رسانه‌ها موتور پیشران تولید داخل

رسانه‌ها موتور پیشران تولید داخل


در هر حرکت اقتصادی یا اجتماعی رسانه‌ها نقش موتورهای پیشران را دارند. رسانه‌ها اگر بتوانند از موضوعات اجتماعی و اقتصادی یک نمای درست و کامل به افکار عمومی ارائه دهند می‌توانند باعث جلب نظر مردم و مسؤولان شوند. در بخش اقتصاد ملی هم رسانه‌ها موتور پیشران تولید داخل محسوب می‌شوند، چراکه اگر رسانه‌ها به کمک بخش تولید بیایند، به تدریج با فرهنگ‌سازی می‌توان تولید ملی را تقویت کرد.
ما مدت‌ها بود که از عدم توجه مردم به این‌که کالاهای خارجی باعث از بین رفتن اشتغال در داخل می‌شود رنج می‌بردیم؛ اما خوشبختانه رسانه‌ها به خوبی توانستند افکار عمومی را به سمت تولید داخل جلب کنند. اکنون نسبت به سال‌های قبل، نگاه مردم نسبت به تولید داخل، بسیار مثبت‌تر و نسبت به کالاهای وارداتی بسیار منفی‌تر شده است.
سخنان و پیام نوروزی رهبر انقلاب نیز در جلب توجه افکار عمومی و حتی در دادن خط به رسانه‌ها بسیار مؤثر بوده است. در همین راستا کار رسانه‌ها در حمایت از تولید ملی توانسته است یک انگیزه ملی را به وجود بیاورد؛ ‌مردم می‌دانند که خرید کالای خارجی به معنای ایجاد بیکاری برای جوانان کشورمان است. در این بین زیرساخت‌هایی که لازم است تا با آن به این هدف بزرگ برسیم نیز باید مورد توجه رسانه‌ها قرار بگیرد. این زیرساخت‌ها اقبال عمومی مردم و پررنگ کردن اشتغال در نظر مردم و ایجاد محدودیت‌ بر واردات کالاهای غیراستاندارد و ایجاد یک گفتمان ملی در موضوع حمایت از تولید ملی است که باید مورد توجه رسانه‌ها قرار بگیرد. تا زمانی که این گفتمان بر همه ارکان جامعه غالب نشود، مشکلات بخش تولید ادامه خواهد داشت.
در همین راستا اقدام روزنامه جام جم در تبلیغ رایگان واحدهای تولیدی بسیار خوب است اما باید عمق داشته باشد. نباید صرف تبلیغ باشد بلکه باید موضوعات مرتبط با واحدهای تولیدی که درگیر آن هستند نیز مورد توجه قرار بگیرد.