برای این محصولات در آینده می‌دهد. اما این طور نیست كه هوش مصنوعی فقط برای خودروهای بدون‌ راننده كاربرد داشته باشد. چند شركت مختلف خودروسازی چند سالی است نرم‌افزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی را برای بهبود عملكرد راننده و جلوگیری از بروز مشكلات مختلف حین رانندگی عرضه می‌كنند. شناسایی دقیق عابر پیاده یا مانع در مسیرهای تاریك یا مه‌آلود كه دید راننده در آن محدود است و ترمز سریع، از جمله كاربردهای این سامانه‌ها به شمار می‌رود. به‌نظر می‌رسد استفاده از هوش مصنوعی در كنار راننده بتواند به افزایش قابل توجه ایمنی در جاده‌ها بینجامد.

 تبدیل دست‌خط به كدهای قابل درك توسط ماشین
شاید برایتان جالب باشد بدانید فناوری خواندن دست‌خط توسط ماشین برای اولین بار در سال ۱۹۱۴ اختراع و به كار گرفته شد! از آن زمان به بعد، این فناوری پیشرفت زیادی كرده و احتمالا باز هم شاهد پیشرفت در این زمینه خواهیم بود. این فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی می‌تواند الگوی نوشتاری شما را به دقت شناسایی كند و دست‌خط‌تان را هر قدر هم كه خرچنگ قورباغه باشد بخواند. البته این فناوری فقط استفاده شخصی ندارد و برای برخی حوزه‌های دیگر نظیر ارسال مرسولات (خواندن نشانی دستنویس) یا امور حقوقی (بررسی اسناد مختلف) بسیار كاربرد دارد.

 بهبود كشاورزی در سطح جهانی
شاید باور نكنید غذایی كه می‌خورید هم تحت تاثیر هوش‌مصنوعی قرار دارد! حوزه كشاورزی هوشمند از جمله موضوعات داغی است كه استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی و نیز شركت‌های بزرگ زیادی را به خود جلب می‌كند. بررسی میلیون‌ها تصویر ماهواره‌ای از وضعیت آب‌وهوا، وضعیت زمین و آبیاری و استخراج مدل‌هایی برای برداشت محصول بیشتر و بهتر از جمله كاربردهای هوش مصنوعی است كه انسان به‌راحتی قادر به انجامش نیست.

 كمك به فعالیت‌های انسان‌دوستانه
یكی از مشكلاتی كه افراد و سازمان‌هایی كه فعالیت‌های انسان‌دوستانه انجام می‌دهند با آن روبه‌رو هستند، مشكلات در زمینه شناسایی دقیق نیازها و همچنین توزیع عادلانه و حساب‌شده كمك‌هاست. در دوره‌های بروز بلایای طبیعی كه كمك به افراد آسیب‌دیده اولویت دارد، این مشكل بیش از پیش نمایان می‌شود. به نظر می‌رسد هوش مصنوعی بتواند به حل این مشكل كمك كند. بررسی سریع حجم زیادی از اطلاعات درباره مناطق و افراد نیازمند كمك و اولویت‌بندی دقیق آن از جمله مهم‌ترین دستاوردهای این فناوری در زمینه تسریع كمك به افراد نیازمند است.

 كمك به امنیت مجازی
شركت‌های بزرگ امنیت سایبری در سراسر دنیا از هوش مصنوعی برای بررسی حجم زیادی از مواردی كه به‌صورت بالقوه می‌توانند مشكل‌ساز باشند، استفاده می‌كنند. در واقع میزان وابستگی این شركت‌ها به هوش مصنوعی طی پنج سال اخیر به شكلی باورنكردنی افزایش یافته است. به همین دلیل، ایمنی سرورها، رایانه‌ها و گوشی‌ها تا حد زیادی مدیون این فناوری است. البته هوش مصنوعی شمشیری دو لبه است و با افزایش اقبال تبهكاران سایبری به هوش مصنوعی، شاهد دشوارتر شدن كار شركت‌های امنیت سایبری خواهیم بود.

 بهبود قابلیت‌های دوربین‌های مداربسته
در تمام شهرهای دنیا، دوربین‌های مداربسته برای پایش وضعیت ترافیكی یا امنیتی شهر قرار دارد. بررسی وضعیت شهرها از طریق تصاویر دریافتی از این دوربین‌ها توسط انسان انجام می‌شود، اما هوش مصنوعی از این قابلیت برخوردار است كه به شكلی بهتر این تصاویر و حتی پیش‌بینی بروز مشكل را پیش از این‌كه كاربر انسانی متوجه آن شود، بررسی كند. خلاصه این‌كه هوش مصنوعی می‌تواند به كاهش قابل توجه مشكلات ترافیكی در سطح شهر و حتی جلوگیری از وقوع جرم كمك كند. البته این فناوری می‌تواند نگرانی‌هایی را هم به همراه داشته باشد. بهره‌گیری از فناوری تشخیص چهره توسط برخی كشورها می‌تواند ناقض حریم خصوصی شهروندان به شمار رود.