روحانی: باید از دوقطبی کردن فضای جامعه بپرهیزیم

روحانی: باید از دوقطبی کردن فضای جامعه بپرهیزیم

 رئیس‌جمهور با تاکید بر ضرورت امیدوار کردن مردم به آینده گفت: فضا را باید مناسب و آرام کنیم و از دوقطبی کردن فضای جامعه در همه موضوعات بپرهیزیم.
به گزارش فارس، حسن روحانی در آیین پایانی سی و سومین جشنواره بین‌المللی خوارزمی ادامه داد: فضای دانشگاه باید فضای علم باشد و فضای تنازع نباشد، علم را تقسیم نکنیم، علم و هنر را نمی‌توان دوقطبی کرد؛ می‌ترسم کم‌کم در جامعه ما ساندویچ فروشی‌ها، بقالی‌ها و لباس‌فروشی‌ها هم دوقطبی شوند. من می‌ترسم میوه هم تبدیل به دوقطبی شود، پرتقال جناح راست، پرتقال جناح چپ! هر چیزی را در جامعه نباید دوقطبی کنیم.
وی با بیان این‌که  قطب و حزب و جناح جای خود را دارد، گفت: وقتی ما دانشجو بودیم، بعضی دانشجویان با برخی استادها خوب نبودند. من همان زمان هم معتقد بودم یک استاد وقتی سر کلاس می‌رود، باید از دانش او استفاده کنیم. از اول که نمی‌توانیم دماسنج بگذاریم ببینیم تقوایش بالاست یا پایین است یا اصل و نسب آن را بررسی کنیم که برای چه قوم و نژادی است. کلاس برای یاد گرفتن و آموختن است، دانشگاه کار سیاسی هم باید انجام دهد، اما اصل را نباید فراموش کنیم.
روحانی با بیان این‌که  دانشجویان همواره یکی از فعال‌ترین اقشار جامعه ما بوده‌اند، گفت: دانش را نباید تقسیم کنیم. زمانی من این حرف را گفتم که شیمی و فیزیک، اسلامی و غیراسلامی ندارد که برخی نقد کردند و گفتند داریم؛ البته شاید ما بلد نیستیم اینها را که چگونه ۲+۲ در جناح راست می‌شود ۴ و در جناح چپ می‌شود ۶ در حالی که ۲+۲ برای هر جناحی باشد همان ۴ می‌شود.
رئیس جمهور تصریح کرد: وضع ما خوب است و باید به آینده امیدوار باشیم. این‌که  تحریم و فشار نتوانسته ما را بشکند، افتخار بزرگی برای ماست. کمتر رهبری در دنیاست که به من برسد و از ایستادگی و تاب‌آوری ملت ایران تجلیل نکند. همین رهبران اروپایی برایشان جای شگفتی است ملتی در برابر این همه فشار ایستادگی و در عین حال پیشرفت می‌کند.
وی با اشاره به بازرسی‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی از مراکز هسته‌ای کشور در یک سال گذشته، گفت: این‌که  متخصصان اتمی آژانس که برای بازدید می‌آیند در این مدتی که تعهدات برجامی را کنار گذاشته‌ایم و در یک سال توانستیم چند نوع سانتریفیوژ جدید تولید کنیم، تعجب می‌کنند که ایران چطور با این سرعت پیشرفت می‌کند.
 دموکراسی در خاورمیانه را ما پایه‌گذاری کردیم
روحانی با بیان این‌که  بیش از جغرافیای‌مان به تاریخ‌مان افتخار می‌کنیم، خاطرنشان کرد: دموکراسی در این منطقه خاورمیانه را ما در مشروطیت پایه‌گذاری کردیم و قبل از این‌که  در این منطقه کسی پارلمان داشته باشد، ما پارلمان و انتخابات به وجود آوردیم. ما ملت بزرگ و اندیشمندی هستیم، البته نخوت و غرور هم نداریم و علم مان را در اختیار دیگران قرار می دهیم و از علم دیگران هم بهره برداری می‌کنیم.
روحانی با بیان این‌که  در هوافضا قدم های خوبی برداشته‌ایم، گفت: در دولت قبلی در سطحی مانند ارتفاع ۲۵۰ کیلومتر کار می کردیم در آن مشکلی نداریم؛ در این دولت رفتیم بالای ۵۰۰ کیلومتر، در این هم موفقیت‌های بسیار بزرگی داشتیم که البته نکاتی دارد و باید تکمیل شود.
وی ادامه داد: دولت ما چند نوع محاصره دارد، یک محاصره آمریکاست، در داخل هم مداوم محاصره هستیم که یکی از آنها محاصره تبلیغاتی است.
 نباید افتخارات ملی را تقسیم کرد
روحانی با تاکید بر این‌که  افتخارات کشور را نباید دو قطبی کنیم، تصریح کرد: سردار سلیمانی افتخار ماست، جناح چپ و راست نمی‌شناسد، البته ایشان جناحی نبود و با همه جناح ها خوب بود. اساسا این چیزها جناحی نیست و معنی ندارد که ما افتخارات ملی مان را تقسیم کنیم.
رئیس جمهور ادامه داد: عده‌ای می‌گویند با دنیا تعامل نکنیم و خودمان دیواری دور خودمان بکشیم؛ این‌قدر دیوار دورمان هست دیگر نیاز نیست شما دیوار بکشید؛ آقای پمپئو مدام در حال دیوارکشی هستند. وی با بیان این‌که  ما باید دنبال پل باشیم نه دیوار گفت: باید پل درست کنیم با ملت‌ها و دانشگاه‌های دیگر. امروز که ما را در فشار قرار داده‌اند باید با تلاش بیشتر از این مشکلات عبور کنیم و می‌توانیم عبور کنیم. امسال در پایان سال شاخص‌ها به ما نشان می دهد رشد اقتصادی ما بدون نفت مثبت و حتی بالای یک خواهد بود، البته رقم دقیقش سال آینده مشخص می شود.
 یکی از افتخارات ما، آمار در حوزه‌های علمی است
روحانی با بیان این‌که  امروز یکی از افتخارات ما آمار علم و دانش است، گفت: اگر مقایسه کنیم با ۴۱ سال پیش، آمار ما از نظر تعداد دانشجو و دانش آموز و امکانات آموزشی به طور مداوم در حال افزایش و سرعت یافتن است. ایران در مسیر رشد و علم و دانش حرکت قابل قبولی را پیدا کرده است و همه آمار این موضوع را تایید می‌کند. اخیرا آماری را اوایل بهمن از سوی وزیر علوم ارائه شد که نشان می‌دهد شاخص جهانی کشور در نوآوری از آغاز دولت یازدهم از ۱۲۰ به رتبه ۶۵ در پایان سال ۹۷ رسیده است و این روند تداوم دارد به گونه ای که در سال ۹۸ به رتبه ۶۱ رسیدیم. این آمار افتخار آفرینی است.
رئیس جمهور با بیان این‌که  در شرایط فشار و تحریم راه را گم نکردیم و مسیر را درست پیمودیم و این بهبود رتبه می‌تواند یکی از معیارهای عملکرد دولت تدبیر و امید باشد، گفت: این‌که  توانستیم در این شش  سال ۵۹ رتبه در نوآوری ارتقاء پیدا کنیم، معنایش این است که مسیر انقلاب و دانش پژوهان مسیر درستی بوده است.
روحانی با تاکید بر این‌که  ما در اقتصاد بدون نفت توانسته‌ایم به رشد مثبت برسیم و شاخص‌ها را در مسیر درست قرار دهیم، افزود: در دولت قبل علی‌رغم این‌که  در سال ۹۰ ما صد میلیارد دلار درآمد نفتی داشتیم، اشتغال خالص ما در پایان سال ۹۱ کمتر از ده هزار نفر است.
رئیس جمهور بیان کرد: در طول این شش سال سه میلیون و ۶۰۰ هزار اشتغال خالص داریم. چون دستگاه تبلیغات نداریم می گویند وضع مردم بد است، البته وضع مردم خوب نیست و من قبول دارم؛ اما مقایسه‌ای بکنیم بین شش سال با دوره قبل از آن.
وی تاکید کرد: در شرایط سخت هم می‌توانیم با وحدت و اتحاد به نقاط بسیار ارزشمندی برسیم تا برای مردم مان رفاه و افتخار علمی بیافرینیم.