یك روز در دنیای بچه‌ها

گزارشی میدانی از سرخوشی کودکانه در پنجمین جشنواره ملی اسباب‌بازی‌ها

یك روز در دنیای بچه‌ها

وارد شدن به نمایشگاهی كه برای بچه‌ها برگزار شده بود، برای منی كه كودك یا نوجوانی را همراه خودم نبرده بودم كمی عجیب به نظر می‌آمد. نمایشگاهی كه محصولات‌اش عروسك‌ها و اسباب‌بازی‌ها بودند و سال‌ها می‌شد که از میان گزینه‌های سرگرمی من خارج شده بود. هر كسی با فرزندش به آنجا آمده بود تا همه چیز را یك جا در معرض دید او قرار دهد تا هر چیزی را كه برایش جذاب است، بخرد و تا چند وقت از دست هزینه‌هایی كه برای سرگرمی‌های این چنینی فرزندش صرف می‌كند خلاص شود و كودك دلبندش را پس از بازدید از جشنواره اسباب‌بازی‌ها صاحب تعداد زیادی اسباب‌بازی جدید كند.

هیاهو و سر و صدای زیادی در سالن‌های نمایشگاه برپاست، سر و صدایی كه در كمتر نمایشگاهی به گوش می‌رسد؛ البته صدای بزرگ‌ترهایی كه با دیدن بعضی از عروسك‌ها و اسباب‌بازی‌های نوستالژی نمایشگاه به وجد می‌آمدند بیشتر جلب توجه می‌كرد. دسته‌های مردان سن بالایی كه با شور و هیجان فوتبال دستی بازی و بچه‌ها از دور آنها را تماشا می‌كردند نشان می‌داد گروه سنی مخاطبان نمایشگاه آن طور كه باید و شاید درست اعلام نشده است. برای همین هم با دیدن این صحنه در ورودی نمایشگاه با خیال راحت وارد آن شدم، چراكه معلوم بود من هم دست خالی از آنجا بیرون نخواهم آمد.

با هزاران عروسك زیر یك سقف
نمایشگاه، امسال با حضور 160 تولیدكننده اسباب‌بازی، بیش از 2000 اسباب‌بازی ایرانی را برای علاقه‌مندان به نمایش گذاشته است. تا قبل از این تصور می‌كردم فقط در فیلم‌ها و كارتون‌های تخیلی می‌شود با 2000 اسباب‌بازی و عروسك یك‌جا بود؛ اما وقتی آن همه عروسك قد و نیم قد را در غرفه‌های نمایشگاه دیدم، احساس كردم كه به آرزوی دوران بچگی‌ام رسیده‌ام. عروسك‌های پارچه‌ای، قرتی، با حجاب، شخصیت كارتون‌های بچگی، شخصیت قصه‌های زمان خواب و... .
حالا برای كوچك‌ترین سرگرمی بچه‌ها نمایشگاهی بزرگ برگزار شده بود كه قرار است در آن بیش از 60 طراح و عروسك ساز و 400عروسك جدید در شهر عروسك‌های این نمایشگاه معرفی شوند، چیزی كه حتی به ذهن ما و هم سن و سال‌هایمان هم خطور نخواهد كرد.

همشو می‌خوام
یكی از جذاب‌ترین بخش‌های نمایشگاه، عروسك‌های سنتی قومیت‌های مختلف كشور است. عروسك سازها، اسم‌های جالبی برای محصولات‌شان انتخاب كرده بودند، حتی بعضی از آنها از خود عروسك‌ها جالب‌تر و بانمك‌تر بودند و با این‌كه خیلی مرتب و با سلیقه به نظر نمی‌آمدند؛ اما وقتی در كنار اسم‌شان قرار می‌گرفتی، جذاب و دلربا می‌شدند. آنها عروسك‌های‌شان را با پارچه‌های خوب و مرغوب ساخته بودند و هر كسی برای بانمك كردن عروسك‌هایش از شیوه‌ای خلاقانه استفاده كرده بود. مثلا بعضی از شركت‌ها امكاناتی را به وجود آورده بودند تا بچه‌ها بتوانند ابتدا خودشان عروسك‌های‌شان را بسازند و با سوزن‌های مخصوص و بی‌خطر آنها را دور دوزی و بعد با آن نمایش عروسكی بازی كنند. بعضی‌ها شخصیت كارتون‌های محبوب را شبیه سازی كرده بودند. بعضی‌هایشان شخصیت قصه‌های دوران كودكی را ساخته بودند و بالاخره به هر نحوی كه شده بود، آدم را پای میزها و غرفه‌هایشان میخكوب می‌كردند. به طوری كه وقتی به خودت می‌آمدی، می‌دیدی در صف صندوق فروشگاه ایستاده‌ای و یك سبد پر از عروسك را برای خودت انتخاب كرده‌ای.
ساخت خانه‌های مینیاتوری به سبك ماكت‌سازی، برپا كردن چادرهای عشایر در ابعاد كوچك، چندین دست لباس برای زمان‌های مختلف كه امكان تعویض لباس را برای عروسك به وجود می‌آورد و... تعدادی از ویژگی‌های جذاب عروسك‌های این نمایشگاه بود.
صحنه كشیده شدن دست یك بچه گریان توسط پدر یا مادری به ستوه آمده محتمل‌ترین منظره‌ای بود كه قبل از ورود به این نمایشگاه تصورش را می‌كردم. چراكه بعضی وقت‌ها در ذهن خودم هم این جمله تداعی می‌شد كه همه عروسك‌های نمایشگاه را می‌خواهم، چه برسد به بچه‌ای كه همه دنیایش داشتن كلكسیونی از عروسك‌های مختلف است. 

پرسه در عوالم كودكی
در این نمایشگاه هر قدمی كه بردارید می‌توانید یكی از آرزوهای خود را برآورده‌شده ببینید. به‌خصوص آرزوهایی كه در بچگی داشته‌اید در این فضا برآورده خواهد شد. این‌كه بتوانید عروسك‌سازی كنید، شخصیت قصه‌های بچگی‌تان را در آغوش بگیرید، آدم‌ها و عروسك‌ها و حیوانات كارتون‌ها را از نزدیك لمس كنید، عروسك‌تان را به حمام ببرید، موهای‌ عروسك‌تان سشوار بكشید و خشك كنید، برای عروسك‌تان مادری كنید. غذا درست كنید، در صحنه نمایشی خاله‌بازی كنید كه آن را خودتان طراحی كرده‌اید و.... این نمایشگاه و عروسك‌هایش همان چیزی است كه هر بچه‌ای دلش می‌خواهد آن را داشته باشد و لذت داشتن یك دنیای كودكانه را بچشد و تا دلش می‌خواهد بچگی كند. شاید به همین دلیل است كه بزرگ‌ترها با دیدن جذابیت‌های هر غرفه كمی بیشتر از فرزندان‌شان به هیجان می‌آیند و با خوشحالی هزینه آن را هم می‌پردازند. برای همین اگر وارد این نمایشگاه شوید هر سنی داشته باشید و حتی اگر فرزند هم نداشته باشید دست خالی از آن بیرون نخواهید آمد.  

بازی برای همه
زیبایی و دلربایی عروسك‌ها به اندازه‌ای است كه هر فرد بیننده‌ای كاملا اشباع می‌شود و احساس می‌كند نیازی به بازدید از بقیه قسمت‌های نمایشگاه ندارد؛ اما از بخش هیجان‌انگیز عروسك‌ها كه بگذرید به یك سالن بزرگ می‌رسید كه در آن صدها مدل از بازی‌های فكری، عملی، آموزشی، درمانی و... به نمایش گذاشته شده‌اند تا بعد از این‌كه حسابی در سالن‌های آن گشت زدید و تا جایی كه دل‌تان خواست بازی كردید به این بخش بیایید و با بازی‌های فكری و سرگرمی‌هایی كه دوست دارید همچنان تصمیم به خروج از نمایشگاه را نداشته باشید. 

هر آنچه كه ما نداشتیم
كودكان‌مان خواهند داشت 
یكی از كارهای لذتبخش در زندگی این است كه كلكسیونی از بازی‌های مختلف را در خانه داشته باشید و هروقت احساس كردید از كارهای روزمره، تكراری و حوصله سربر خسته شده‌اید یكی از آنها را كه بیشتر از بقیه به حس و حال آن لحظه‌ات می‌خورد، انتخاب كنید و با اولین كسی كه سر راهتان سبز شد، بازی كنید و خودتان را سرگرم نگه دارید.
نمایشگاه بازی‌ها و اسباب‌بازی‌ها كه پنجمین جشنواره ملی آن است مكانی است كه انواع و اقسام این بازی‌ها را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد و هیچ محدودیت و گروه سنی خاصی را هم هدف قرار نداده است. محتوای محصولات این بخش از نمایشگاه، شامل بازی‌های فكری، گروهی، حركتی، رفتارساز سلامت، مهارت‌افزا، خلاقیتی، آموزش خانواده و مربیان، بازی‌های خلاق كودكان، هوافضا برای كودكان و درنهایت معرفی فناوری نانوست. 
البته اینها تنها به بازی‌هایی اختصاص دارد كه در دسته‌بندی‌ها گنجانده می‌شود. با یك گذر كوتاه و بازدید سرسری از نمایشگاه به بخش‌هایی برمی‌خورید كه احتمالا جزو این دسته‌ها نیستند، اما به اندازه خودشان جذاب و هیجان‌انگیزند. با قرار گرفتن در فضای هر كدام از این بازی‌ها احساس می‌كنید وارد دنیای جدیدی شده‌اید. مثلا با كمك آنها می‌توانید یك مهندس ساختمان یا بنا باشید یا مثل یك معمار یك ساختمان زیبا را طراحی كنید یا حتی یك شعبده‌باز شوید و كارهایی را كه بقیه از پس انجام دادنش برنمی‌آیند به‌راحتی انجام دهید یا مثل یك متفكر و خلاق برنده بازی‌های هوش و خلاقیت باشید و... با بازدید از این قسمت از نمایشگاه دلتان می‌خواهد دوباره به دوران كودكی برگردید و به جای شخصیت‌های اصلی همه آنها حضور داشته و نقش اول تمام بازی‌ها باشید.  

هیجان‌هایی كه تمامی نداشتند
جالب است بدانید بخشی كه مسؤولان نمایشگاه برای فروش اسباب‌بازی‌ها در نظر گرفته‌اند بسیار شلوغ‌تر از قسمت عروسك‌ها بود. این قسمت فقط برای بچه‌ها نبود و تعدادی زیادی از بازی‌ها را پدر و مادرها برای سرگرمی خودشان خریده بودند. قطعا شما هم در هر سنی هستید تعدادی از بازی‌هایی را كه مدت‌ها در هر فروشگاهی به دنبال‌شان هستید، پیدا خواهید كرد. 
برای همین هر پدر و مادر بامسوولیتی تا جایی كه بتواند و قدرت مالی‌اش به او اجازه دهد دوست دارد بهترین فضا را برای رشد فكری، عملی و روانی فرزندش فراهم كند. با وجود این‌كه در دنیای امروز رشد صحیح كودكان جزو مقولات پراهمیت و جدی بوده و هركسی به راحتی به لوازم كمك‌آموزشی و مهارت‌افزا دسترسی دارد، با این حال حضور یك دفعه‌ای این محصولات كمك بسیار زیادی به خانواده‌های مسؤولیت‌پذیر و فرزندانشان خواهد كرد.