همه تلاش‌های ترامپ برای ماندن در کاخ سفید

تحلیلگران بین‌المللی در گفت‌وگو با جام‌جم از آخرین اقدامات رئیس‌جمهور آمریكا برای پیروزی در انتخابات می‌گویند

همه تلاش‌های ترامپ برای ماندن در کاخ سفید

رئیس‌جمهور آمریكا روزهای خوبی را سپری نمی‌كند. نظرسنجی‌های عمومی و خصوصا نظرسنجی‌های صورت‌گرفته در ایالات حساس و سرنوشت‌ساز نشان می‌دهد كه ترامپ و جمهوریخواهان وضعیت خوبی در انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر ندارند. در چنین شرایطی ترامپ دست به هر اقدامی می‌زند تا معادلات انتخاباتی را تغییر دهد و شكست دیگری را بر دموكرات‌ها و نامزد آنها جو بایدن تحمیل كند. تحلیلگران بین‌المللی در گفت‌وگو با جام‌جم از این اقدامات می‌گویند.

عادی‌سازی روابط اعراب و صهیونیست‌ها
 با اعلام عادی‌سازی روابط بحرین و رژیم اشغالگر قدس، منامه به دومین بازیگر عربی منطقه تبدیل شده‌است كه روابط خود را با تل‌آویو تحت فشارها و دستورات كاخ‌سفید علنی می‌سازد. خبر عادی‌سازی رابطه میان منامه و تل‌آویو مانند عادی‌سازی روابط ابوظبی و تل‌آویو، از سوی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریكا اعلام شده است. رئیس‌جمهور آمریكا معتقد است می‌تواند هریك از این موارد را به مثابه یك برگ برنده در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریكا و برای فریب افكارعمومی كشورش به كار گیرد.
فادی اسماعیل بودیه، تحلیلگر لبنانی مسائل منطقه در این خصوص معتقد است: عادی‌سازی روابط اعراب و رژیم صهیونیستی، نوعی خودكشی سیاسی برای رژیم‌های عربی محسوب می‌شود. این كشورها به ابزارهای ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریكا تبدیل شده‌اند. آنها كرامت و حتی آینده خود را در خدمت منافع كوتاه‌مدت ترامپ و نتانیاهو درآورده‌اند. این معامله وقیحانه، نتیجه‌ای جز شكست برای كشورهایی مانند امارات و بحرین ندارد. این كشورها علاوه‌بر این‌كه به آرمان‌های فلسطین خیانت كرده و مورد خشم و نفرت ملت‌های مسلمان و حتی بسیاری از غیرمسلمانان در دیگر نقاط دنیا قرار گرفته‌اند، سرنوشت و آینده خود را در هاله‌ای از ابهام و تاریكی قرار داده‌اند. این بدترین قمار ممكن و یك بازی دوسر باخت برای كشورهای عربی منطقه محسوب می‌شود، حتی اگر ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری امسال پیروز شود.
برگزاری مذاكرات صلح افغانستان
 موضوع دیگری كه ترامپ و مایك پمپئو، وزیر خارجه او سعی دارند روی آن مانور دهند، به برگزاری مذاكرات صلح افغانستان در دوحه ( پایتخت قطر) باز‌می‌گردد. گرچه ایجاد صلح در افغانستان، آرزوی چندین ساله مردم این كشور و منطقه محسوب می‌شود اما نگاه ابزاری آمریكا در قبال مذاكرات دولت افغانستان و طالبان و تلاش برای نقش‌آفرینی خاص واشنگتن در این مذاكرات، قطعا ریشه در نگرانی‌های انتخاباتی رئیس‌جمهور آمریكا و همراهانش دارد. استاد محمد‌علی اخلاقی، نماینده مجلس افغانستان در این‌خصوص به جام‌جم می‌گوید: در‌خصوص مذاكرات صلح بین دولت افغانستان و طالبان، دو دیدگاه وجود دارد؛ یكی دیدگاه خوشبینانه است. یعنی امیدواری نسبت به نتیجه‌بخش بودن مذاكرات و پایان درگیری‌ها در افغانستان. با این حال دیدگاه دیگر می‌گوید با توجه به سابقه طالبان و روندی كه افغانستان طی سال‌ها و دهه‌های اخیر طی كرده است، نمی‌توان نگاه خوشبینانه‌ای نسبت به مذاكرات داشت. شخصا اطمینان چندانی نسبت به اثر‌بخشی این مذاكرات نداریم. در هر حال، ما به‌دنبال مذاكره‌ای هستیم كه نتیجه آن، صلح و ثبات برای افغانستان باشد.
نماینده ولایت غزنی در پارلمان افغانستان تاكید كرده است: صورت گرفتن مذاكرات تحت فشار آمریكا سبب خواهد شد تا اگر هم دستاوردی موقت در مذاكرات حاصل شود، پایدار نباشد و پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو در آمریكا، شاهد بازگشت به گذشته باشیم. در این صورت، مقامات آمریكایی نگاه صادقانه‌ای در‌خصوص مذاكرات نداشته‌اند.
خروج نیروهای آمریكایی از سوریه و عراق
یكی دیگر از تصمیم‌های رئیس‌جمهور آمریكا كه قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری این كشور اعلام می‌شود، مربوط به اعلام خروج بخشی از نیروهای آمریكایی در عراق است. ترامپ قبلا نیز خروج نیروهای آمریكایی از سوریه را اعلام كرده بود. بسیاری از تحلیلگران معتقدند این اقدام، نوعی تاكتیك تبلیغاتی برای نشان دادن كاهش هزینه‌های آمریكا در مناطق دیگر جهان محسوب می‌شود؛ تاكتیكی كه نمی‌توان برای آن اصالت قائل شد، زیرا آمریكا به حضور بلند‌مدت خود در منطقه فكر می‌كند. نجدت انزور، نایب‌رئیس پارلمان سوریه در گفت‌وگو با جام‌جم در این‌خصوص می‌گوید: جبهه مقاومت تا‌كنون در برابر توطئه‌های آمریكا و رژیم صهیونیستی در منطقه ایستادگی كرده و در‌ مقابل هر‌گونه اقدام تاكتیكی واشنگتن در منطقه نیز فریب نخواهد خورد. خروج نسبی نیروهای آمریكایی از سوریه، از یك‌سو معلول هزینه‌های سنگینی است كه این كشور در منطقه پرداخت كرده است اما این مساله نمی‌تواند مترادف با پایان یافتن دخالت‌های خونین و تروریستی آمریكا در منطقه باشد.
نایب‌رئیس پارلمان سوریه می‌افزاید: حتی میان سازمان سیا، پنتاگون و كاخ‌سفید بر سر این تصمیم در سوریه اختلاف‌نظر وجود داشت. از سوی دیگر، مواضع آمریكا در‌خصوص تعلق حاكمیت جولان، برای رژیم اشغالگر قدس، نشان می‌دهد واشنگتن حتی نسبت به قوانین و تصمیمات بین‌المللی نیز بی‌تفاوت است. جولان منطقه اشغال شده است و قطعنامه‌های بین‌المللی نیز آن را اشغال‌شده می‌داند.
 ترامپ و جایزه صلح نوبل
 ترامپ قصد دارد درخصوص معرفی خود به‌عنوان نامزد جایزه صلح نوبل نیز مانور زیادی در انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر دهد.دو عضو مجلس نروژ و سوئد، ترامپ را به‌واسطه تلاش برای عادی‌سازی روابط كشورهای عربی و رژیم اشغالگر قدس، به‌عنوان نامزد دریافت این جایزه اعلام كرده‌اند. نكته جالب‌توجه این‌كه هر دو نماینده مجلس‌های سوئد و نروژ كه خواستار اعطای این جایزه به ترامپ شده‌اند، از اعضای وابسته به جریان‌‌های ملی‌گرای افراطی(جریان‌های ملی‌گرای اروپایی موردحمایت كاخ سفید) هستند. همین مساله نشان می‌دهد چنین اقدامی به‌صورت كاملاً هماهنگ صورت گرفته است.
پروفسور ریچارد فالك، گزارشگر ویژه حقوق بشر سابق سازمان ملل متحد در این خصوص به جام‌جم می‌گوید: اساساً مقوله‌ای به نام حقوق بشر برای آمریكا اهمیتی ندارد. گرچه ترامپ و دیگر مقامات آمریكایی سعی دارند خود را قهرمانان عرصه حقوق بشر معرفی كنند، اما هیچ‌گونه ارتباطی میان حقوق بشر واقعی و حقوق بشر ادعایی آمریكا وجود ندارد. ما بارها مشاهده كرده‌ایم مردم بی‌گناه چگونه توسط پهپادهای آمریكایی كشته می‌شوند یا عملیات‌ جاسوسی واشنگتن در جهان، چگونه حریم زندگی انسان‌ها را از بین برده است. در چنین شرایطی نمی‌توان ادعایی مبنی بر رعایت حقوق بشر از سوی آمریكا مطرح كرد.  استاد حقوق بین‌المللی دانشگاه پرینستون آمریكا تأكید كرده است: نمی‌توان این موضوع را نادیده انگاشت كه ساختار قضایی آمریكا نیز موضوع نفرت و نقض حقوق بشر را در جامعه این كشور پمپاژ می‌كند. همین مساله باعث شده شاهد نقض حقوق اقلیت‌ها و رنگین‌پوستان در آمریكا باشیم و مأموران پلیس و نیروهای امنیتی نیز در مواجهه با اقلیت‌های نژادی به هر روش ممكن متوسل شوند.  ریچارد فالك ضمن اشاره به ترور سردار سلیمانی توسط آمریكا اظهار كرد: اقداماتی مانند ترور غیرقانونی و ضدحقوق بشری ژنرال بلندپایه ایرانی(سردار شهید قایم سلیمانی)، نشان می‌دهد ترامپ و دولت آمریكا چگونه نسبت به اصول حقوقی و قوانین بین‌المللی و بشری بی‌اعتنا بوده و آنها را نقض می‌كنند. اكنون در دنیا بسیاری از مردم آمریكا را غیر مسؤول و جنایتكار می‌دانند.
مناظره مرگ و زندگی برای ترامپ
 یكی دیگر از امیدهای ترامپ برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریكا، مربوط به برگزاری مناظره انتخاباتی میان ترامپ و بایدن می‌شود. دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر قرار است در سه مناظره انتخاباتی رو درروی یكدیگر قرار گیرند. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد بیشتر شهروندان آمریكایی، امید چندانی در خصوص پیروزی بایدن بر ترامپ در مناظره مستقیم و رودررو ندارند.
رابرت اسمیت، استاد دانشگاه سانفرانسیسكو در گفت‌وگو با جام‌جم می‌گوید:  باید این حقیقت را مدنظر قرارداد كه مواضع ترامپ، چه مواضعی كه مستقیما از سوی او بیان می‌شود و چه توییت‌های او، نشان می‌دهد اقدامات و اظهارات وی به‌دوراز هرگونه تفكری صورت می‌گیرد. ترامپ به دنبال آن است كه به هر قیمتی افكار عمومی را مشتاق خود سازد و آرای آنها را به سود خود جذب كند. در این میان، موضوع دیگری برای ترامپ اهمیت ندارد.
این تحلیلگر آمریكایی افزود:همین رویكرد خطرناك و هزینه‌ساز ترامپ باعث شده وی سخنان متناقضی را بر زبان رانده و تحت تأثیر افكار عمومی، مواضع خود را تغییر دهد. باید بگویم اقدامات ترامپ در مبارزات انتخابات آمریكا نیز مانند دیگر موارد، غیرقابل‌پیش‌بینی است. او دارای ثبات در دیدگاه‌های خود نیست.
مانور چندباره روی توافق با ایران
 یكی دیگر از موضوعاتی كه ترامپ حداقل طی دو هفته اخیر سه‌بار روی آن مانور داده است، به توافق با ایران باز‌می‌گردد. ترامپ به ترتیب اعلام كرده است در صورت پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر، ظرف یك‌ماه، سه‌هفته و یك‌هفته با ایران به توافق می‌رسد.
دكتر عدنان منصور، وزیر خارجه اسبق دولت لبنان در این خصوص به جام‌جم می‌گوید: آمریكا در حالی از مذاكره با ایران، آن هم در برهه فعلی(رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری) سخن می‌گوید در جریان شیوع ویروس كرونا سعی كرد در كنار رنج ناشی از شیوع این ویروس، تحریم‌های خود علیه ایران را تشدید كند. دولت ترامپ حتی پس از شكست در رسیدن به اهداف خود پس از خروج از توافق هسته‌ای و ناكامی در اعمال فشارهای اقتصادی، رو به تحریم‌های دیپلماتیك آورد و محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران را تحریم كرد.
وزیر خارجه اسبق لبنان افزود: گرچه ترامپ در قبال برخی كشورهای منطقه مانند یك دزد زورگو برخورد كرده و آنها را مطیع خود ساخته، اما ایران نشان داده هرگز زیر بار فشار و زور از سوی آمریكا نمی‌رود. این مساله در طول سال‌های گذشته و اخیر، از جمله در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ بارها به اثبات رسیده است.
واكسنی به‌نام كرونا و به كام ترامپ
 رئیس‌جمهور آمریكا كه به‌سبب شیوع ویروس كرونا و ناتوانی در مدیریت بحران ناشی از آن، مورد شماتت و انتقاد اكثر شهروندان آمریكایی (حتی عده‌ای از جمهوریخواهان) قرار دارد، در تلاش است با رونمایی از واكسن كرونا در اول نوامبر امسال و در فاصله دو روز مانده تا انتخابات ریاست‌جمهوری آمریكا، موقعیت خود را در نظرسنجی‌ها بهبود بخشد.
دكتر سالواتور پالیتی، متخصص ایتالیایی در این خصوص به جام‌جم می‌گوید: نگاه سیاسی ترامپ در قبال واكسن كرونا و توزیع آن محرز است. بدیهی است كه تولید یك واكسن و تجویز آن برای همه شهروندان، مستلزم طی شدن مراحل آزمایشی و بالینی خاصی است. اما به نظر می‌رسد این مراحل در آمریكا طی نشده است. بارها متخصصین به ترامپ توصیه كرده‌اند با موضوع شیوع كرونا به‌عنوان یك ابزار سیاسی برخورد نكند اما گویا رئیس‌جمهور آمریكا قصد ندارد به این توصیه‌ها گوش‌فرادهد. او به فكر پیروزی در انتخابات ماه نوامبر با مانور روی تولید واكسن كروناست، بدون آن‌كه این واكسن استانداردهای لازم برای استفاده همگانی را كسب كرده باشد. البته این موضوع برای سیاستمداری كه در سخنانش به‌راحتی از تزریق مواد ضدعفونی‌كننده برای مواجهه با كرونا سخن می‌گوید، اساسا تعجب‌آور نیست.