كودكان واكسن آنفلوآنزا بزنند

كودكان واكسن آنفلوآنزا بزنند

دكتر عالیه پوردست متخصص بیماری‌های عفونی


با گذشت هفت ماه از شیوع ویروس كرونا در كشور خوشبختانه می‌توان اعلام كرد كه كودكان علائم خفیف‌تری از بیماری را بروز می‌دهند. به عبارت دیگر كودكان گرچه به این ویروس آلوده می‌شوند، اما در اكثر موارد نوع خفیف بیماری را تجربه می‌كنند و علائمی همچون سرماخوردگی دارند. در این هفت ماه مشاهدات بالینی متخصصان نشان می‌دهد كه آبریزش بینی، بدن درد و علائم گوارشی همچون اسهال و استفراغ از نشانه‌های اصلی ابتلای كودكان به كروناست كه خوشبختانه در اغلب موارد با استراحت در منزل و مراقبت‌های پرستاری بهبود می‌یابد.
البته این روی خوب ماجرای كرونا در كودكان است، چرا كه تعدادی از آنها علائم حاد پیدا می‌كنند و حتی با كمال تاسف از دنیا می‌روند. این گروه از كودكان اغلب بیماری‌های زمینه‌ای دارند و در بخش‌های مراقبت ویژه بستری می‌شوند كه بیشتر آنها شانس بازگشت به زندگی را پیدا نمی‌كنند.
شاید یكی از دلایل كمتر درگیر شدن كودكان با بیماری و خفیف بودن علائم در آنها مراقبت خانواده‌ها و تماس كمتر كودكان با دیگران باشد؛ چه‌بسا كه اگر این تماس‌ها بیشتر شود، علائم نیز بیشتر شود. اكنون بیشترین نگرانی‌ها از بابت بازگشایی مدارس و تجمع بچه‌ها در آموزشگاه‌هاست كه می‌تواند به تشدید ابتلای كودكان به كرونا منجر شود. البته خوشبختانه اكثر مدارس به صورت غیرحضوری فعالیت می‌كنند اما نگرانی ما از بابت مدارس و عمدتا غیرانتفاعی‌هاست كه آموزش‌های حضوری را با جدیت پی گرفته‌اند.
از سوی دیگر نگرانی متخصصان در فصول پاییز و زمستان از بابت همزمانی كرونا و آنفلوآنزاست كه می‌تواند كودكان را نیز به اندازه بزرگسالان تهدید كند. با این‌كه وزارت بهداشت اعلام می‌كند كه فقط گروه‌های حساس از جمله افراد بالای 60 سال، مبتلایان به دیابت، زنان باردار و افراد درگیر با بیماری‌های مزمن باید واكسن آنفلوآنزا دریافت كنند، اما به اعتقاد متخصصان عفونی،‌ كودكان نیز باید گیرنده این واكسن باشند. زیرا اطفال جزو گروه‌های درمعرض خطر طبقه‌بندی می‌شوند.
در واقع از آنجا كه تعداد دوزهای واكسن آنفلوآنزا محدود است، وزارت بهداشت حرفی از كودكان به میان نمی‌آورد. ولی اگر همه كودكان این واكسن را دریافت كنند، همزمانی كرونا و آنفلوآنزا مخاطرات كمتری برای كودكان خواهد داشت. البته بجز دریافت واكسن، رعایت موارد بهداشتی نیز باید همچنان به كودكان یادآوری شود تا این گروه از خطرات بیماری كرونا در امان بمانند. برای مصون ماندن كودكان از كرونا، بزرگسالان نیز باید در ارتباط با آنها بهداشتی رفتار كنند. چراكه بزرگسالان ارتباطات اجتماعی گسترده‌ای دارند و اگر احتیاط نكنند، می‌توانند عامل انتقال بیماری به كودكان باشند.