گزارشی از نمایشگاه. فناوری برلین

نمایشگاه IFA 2020 امسال بدون تماشاگر برگزار شد

گزارشی از نمایشگاه. فناوری برلین

نمایشگاه رادیو برلین یا IFA (ایفا ) كه از قدیمی‌ترین گردهمایی‌های فناوری در جهان و رقیب اروپایی CES آمریكایی‌ها به‌شمار می‌رود، به جمع دیگر رویدادهای برگزار شده بدون تماشاگر امسال پیوست و اوایل شهریور پشت‌در‌های بسته برگزار شد. هرچند تعداد محدودی از مدیران شركت‌های فناوری و خبرنگاران منتخب به محل برگزاری این نمایشگاه دعوت شده‌بودند و این نخستین نمایشگاه فناوری امسال بود كه با حضور فیزیكی افراد برگزار می‌شد،ایفا امسال به نسبت سال‌های قبل كه در آن بازدید عمومی آزاد بود عملا به‌صورت غیرحضوری برگزار شد. این مساله باعث شد برخی برندهای مطرح و توسعه‌دهندگان فناوری، محصولات برتر خود را برای معرفی به این نمایشگاه نیاورند و به‌نسبت شاهد نوعی افت در سطح كیفی كلی نمایشگاه بودیم. بسیاری از سازندگان گوشی‌های هوشمند در این دوره حضور كم‌رنگی داشتند و تنها به عرضه گوشی‌های ارزان‌قیمت 5G و مدل‌های مفهومی اكتفا كردند. اما كماكان شاهد عرضه فناوری‌ها و محصولات جدید و جالبی بودیم كه می‌توانند به‌نوبه خود در سال و حتی سال‌های آینده تاثیرگذار و جریان‌ساز باشند. بدون اتلاف وقت بیشتر سراغ بهترین و تاثیرگذارترین محصولات و طراحی‌های مفهومی ارائه‌شده در آخرین دوره نمایشگاه ایفا می‌رویم.

  كوالكوم در یك قدمی اینتل
یكی از خبرهای مهم نمایشگاه امسال كه می‌تواند شروع‌كننده یك جریان جدید در فناوری دیجیتال هم باشد، معرفی پلتفرم پردازشی Snapdragon 8cx Gen 2 5G  توسط كوالكوم بود كه با هدف سبك‌تر، نازك‌تر و متصل‌تر كردن لپ‌تاپ‌های دو‌‌در یك طراحی شده است. این پردازنده‌های جدید نخستین سری اختصاصی طراحی شده برای كاربرد در كامپیوترهای شخصی هستند و به لپ‌تاپ‌های مجهز به پردازنده كوالكوم امكان رقابت با امثال اینتل وAMD  را خواهند داد.
لپ‌تاپ‌های قبلی مجهز به پردازنده‌های اسنپ‌دراگون عملكرد امیدواركننده‌ای داشتند، اما قیمت بالا و ضعیف‌تر بودن نسبت به محصولات مشابه با پردازنده‌های متداول، آنها را در موضع ضعف قرار داده بود. اما پلتفرم جدید اینجاست تا تجربه اتصال 5G با بهترین كیفیت را برای كاربران كامپیوترهای شخصی فراهم كرده و تركیب سیستم‌عامل ویندوز و پردازنده‌های اسنپ‌دراگون را یك گام به واقعیت نزدیك‌تر كند. هرچند توسعه یك پردازنده، كاری نیست كه بتوان آن را در فاصله‌ای چندماهه انجام داد، اما می‌توان گفت محصول جدید كوالكوم خیلی به‌موقع درحال ورود به بازار است. 
همه‌گیری جهانی كرونا و تغییر فضای اشتغال به‌سمت دوركاری و اتصال به اینترنت در فضاهای غیرعمومی به‌این معنی است كه تركیب توانایی‌ها و انعطاف‌پذیریPC  با قدرت اتصال و جابه‌جایی گوشی‌های هوشمند می‌تواند آینده لپ‌تاپ‌ها باشد. درواقع هدف نهایی كوالكوم هم تولید كامپیوترهای شخصی همیشه‌روشن و همیشه‌متصلی است كه نازك، سبك و واقعا قابل‌حمل باشند و با قابلیت اتصال پرسرعت به‌كمك فناوری 5G یا Wi-Fi6  در كنار داشتن عمر باتری چندروزه بتوانند یك ابزار كار قابل اعتماد واقعی باشند. 
اما این پردازنده جدید چه پیشرفت‌هایی نسبت به نسل قبلی داشته است؟ بنابر گفته كوالكوم، این پلتفرم جدید در مقایسه با رقبا به‌طور كلی ۵۰درصد عملكرد پردازشی و عمر باتری سیستم را بهبود می‌بخشد. البته این شركت اشاره‌ای نكرده كه دقیقا این پلتفرم با چه محصولات مشابهی مقایسه شده‌اند، اما مدعی است یك لپ‌تاپ مجهز به این پردازنده در قیاس با سیستمی كه از یك پردازنده نسل دهم Core i5  با توان 17 وات استفاده می‌كند 18درصد عملكرد كلی بهتری خواهد داشت. البته اگر توان ورودی را به 7 وات كاهش داده و از یك پردازنده هیبرید Core i5  استفاده كنید، این اختلاف عملكرد به رقم چشمگیر 51درصد می‌رسد كه نشان‌دهنده توان بالای پردازنده اسنپ‌دراگون در شرایط مصرف بهینه است. روی دیگر برگ برنده كوالكوم سرعت اتصال به اینترنت است. پردازنده جدید قابلیت اتصال به اینترنت 5G با سرعت حداكثر 5/7گیگابیت بر ثانیه را در كنار برخورداری از استانداردWi-Fi6  دارد كه به‌معنی دسترسی كاربران به اینترنتی پرسرعت‌تر از اینترنت‌های پرسرعت خانگی در همه‌جا خواهد بود. به تمام اینها فناوری‌های متعدد نوین برای پشتیبانی از تماس‌های ویدئویی با كیفیت 4K، اتصال دو نمایشگر 4K به یك لپ‌تاپ تنها با استفاده از یك كابل USB-C  و دریافت صدای بی‌خش با استفاده از میكروفون داخلی را هم اضافه كنید تا متوجه برنامه جدی كوالكوم برای تسهیل دوركاری و تنگ‌تر كردن رقابت با غول‌های شناخته‌شده صنعت پردازنده‌های كامپیوتری شوید. 
شركت Acer  قصد دارد نخستین لپ‌تاپ خود را كه از این پردازنده استفاده می‌كند در سال جاری به بازار عرضه كند و در كنار‌HP  به نخستین كاربران پردازنده جدید كوالكوم تبدیل شوند. باید منتظر ورود این محصولات به بازار و ارزیابی واقعی آنها در شرایط عملی باشیم تا بتوانیم درباره تاثیر عملی فناوری‌های نوین كوالكوم و مقدار بهبودی كه توانسته‌اند ایجاد كنند نظر قطعی دهیم، اما مسلما رقابت غول‌های سازنده پردازشگر وارد مرحله جدیدی شده است.  در نهایت باید به یك خبر خوب دیگر هم از این شركت اشاره كنیم كه همان اعلام اضافه شدن پشتیبانی از 5G به پردازنده‌های سری 4 اسنپ‌دراگون است. این پردازنده‌ها در گوشی‌های میان‌رده و ارزان‌قیمت استفاده می‌شوند و می‌توانند دسترسی به فناوری 5G را از انحصار پرچمدارهای بالای 1000 دلاری درآورده و در اختیار 5/3 میلیارد كاربر گوشی‌های هوشمند كه در مناطق كمتر توسعه‌یافته از دستگاه‌های ارزان‌قیمت‌تر استفاده می‌كنند قرار دهد. 
  نسل بعدی كارت‌های گرافیكی
یكی دیگر از ستاره‌های نمایشگاه امسال، شركت Nvidia بود كه با نسل جدیدی از كارت‌های گرافیكی پرقدرت RTX چشم‌ها را به‌سمت خود برگرداند. این شركت كه توانست با عرضه كارت‌های گرافیكی سری RTX 2000  و معرفی فناوری Ray-tracing  استانداردهای جدیدی در حوزه گرافیك كامپیوتری تعریف كند، امسال با معرفی نسل بعدی این كارت‌های گرافیكی، بازی را حتی هیجان‌انگیزتر هم كرد. كارت‌های گرافیكی مجهز به Ray-tracing یا ترسیم شعاع نور نورپردازی واقعی‌تر، جزئیات بیشتر و عملكرد بسیار بهتر را ممكن می‌سازند و حالا با نسل دوم این كارت‌های گرافیكی شاهد تبدیل توان بالقوه آنها به حالت بالفعل هستیم، زیرا بنابر اعلام سازنده، كارت‌ گرافیكی پرچمدار نسل جدید یعنی RTX‌3080  دو برابر تواناتر از RTX‌2080 است و حتی از كارت حرفه‌ای2080Ti  نیز عملكرد بهتری خواهد داشت. درواقع شركت Nvidia  مدعی افزایش عملكرد و كاهش مصرف انرژی دو  برابری كارت‌های رده RTX‌3080  نسبت به RTX2080  است كه به‌قول سازنده یكی از بزرگ‌ترین جهش‌های نسلی سخت‌افزاری به‌شمار می‌رود.
البته این همه ماجرا نیست، چرا كه در كنار بهبود چشمگیر عملكرد، قیمت‌ها هم كاهش قابل‌توجهی داشته‌اند. اگر قصد خرید بالاترین مدل این سری -یعنیRTX 3090  با 26 گیگابایت رم GDDR6  پرسرعت كه 1500 دلار قیمت خواهد داشت - را نداشته باشید، می‌توانید با قیمت‌های باورنكردنی كارت‌های گرافیكی داشته باشید كه از تمام كارت‌های موجود عملكرد بهتری دارند. برای مثال در قیاس با كارت گرافیكی 1200 دلاری حرفه‌ایRTX 2080Ti  كه عملكردی ضعیف‌تر از تمام خانوادهRTX 3000  دارد، برای خرید RTX 3070  با هشت گیگابایت حافظه گرافیكی باید تنها 500 دلار پرداخت كنید كه بهترین خبر برای گیمرها و تمام كسانی است كه به كارت‌های گرافیكی پرقدرت، پرسرعت و ارزان‌قیمت نیازمند هستند. 
  نسل پنجمی‌ها
یك روند قابل مشاهده دیگر در نمایشگاه امسال، عرضه گوشی‌های غیرپرچمدار 5G برای كاربرانی بود كه توانایی یا تمایل خرید پرچمدارهای گران‌قیمت فعلی را ندارند. در این بین چند محصول توجه بیشتری را به خود جلب كرده‌اند كه اولین آنها گوشی Axon20 5g  از شركت چینی ZTE  است. این گوشی نخستین گوشی با صفحه نمایش بدون سوراخ دوربین جلو است كه از مجموعه‌ای از فناوری‌های نوین برای ارائه یك صفحه نمایش بی‌نقص استفاده كرده و به‌سرعت باعث قدیمی و منسوخ به‌نظر رسیدن تمام روش‌های سابق قرارگیری دوربین جلو می‌شود. البته این گوشی با وجود یدك كشیدن عنوان «نخستین گوشی با دوربین جلوی زیرصفحه» به‌هیچ‌عنوان یك گوشی پرچمدار محسوب نمی‌شود، چرا كه سازنده با استفاده از پردازنده سری 765G اسنپ‌دراگون به‌جای سری 865 جدید كه در پرچمدارهای فعلی دیده می‌شود، در عوض خاص بودن تلاش كرده محصولی كارآمدتر و ارزان‌تر در اختیار مشتریان قرار دهد. 
شركت‌های دیگر هم در تلاش برای عرضه گوشی‌های 5G اقتصادی‌تر هستند، چراكه درنهایت فناوری 5G به دارندگان گوشی‌های پرچمدار بالای 1000 دلار محدود نخواهد بود و رمز موفقیت در بازار گسترده پیش‌رو ارائه محصولات قابل‌دسترس برای تمام اقشار است. در همین راستا، باید به عرضه گوشی جدید گلكسیA42 5G  سامسونگ هم اشاره كنیم. این گوشی كه در بازه قیمتی حدود  350دلار عرضه خواهد شد از قابلیت اتصال به اینترنت 5G در كنار داشتن صفحه نمایشAMOLED6/6 اینچی، باتری  5000 میلی‌آمپرساعت، دوربین اصلی  48مگاپیكسل، دوربین جلوی 5 مگاپیكسل و حداقل 4گیگابایت رم برخوردار است و به‌هیچ عنوان نباید آن را تنها یك گوشی ضعیف درنظر گرفت.  درنهایت باید به نسل پنجمی اقتصادی موتورولا اشاره كنیم كه یكی دیگر از شركت‌هایی است كه تلاش دارد با عرضه گوشی‌های 5G اقتصادی سهم خوبی از بازار آتی این محصولات دست و پا كند. گوشی Moto One 5G  این شركت نه مثل محصولZTE  از نوآوری فناورانه برخوردار است و نه مثل محصول سامسونگ روزآمد و تواناست و درواقع همان Moto G 5G Plus  با نامگذاری جدید به‌نظر می‌رسد. اما كماكان امكاناتی از جمله پردازنده اسنپ‌دراگون 765، 4 گیگابایت حافظه رم و باتری مناسب 5000 میلی‌آمپر‌ساعتی آن باعث می‌شود انتخابی معقول برای كسانی كه ‌دنبال تجربه استفاده از 5G هستند اما بودجه نامحدود ندارند، باشد. 
البته به این نكته هم باید اشاره كنیم كه این تمام محصولات در دست توسعه یا درحال ورود به بازار نیست، چراكه بسیاری از شركت‌ها ترجیح می‌دهند محصولات جدید خود را در نمایشگاه‌های بدون تماشاچی معرفی نكنند. اما آنچه مسلم است، شاهد شتاب روزافزون توسعه فناوری 5G و در دسترس قرار گرفتن هرچه بیشتر آن برای تمام اقشار در آینده نه‌چندان دور خواهیم بود. 

پوشیدنی‌ها در دوران كرونا
یكی از نكات جالب توجه در نمایشگاه امسال، اجتناب شركت‌ها و سخنگویان آنها از اشاره به همه‌گیری كرونا و ماندگار شدن آن در زندگی ما تا آینده غیرقابل‌پیش‌بینی بوده است. 
كلماتی مثل كووید و كرونا در كمتر سخنرانی و رونمایی از محصولی به‌چشم می‌خورد، هرچند كسی نمی‌تواند منكر تاثیر غیرقابل انكار این بیماری بر تمام شئون و جنبه‌های زندگی ما، حتی فناوری‌های درحال توسعه شود. 
یكی از شركت‌هایی كه روند متفاوتی در پیش گرفت، LG بود كه تمام محصولات معرفی شده خود را با شعار «زندگی از درون خانه خوب است» به‌نمایش گذاشت و تنها به معرفی فناوری‌های ارتباطی بسنده نكرد. یكی از جالب‌ترین محصولات LG  در این نمایشگاه، یك ماسك تصفیه‌كننده هوا مجهز به دو فیلتر باكیفیت HEPA  است كه قادر به از بین بردن 97/99درصد از اجسام معلق موجود در هوا با اندازه بالاتر از3/0میكرون است و با استفاده از یك باتری 820میلی‌آمپر‌ساعت دو عدد فن را برای ایجاد جریان هوا به‌كار می‌اندازد. 
شاید تصور كنید نفس كشیدن با یك ماسك فیلتردار جامد كار سختی است، اما فن‌های دوگانه این ماسك سرعت خود را با سرعت دم و بازدم كاربر تطبیق می‌دهند تا تنفس نیاز به تلاش نداشته باشد. این ماسك كه می‌تواند برای هشت ساعت عملكرد عادی یا دوساعت فعالیت شدید بدنی همراه شما باشد، هوای فیلتر شده و تمیز را در هر شرایطی در اختیار كاربر قرار می‌دهد و پس از استفاده نیز به‌سادگی با قرار گرفتن در قاب محافظ شارژ و گندزدایی می‌شود. 
البته این نخستین محصول دیجیتال در این حوزه نیست و چندی پیش شاهد عرضه یك ماسك با نام C-Face با قابلیت اتصال بلوتوث و بهبود كیفیت صدا توسط یك شركت ژاپنی بودیم كه هنوز تا رسیدن به بازارهای جهانی راه درازی درپیش دارد. محصولLG  اما در كنار استفاده از فناوری‌های ثابت‌شده (مثل فیلترهای HEPA  كه در تصفیه‌كننده‌های فعلی هوای این شركت هم به‌كار می‌رود) نام و شبكه فروش یك برند جهانی را با خود همراه دارد و ممكن است در آینده نه‌چندان دور شاهد رقابت دیگر سازندگان برای ورود به عرصه پوشیدنی‌های هوشمند برای جهان پس از كرونا باشیم. 
پوشیدنی‌ها به‌دلیل تماس با بدن كاربر می‌توانند كاربردهای گسترده‌ای در حوزه شناسایی، پایش و پیشگیری از ابتلای افراد به كرونا یا دیگر بیماری‌های مسری داشته باشند و نمایشگاه IFA  امسال نشان داد كه باید در سایر رویدادهای فناوری سال هم منتظر ظهور چنین گجت‌هایی باشیم. 
بسیاری از شركت‌ها به‌دلیل ترس از عدم پوشش خبری و ایجاد كشش كافی در بازار ترجیح دادند كه با تمام قوا در IFA شركت 
نكنند. 
اما شكی نیست كه در نمایشگاه CES امسال كه زمستان و كاملا مجازی برگزار خواهد شد، شاهد سرشاخ شدن سازندگان تجهیزات دیجیتال پوشیدنی برای كسب سهم بیشتری از بازار رو به گسترش تجهیزات سلامتی پوشیدنی از قبیل ماسك‌های هوشمند یا دیگر پوشیدنی‌های مخصوص دوران همه‌گیری خواهیم بود.