خط و نشان  برای کهنه کارها

همه چیزهایی که باید درباره فیلم اولی ها ی جشنواره فجر امسال بدانید

خط و نشان برای کهنه کارها

یک ماه دیگر جشنواره فیلم فجر از راه می رسد؛ جشنواره ای که به عنوان مهم ترین رویداد سینمایی کشور از ارزش و اعتباری ویژه برخوردار است و بسیاری از سینماگران تلاش می کنند اثرشان را در آنجا به مخاطب عرضه کنند. امسال هم سی و هشتمین جشنواره ملی فیلم فجر با دبیری ابراهیم داروغه زاده در حالی قرار است برگزار ‌شود که این دوره سومین دوره دبیری اوست. شواهد و قرائن حاکی است که اولا خیلی از فیلمسازانی که سال گذشته در جشنواره فیلم فجر حضور داشتند، امسال هیچ اثری ندارند و دیگر آن که فیلمسازان جوان و تازه نفس سینمای ایران با ساخت فیلم های قوی رقیب سرسختی برای فیلمسازان کهنه کار و نسل اول سینمای ایران به حساب می آیند. در سال های اخیر بارها ثابت شده که فیلم اولی‌ها، همیشه خون و امیدی تازه‌ به جشنواره وارد کرده‌اند و بخش «نگاه نو» که به رونمایی از اولین تجربه فیلمسازان اختصاص دارد امروز دیگر از جذاب ترین های ویترین جشنواره فجر به حساب می آید.

 آغاز استقلال فیلم اولی ها
سال 63 و سومین دوره برگزاری جشنواره فیلم فجر بود که برای اولین بار بخش فیلم های اول با عنوان «نخستین فیلم های کارگردانان» به کلیت جشنواره اضافه شد و طی سال های بعد با تغییر
 مدیریت های سینمایی و دخالت انواع و اقسام سلیقه ها و رویکردهای مختلف این بخش از جشنواره حذف و دوباره با شکل و شمایلی تازه  به آن بازگشت.
القصه چندی پیش هیات انتخاب بخش فیلم‌های سینمایی سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر متشکل از محمد احسانی، محمود اربابی، همایون اسعدیان، یلدا جبلی، رضا درستکار، سید محمود رضوی و حسین کرمی اسامی فیلم‌های بخش نگاه نو «ویژه فیلم اول کارگردانان» این دوره را اعلام کردند.
فهرست منتشر شده از سوی هیات انتخاب البته واکنش های فراوانی را به همراه داشت، بنا بر ادعای بعضی از سینمایی ها برخی از اسامی این فهرست («ریست»، «پدران» و «کشتارگاه») فیلم اولی نیستند! فیلمسازانی که پیش از این هم فیلم ساخته اند، اما دبیرخانه جشنواره فیلم فجر به این دلیل آنها را کارگردان فیلم اولی می‌شناسد که فیلم پیشین آنها پروانه ساخت را به نام فیلم ویدئویی گرفته! به هر حال ما این سوال را از یکی از این کارگردانان جویا شدیم که با توجه به جو حاکم در این روزها ترجیح داد صحبتی نکند تا بیشتر به این ماجرا دامن نزند.
 به هر حال در گزارش پیش رو به معرفی ده اثر حاضر در بخش نگاه نو سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر می پردازیم و در ادامه اظهارنظر دو نفر از کارگردانان حاضر در این بخش را درباره حال و هوای فیلم هایشان جویا می شویم.  

آن شب
کارگردان: کورش آهاری
تهیه‌کننده: محمد درمنش
داستان این فیلم درباره یک زوج ایرانی در آمریکاست که در یک هتل محبوس شده‌اند، آن هم در شرایطی که نیروهای بیگانه‌ آنها را وادار می‌کنند با رازهایی که از هم پنهان کرده‌اند روبه‌رو شوند.
زوم: حضور شهاب حسینی در این فیلم، پس از چهار سال دوری از جشنواره فجر از نکات قابل توجه است.
بی‌صدا حلزون
کارگردان: بهرنگ دزفولی‌زاده
تهیه‌کننده: مرتضی شایسته
داستان این فیلم با محوریت ناشنوایان روایت می شود و جهان و چگونگی زیستن آنها را از منظری متفاوت به تصویر می کشد.
زوم: بهرنگ دزفولی زاده عکاس شناخته شده سینماست که عکاسی بیش از 80 پروژه سینمایی را در کارنامه حرفه ای خود دارد. حالا باید دید اولین تجربه فیلمسازی دزفولی زاده آیا ادامه ای است برموفقیت‌های عکاسی اش یا نه ؟
کارگردان: سالم صلواتی
 تهیه‌کننده: شهرام مسلخی
در «پدران» قرار است رویارویی دو نسل را ببینیم. موضوعی که هیچ وقت کهنه نمی شود.
زوم: سالم صلواتی پنج سال به دنبال ساخت این فیلم بود  و از رضا میرکریمی تا پوران درخشنده در مقاطع زمانی مختلف به‌دلیل علاقه به متن فیلمنامه به‌عنوان تهیه‌کننده با او همراه شدند،اما هر بار به نتیجه
نمی رسیدند تا بالاخره شهرام مسلخی با حمایت بنیاد سینمایی فارابی این کار را به انجام رساند.
پوست
کارگردان: بهمن ارک و بهرام ارک
تهیه‌کننده: محمدرضا مصباح
موضوع این فیلم درباره عشق، جادو و خرافه‌پرستی است. زندگی مادر و پسری به دلیلی دچار مشکل می‌شود.
زوم: این فیلم در ژانر وحشت ساخته شده. ژانری که سال‌هاست جای آن در سینمای ایران خالی است.
دشمنان
کارگردان: علی درخشنده
تهیه‌کننده: مجید برزگر
موضوع فیلم درباره تنهایی آدم هاست.
زوم:‌ درخشنده پیش از این با مجید برزگر، کارگردان سینما در فیلم «یک شهروند کاملا معمولی» به‌عنوان دستیار اول همکاری کرده بود و امروز اولین فیلمش را به تهیه کنندگی برزگر کارگردانی کرده است.
روز صفر
کارگردان: سعید ملکان
تهیه‌کننده: سعید ملکان
فیلم روایتی از یک اتفاق ملتهب معاصر است که تصویربرداری آن در ایران و چند کشور خارجی انجام شده.
زوم: حسین انتظامی، رئیس سازمان سینمایی پیش از این در کمیسیون فرهنگی مجلس وعده ساخت
«ریگی ۲» را داده بود، پروژه‌ای که برخی آن را دنباله‌ای بر «شبی که ماه کامل شد» به کارگردانی نرگس آبیار تلقی کردند! محمدحسین قاسمی، تهیه‌کننده فیلم آبیار اما، بلافاصله در قالب بیانیه‌ای هرگونه ارتباط میان پروژه‌ای را که انتظامی وعده آن را داده بود ، با فیلم خود تکذیب کرد. به همین خاطر زمانی که زمزمه های ارتباط داستان «روز صفر» با ماجرای ریگی در برخی محافل نقل شد، به روشنی مشخص شد این فیلم همان پروژه‌ای است که رئیس سازمان سینمایی وعده آن را داده بود و حالا باید دید ملکان که سال ها در سینما تهیه کنندگی و چهره پردازی انجام داده در نخستین تجربه فیلمسازی اش چه تصویری از ریگی ارائه می کند.

کارگردان: محمدرضا لطفی
تهیه‌کننده: سیدامیر سیدزاده
در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «احساس می‌کنم دیوونه شدم... یه جورایی به تمام دوربین‌های مداربسته که دارن آدم رو کنترل می‌کنن حساسیت پیدا کردم... اونقدر توی این ماجرا غرق شدم که احساس می‌کنم پشت همه این دوربینا یه نفره... یه نفر که چهار چشمی داره منو نگاه می‌کنه»!
زوم: این فیلم در حال و هوای تجربه‌گرا و در ژانر وحشت ساخته شده و زاویه نگاه کلی فیلم از دریچه دوربین‌های مدار بسته است که در نوع خود تجربه‌ای تازه  در سینمای ایران محسوب می شود.
شنای پروانه
کارگردان: محمد کارت
تهیه‌کننده: رسول صدرعاملی
این فیلم مضمونی اجتماعی دارد و در خلاصه آن آمده در جنوب شهر، شنای پروانه توفان به پا می کند.
زوم: سرمایه گذاری این فیلم توسط محمدصادق رنجکشان صورت گرفته است. سرمایه‌گذاری که چند سالی است زیر ذره بین اهالی رسانه قرار گرفته و در جشنواره گذشته دو فیلم «متری شیش و نیم» و «سرخپوست» با سرمایه او ساخته شدند.
کشتارگاه
کارگردان: عباس امینی
تهیه‌کننده: جواد نوروزبیگی
ظاهرا قرار است یک جنایت هولناک را در «کشتارگاه» ببینیم.
زوم: علی طلوعی به عنوان سرمایه گذار و جانشین تهیه کننده و سعید صفرپور به عنوان مجری طرح در کنار عباس امینی قرار گرفتند که باید دید حاصل کارشان چه می شود.
لباس شخصی
کارگردان: امیرعباس ربیعی
تهیه‌کننده: حبیب والی‌نژاد
آن طور که در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «بهترین حربه برای ضربه، دوستی است، چون پیچیدگی در سادگی اوست، به لباس شخصی‌ها بیشتر شک کن!»
زوم: ربیعی نخستین تجربه فیلم سینمایی اش را با سرمایه گذاری سازمان رسانه ای اوج در جشنواره فجر رونمایی می‌کند و جالب اینجاست که بدانید عوامل پشت صحنه این فیلم سینمایی در مجموع بیش از ۱۲ سیمرغ و جایزه سینمایی معتبر را در کارنامه خود دارند.