ما همه میلیاردریم!

جام‌جم از آمار و ارقام عجیب از درآمد معترضان به یارانه معیشتی گزارش می‌دهد

ما همه میلیاردریم!

حواشی پرداخت یارانه معیشتی كه دولت بابت گران كردن بنزین به حساب بخشی از مردم پرداخت كرد، از روز گذشته دوباره بالا گرفت. ارقام اشتباهی كه در سامانه دولت درباره درآمد افرادی كه یارانه معیشتی دریافت نكرده و به حذف خود اعتراض كرده‌اند، موجب گلایه شدید مردم شده است. در سامانه دولت برای برخی افراد كه در عمر خود بالای پنج میلیون تومان حقوق نگرفته‌اند، ادعا شده كه دریافتی میلیاردی دارند! ضمنا دولت در سامانه خود معترضان را تهدید كرده كه اگر همچنان اعتراض كنند و اعتراض‌شان بجا نباشد، یارانه نقدی 45000 تومانی آنها را هم قطع خواهد كرد! این در حالی است كه معترضان می‌گویند وقتی دولت ادعای محیرالعقولی درباره درآمد ما دارد، نتیجه اعتراض‌ها از الان مشخص است.

 معترضان نقره‌داغ شدند
تعدادی از معترضان به عدم دریافت یارانه معیشتی، پس از اعتراض با آمار و ارقام عجیب و غیرواقعی از میزان درآمد و برداشت در حساب‌هایشان روبه‌رو می‌شوند كه واقعیت ندارد.
هم‌زمان با افزایش قیمت و سهمیه‌بندی بنزین، دولت تصمیم گرفت مابه‌ازای مبلغ افزایش قیمت بنزین را به حساب سرپرستان خانوارهای مشمول واریز كند. در راستای این تصمیم مبلغ حمایت معیشتی برای خانوارهای یك‌‌نفره 55 هزار تومان، برای خانوارهای دونفره 103 هزار تومان، خانوارهای سه‌نفره 138 هزار تومان،‌ خانوارهای چهارنفره 172 هزار تومان و خانوارهای پنج‌‌نفره و بیشتر 205 هزار تومان در نظر گرفته شد.
 اولین دوره این كمك معیشتی اوایل آذرماه به حساب سرپرستان خانوار واریز شد، اما تعداد زیادی از كارگران و اقشار حقوق‌بگیر و كم‌درآمد موفق به دریافت این بسته حمایتی نشدند و گلایه‌هایی داشتند. افزایش گلایه‌مندی‌های مردم نشان‌دهنده خطای این طرح دولت بود و همین مساله باعث شد ستاد شناسایی مشمولان بسته حمایتی معیشتی دولت در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ساز و كاری برای اعتراض نسبت به عدم واریز بسته حمایتی تعریف كند تا افرادی كه این بسته را دریافت نكرده‌اند، بتوانند به دولت اعتراض خود را اعلام كنند.
برای این منظور سرپرستان خانواری كه بسته حمایت معیشتی دولت به حساب‌شان واریز نشده بود، ‌باید برای ثبت درخواست رسیدگی به سایت Hemayat.mcls.gov.ir مراجعه می‌كردند.
 حدود یك ماه از ثبت درخواست معترضان گذشت و اكنون بعد از گذشت یك ماه دومین دور از یارانه معیشتی شب چهارشنبه به حساب سرپرستان خانوار واریز شد. كسانی كه یارانه معیشتی در دور اول را دریافت نكرده‌اند چنانچه اعتراض خود را ثبت كرده و مورد تایید واقع شده باشد مبلغ یارانه دو ماه را دریافت خواهند كرد. به گفته سخنگوی سازمان برنامه و بودجه كشور 419 هزار و 304نفر به فهرست یارانه‌بگیران معیشتی افزوده شده است.
حسین میرزایی، سخنگوی ستاد شناسایی مشمولان طرح حمایت معیشتی وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی در این باره گفت: افرادی كه در دور اول سبد حمایت معیشتی دولت را دریافت نكردند و درخواست خود را در سامانه hemayat.mcls.gov.ir ثبت كرده‌اند، چنانچه درخواست آنها تایید شده باشد یارانه معیشتی دو دوره به صورت یكجا و در زمان تعیین شده كه اعلام می‌شود برای سرپرست خانوار واریز می‌شود.  اما اكنون آمار و ارقام عجیبی برای تعدادی از معترضان كه یارانه معیشتی دریافت نكرده بودند در «نمایش شناسنامه اقتصادی خانوار» به چشم می‌خورد. برای مثال فردی كه میزان حقوق ماهانه وی حدود دو میلیون تومان ذكر شده از گردش مالی بالای 700میلیون تومان در سال خبر‌دار شده و به این علت از یارانه معیشتی محروم شده است. این فرد گفت به عمرش 700 میلیون تومان گردش مالی نداشته چه برسد این كه در یك سال چنین گردشی داشته باشد! فردی هم كه ماهانه هفت میلیون تومان حقوق می‌گیرد، در سامانه دولت ادعا شده كه سال گذشته مجموع درآمدش بیش از دو میلیارد تومان بوده است! او می‌گوید در سامانه دولت اعلام شده كه در سه ماه اخیر هر ماه به‌طور متوسط بین 11 تا 19 میلیون تومان درآمد داشته‌ام كه قطعا غلط است. فرد دیگری با ارسال پیام منتشر شده در سامانه مدیریت درخواست حمایت معیشتی دولت گفت، در این سامانه به من گفته شده حقوق ماهانه شما دو میلیون و صد هزار تومان است كه رقم درستی است، اما از گردش مالی 210 میلیون تومانی بنده در سال 97 خبر داده كه از اساس كذب است. وی گفت، چطور كارمندی كه حقوق ماهانه وی دو میلیون تومان است و هیچ معامله‌ای هم انجام نداده گردش مالی 200 میلیون تومانی در سال دارد؟
در یكی از این اعتراض‌ها هم آمده است كه مجموع احكام حقیقی حقوق ماهانه خانوار شما مبلغ هشت میلیون و 411 هزار و 205تومان  است؛ اما مجموع واریز خانوار شما در سال 97 برابر با مبلغ 606 میلیون تومان بوده است. میانگین برداشت ماهانه خانوار شما در 9 ماه گذشته برابر با مبلغ 11 میلیون و 660 هزار تومان بوده است. با این محاسبه این سؤال برمی‌آید كه با حقوق هشت میلیونی، گردش مالی 11 میلیون چگونه ممكن است؟
كمك معیشت حمایتی برای 419هزار خانوار جدید واریز شد
سخنگوی ستاد كمك‌هزینه معیشتی با تأكید بر این‌كه در این مرحله فقط 666 هزار نفری كه درخواست آنها در كد دستوری 6369 ثبت‌شده است، وارد سامانه حمایت شوند، گفت: شب چهارشنبه مرحله دوم كمك معیشتی به حساب 419 هزار 304 خانوار جدید واریز شد.
حسین میرزایی در مورد باز شدن سامانه حمایت وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی برای ثبت درخواست كمك‌هزینه معیشتی گفت: از حدود 2/6 میلیون درخواستی كه در كد دستوری #6369* ثبت‌شده بود، 666 هزار درخواست مربوط به كسانی بود كه در فهرست یارانه‌بگیران نبودند و همچنین مشمول بسته حمایت معیشتی هم نشدند. این افراد از 10 دی‌ تا 24 دی‌ 98 می‌توانند به سامانه حمایت وزارت كار مراجعه كرده و فقط سرپرستان خانوار باید به این سایت مراجعه كنند. سخنگوی ستاد معیشت خانوار گفت:‌ وقتی سرپرست خانوار متقاضی وارد سایت حمایت شد، گزینه ثبت خانوار جدید را وارد کرده و با وارد كردن كد ملی سرپرست خانوار، تعیین جنسیت، ثبت تاریخ تولد به تفكیك سال، ماه و روز و ثبت شماره تلفن همراه به نام سرپرست خانوار و تصویر امنیتی كه سامانه نمایش می‌دهد، نسبت به ثبت اطلاعات خود اقدام كنند.



نمونه‌هایی از شکایات مردمی
این چه بی‌عدالتی هست كه یارانه معیشتی به یك بازنشسته با حداقل حقوق واریز نشود در جواب اعتراض هم ذكر شده كه به خاطر تراكنش حساب بانكی خانوار، یارانه قطع شده است. احتمالا به این دلیل بوده كه امسال تابستان به خاطر تهیه جهیزیه دخترم مقداری پول از طریق وام قرض‌الحسنه خانوادگی دریافت كرده‌ام كه هنوز هم دارم قسط آن را می‌پردازم. آیا همین كه در حساب كسی پولی رد و بدل شود به معنای آن است كه توان مالی بالایی دارد؟
 نمی‌دانم با كدام حساب و كتاب میانگین درآمد بنده را 12 میلیون نوشتند و دو ماه تیر و خرداد را 42 میلیون تومان! پاداش پایان خدمت بنده 40 میلیون تومان بود كه آن را در حسابم گذاشته بودم. بنا به درخواست برادرم چند روزی این پول را به او قرض دادم و او هم بعد از چند روز دوباره پول را به حسابم واریز كرد اكنون هم همان 40میلیون در حسابم مانده است. سر درنمی‌آورم چرا كل گردش حسابم را 560 میلیون تومان نوشته‌اند.
 دفعه پیش كمك معیشتی دریافت كرده بودیم، اما این بار ندادند. انگار وضعمان خیلی خوب است و خودمان خبر نداریم. پدرم بازنشسته تأمین اجتماعی است و ماهانه ۴۵۰ هزار تومان حقوق می‌گیرد.
 نحوه بررسی درآمد خانوارها برای دریافت یارانه معیشتی به‌هیچ‌وجه درست نیست چون بنده و چند نفر از همكاران كه شغلمان كافی نت هست برای ثبت‌نام آزمون‌های مختلف ناچار به خرید اینترنتی كارت اعتباری از كارت بانكی خودمان هستیم و مشتریان تمام مبلغ كارت اعتباری و هزینه ثبت‌نام را در كارتخوان كافی‌نت كارت می‌كشند و از مبلغ كل ثبت‌نام مثلا 80 هزارتومانی فقط ده هزار تومان برای كافی‌نت و 70 هزار تومان برای سازمانهای ثبت‌نام كننده است درصورتی كه دولت تمام این مبلغ را جزو درآمد كافی نتها محسوب كرده است.
فردی هم تصویری از صفحه سامانه حمایتی برای جام‌جم فرستاده و نوشته است:‌ خواهشا این عكس را در روزنامه بگذارید. به خاطر همین گردش حساب و درآمد نوشته كه شما مشمول یارانه معیشتی نیستید. خدایا اینارو از كجا درآورن؟ كلاً تا حالا حساب بانكیم رنگ هشت میلیون ندیده اینا نوشتن ۸۰۰ میلیون تومن مجموع واریز خانوار شما بوده.
 فرد دیگری هم برای روزنامه نوشته است: من هم جزو افرادی هستم كه یارانه معیشتی نگرفتم. امشب كه به سامانه وزارت رفاه مراجعه كردم چیزی دیدم كه واقعا الان در قسمتی از سرم یك شاخ روییده! گردش مالی ده ماهه بنده را این رقم نوشته بود:
607،456،400 تومان به بالا!
۶۰۰ میلیون تومان آخهههههههه.
یا ابوالفضل. به خدا قسم گردش مالی كل عمر من یك‌چهارم این عدد نمیشه. وا... من حساب كردم گردش مالی كل طایفه ما از زمان قاجار تا امروز بازم این عدد نشد. رو چه حسابی اینا این اعداد رو درآوردن من ‌نمی‌دونم. هر چی باشه دست مسؤولان درد نكنه كه با این شوخی دل ماها رو شاد می‌كنند. خیلی خوشحال شدم!
 چطور ممكن است به من كه خانه ندارم ماشین زیر صد میلیون تومان دارم با حقوق سه میلیون تومان و شغل خدماتی، یارانه تعلق نگرفته ولی همكار بنده كه كارمند رسمی می‌باشد با دریافتی هشت میلیون تومان و دارای دو خانه، یارانه معیشتی دریافت كرده است.
 سلام واسه ما یارانه معیشتی نداده بودن پیام فرستادیم. امروز هم رفتیم سایت نوشته به شما تعلق نمی‌گیرد چون‌كه تو سال ۹۷ تو حسابتان ۴۵۰ میلیون پول اومده! جالبه نوشته اگه میخوایین بازم بررسی كنیم یارانه نقدی هم لغو شه. به خدا همسر من یه كارمنده ماهی دو میلیون می‌گیره كه هیچ‌وقت هم پولمون نمیرسه بایه بچه. آخه ما كجا اون‌همه پول داریم دروغ تا این حد. امروز رفتیم بانك گفتیم شاید پول داریم خبر نداریم رسید گرفتیم گفت نه شما اینقد حساب نداشتید. حالا ما چیكار كنیم؟
 من نمی‌دونم این دولت برچه معیاری حساب كتاب می‌كنه و معیشتی واریز می‌كنه. من یه میوه‌فروش ساده با وانت تو كوچه‌ها هستم كه كلی هم قسط دارم كه همش عقب‌افتاده. امروز رفتم سامانه حمایت نوشته به شما تعلق نمی‌گیرد حقوق ماهانه رو هم زده پنج میلیون. من تو ماه 5/1 میلیون به زور درمیارم چه برسه به پنج میلیون.
 شوهر بنده كارگر یك فروشگاهی بود به مدت یكسال كه تو اون مدت هرچه پولی به حساب مغازه بوده می‌زده به حساب خودش بعد سر ماه یا دو روز بعد اون می‌زده به حساب صاحب‌كارش كه الان به‌دلیل این حسابش برای ما بسته معیشتی تعلق نگرفته توی اینترنت دیدم دلیلشو پولی كه تو این یكسال واریز شده به‌حساب شوهرم اینو نوشته. الان نزدیك سه ماهه شوهرم بیكاره با یك بچه مریض از این‌طرف هم صاحبخانه اجاره رو گرون كرده.
 با این‌كه در همین سایت نوشته كه حقوق من ماهانه یك میلیون و 700 هزار تومان است، بسته معیشتی به بنده تعلق نگرفته است. نمی‌دانم چطور با این حقوق، ذكر شده كه مجموع واریزی به حسابم در سال گذشته 615 میلیون تومان بوده است؟




اگر اعتراض كنید یارانه شما را نیز قطع می‌كنیم
دولت، پیغام عجیب و جالب توجهی را به كسانی كه نسبت به عدم دریافت بسته حمایتی اعتراض دارند، داشته است. در سامانه حمایت معیشتی امكان اعتراض دوباره به عدم دریافت یارانه معیشتی وجود دارد، اما شروطی برای این امر در نظر گرفته شده است؛ از جمله این كه چنانچه پس از بررسی دوباره، فرد معترض باز هم مشمول شناخته نشود، یارانه نقدی دریافتی وی هم قطع خواهد شد. همچنین فرد معترض باید تعهد بدهد كه هیچ خانه‌ای ندارد. این در حالی است كه پیش از این دولت اعلام كرده بود فقط افراد دارای املاك گران‌قیمت از یارانه معیشتی محروم می‌شوند. با این شروط، دولت عملا راه اعتراض مردم را بسته است.