اجرای حكم قصاص  قاتل جنجالی

نوید افکاری سحرگاه دیروز در زندان عادل‌آباد شیراز اعدام شد

اجرای حكم قصاص قاتل جنجالی

قاتل جنجالی كه كارمند اداره آب شیراز را به قتل رسانده بود، سحرگاه دیروز با تایید حکم قصاصش و اصرار اولیای دم در زندان شیراز قصاص شد.


به گزارش خبرنگار جام‌جم، نوید افكاری متهم است شامگاه 11 مرداد سال97، حسن تركمان كارمند اداره آب شیراز را به قتل رساند. او در این جنایت با برادرش همراه بود كه ماموران با بررسی دوربین‌های مداربسته و ردیابی تلفنی، او را شناسایی و دستگیر كردند. دو برادر سابقه شرارت داشتند و نوید پس از دستگیری به ارتكاب این جنایت اعتراف كرد و گفت: كشتی‌گیر هستم و به خاطر تسویه‌حساب با حسن تركمان تصمیم به قتل او گرفتیم. شب جنایت از خانه چاقویی دسته‌سفید برداشتیم. این چاقو را چندی قبل برای قتل برادر دیگرمان حمید خریده بودیم. با تعقیب مقتول، دنبال فرصتی بودیم تا نقشه را اجرا كنیم. ترك موتور بودم و برادرم از پشت به او نزدیك شد و من ضربه را به كتف مرد میانسال زدم و سپس گریختیم. چند روز بعد به آنجا آمده و فهمیدم جان‌باخته است.
 پس از محاكمه نوید در دادگاه كیفری یك استان فارس، قضات دادگاه با توجه به اعترافات متهمان، درخواست اولیای دم برای قصاص و تحقیقات پرونده، نوید را به قصاص و برادرش را به حبس محكوم كردند. با اعتراض متهمان به حكم مجازات، پرونده برای بررسی نهایی به دیوان‌عالی كشور فرستاده شد كه این حكم در آنجا مهر تایید خورد. در حالی كه شمارش معكوس برای اجرای حكم آغاز شده بود، بعضی رسانه‌ها برای جلوگیری از حكم قصاص ادعاهایی را مطرح و حكم را مرتبط با اعتراضات مرداد 97 اعلام كردند.
حربه نخ نمای اقرار تحت شکنجه
همچنین ادعا کردند او شکنجه شده که بررسی پرونده نشان داد، پس از اقرار مرد شرور به قتل، وکیل تعیینی او به درخواست خانواده نوید از بازپرس خواسته بود موضوع شکنجه او هنگام بازجویی بررسی شود. بازپرس هم بعد از این درخواست، دستور بررسی موضوع را می‌دهد. وکیل او می‌گوید: بعد از دستور بازپرس به اداره آگاهی رفتم و خواستم نوید را برای بررسی شکنجه به پزشکی قانونی منتقل کنند. وقتی نوید را از بازداشتگاه آوردند، موضوع را به او توضیح دادم که در جواب گفت: من مورد ضرب و جرح قرار نگرفته‌ام و در صحت و سلامت هستم. از رفتن به پزشکی قانونی امتناع کرد که موضوع صورتجلسه و امضاء شد.
با مطرح شدن دوباره بحث شکنجه هنگام بازجویی رئیس کل دادگستری استان فارس دستور بررسی دوباره موضوع را صادر کرد. آن‌طور که رئیس‌پزشکی قانونی استان البرز گفته است شامگاه 19شهریور امسال، تیم ویژه سه‌نفره اعزامی از پزشکی قانونی در حضور رئیس‌کل دادگستری استان فارس، نوید افکاری را معاینه کردند و بر اساس معاینات انجام شده نواحی مختلف بدن وی، هیچ‌گونه آثاری مبنی بر آزار جسمی (شکنجه) نظیر سوختگی، اسکار جراحت و شکستگی استخوان و... مشاهده نشد.
در این گزارش درباره حكم محكومیت متهمان آمده است؛ پس از برگزاری دادگاه به صورت علنی، به شرح دادنامه مورخ ۱۴ مهر سال ۹۸، وقوع قتل توسط نوید افكاری محرز و از حیث مباشرت در ارتكاب قتل عمدی حكم به قصاص نفس نامبرده صادر شد كه این حكم از سوی دیوان‌عالی كشور عینا تایید گردید. همچنین علاوه‌بر مباشرت در قتل عمد، درخصوص بخش دیگری از جرایم انتسابی، دایر بر محاربه، با ارجاع پرونده به دادگاه انقلاب شیراز و انجام رسیدگی‌های معمول قضایی، هشتم مردادماه ۹۹ دادگاه حكم بر محكومیت نوید افكاری صادر و درخصوص سایر متهمان نیز احكام محكومیت مقتضی صادر كرده است. با گذشت بیش از دو سال از این جنایت و درخواست اولیای دم برای اجرای حكم قصاص، نوید سحرگاه دیروز در زندان عادل‌آباد پای چوبه دار رفت و حكم قصاص او اجرا شد.


خودشان را جای یک مادر داغدار بگذارند
خانواده مقتول پس از اجرای حكم از برخی رسانه‌ها به خاطر حمایت از قاتل گلایه کردند. مادر حسن تركمان گفت: چرا من را درک نمی‌کنند؟ چرا کسی نمی‌بیند من 51‌سال با پسرم بودم و حالا داغدار او هستم؟ خودشان را جای ما بگذارند. پسرم را غریبانه زدند و به او رحم نکردند. اگر بچه خودشان هم بود از قاتل حمایت می‌کردند؟ قاتل، نوه‌ام را یتیم، ما را داغدار پسرمان و عروسم را سیاهپوش کرد. حالا از او حمایت می‌کنند؟ از قاتل پرسیدم چرا پسرم را كشتی، اما او سكوت كرد و هیچ جوابی به من نداد.
پدر مقتول که شاهد مرگ پسرش بود، می‌گوید: شب پسرم در حالی که دستش روی گردنش بود و خونریزی داشت خودش را مقابل در رساند و بعد داخل حیاط افتاد. بعد از مرگ پسرم کمرم شکست.