محرمانه‌هایی درباره ایران

جام‌جم بخش‌های مهم ایمیل‌های هیلاری کلینتون که به‌تازگی از طبقه‌بندی محرمانه خارج شده ‌اند را بررسی کرده است

محرمانه‌هایی درباره ایران

اخیرا دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در اقدامی انتخاباتی برای تضعیف رقیب دموکرات خود، مجوز خروج ایمیل‌های محرمانه و شخصی هیلاری کلینتون وزیر خارجه اسبق آمریکا از طبقه‌بندی محرمانه را صادر کرده است. اصلی‌ترین جرم کلینتون این بود که اسناد محرمانه در حوزه امنیت و سیاست خارجی آمریکا را از طریق ایمیل شخصی خود با نهادهای مختلف رد و بدل کرده است. هرچند هدف ترامپ از افشای محتوای ایمیل‌های هک شده هیلاری کلینتون، تضعیف حزب دموکرات و متهم ساختن بایدن و همراهانش درخصوص صیانت از اسناد محرمانه و دولتی است اما محتوای برخی ایمیل‌های منتشر شده، از اهمیت ویژه‌ای برای مخاطبان بین‌المللی برخوردار است. محتوای ایمیل‌های هک شده هیلاری کلینتون، تاکنون در قالب اسناد فدرال و به دور از دسترس افکار عمومی قرار داشت. در برخی از این ایمیل‌ها، ادعاهای مطرح شده توسط نهادهای امنیتی آمریکا در قبال مسائل جاری در نظام بین‌الملل مورد توجه، تاکید و تردید هیلاری کلینتون قرار گرفته و در برخی دیگر محتوای ایمیل‌ها مربوط به تحلیل‌های رسانه‌ای، نظرات اتاق‌های فکر و نگاه کارشناسان در قبال بحران‌ها و دغدغه‌های جاری در حوزه سیاست خارجی آمریکاست. روزنامه جام‌جم در اینجا متن کوتاه برخی ایمیل‌های افشا شده هیلاری کلینتون درخصوص جمهوری اسلامی ایران را ترجمه و در اختیار مخاطبان گرامی قرار می‌دهد:

نصرا... ما را مسخره می‌کند
تاریخ پیام: 14 ژانویه 2012

 هما عابدین در ایمیلی به هیلاری کلینتون، به سخنان قاطعانه سید حسن نصرا... دبیر کل مقاومت اسلامی لبنان در دفاع از سلاح مقاومت خبر داده است. در بخشی از این ایمیل آمده است: سیدحسن نصرا...، دبیرکل حزب‌ا... لبنان درخواست سازمان ملل متحد برای خلع سلاح جنبش ضداسرائیلی خود را رد کرده است. سیدحسن نصرا... تاکید کرده است حزب‌ا... توانایی نظامی خود را در راستای دفاع از لبنان حفظ خواهد کرد. او سلاح مقاومت را ضمانتی برای لبنان و حاکمیت این کشور می‌داند. سیدحسن نصرا... عملا کشورهایی که خواستار خلع سلاح حزب‌ا... هستند (به‌خصوص آمریکا) را مسخره کرده است. او در سخنانی طعنه‌آمیز گفته است نگرانی‌های موجود، ما (مقاومت لبنان) را خشنود می‌کند. ما خوشحالیم که قدرت نظامی حزب‌ا... منجر به نگرانی دشمنان لبنان شده است.




به آتش فتنه، فوت کن!
تاریخ پیام: 21 ژوئن 2009

کلینتون در ایمیل‌های ارسالی و دریافتی خود در خصوص انتخابات ریاست جمهوری سال88 در ایران و متعاقبا آغاز دوران فتنه، تمرکز زیادی بر نحوه هدایت اغتشاشات و سرنوشت آنها داشته است. در ایمیل یک منبع امنیتی ناشناس(که تنها هیلاری نسبت به هویت فرستنده آن آگاه بوده است) به نکات قابل تاملی در این خصوص اشاره شده که می‌تواند در بردارنده نگاه حاکم بر دولت آمریکا در دوران فتنه88 باشد: هیلاری عزیز امیدوارم روزهای خوبی داشته باشی. من صبح با گری سیک( تحلیلگر ارشد امنیتی در آمریکا)در خصوص حوادث اخیر در ایران (فتنه سال88) صحبت می‌کردم. او یکی از بهترین شبکه‌های اطلاعاتی را در خصوص ایران، متشکل از 1500نفر در اختیار دارد. او و بسیاری از این تحلیلگران، درگیر مسائل امروز ایران هستند. موسوی از یک اصلاح طلب ساده، به یک چالش برای نظام ایران تبدیل شده است. هیچ‌کس نمی‌داند این اعتراضات تا کجا پیش خواهد رفت. سوال اصلی اینجاست که آیا رهبر ایران می‌تواند بر این چالش غلبه پیدا کند؟ گری سیک معتقد است بحران به وجود آمده باید مسیر خود را طی کند تا به هدف ( فروپاشی نظام ایران) برسد. در غیر این صورت، نمی‌توان از طریق دیپلماتیک دست به مهار ایران زد. این پروسه ممکن است مدتی طول بکشد. اولین اعتراض‌ها علیه حکومت شاه در ایران نیز یک‌سال قبل از سقوط حکومت پهلوی رخ داد. ما معتقدیم اعتراضات غربی (اعتراضات مدعیان تقلب در انتخابات) اگرچه منجر به کنترل اوضاع از سوی حکومت ایران می‌شود، اما می‌تواند مشروعیت حکومت ایران را مورد هدف قرار دهد.



باید با آنها مذاکره کنیم
تاریخ پیام: 29 ژانویه 2009

 میلس چری، یکی دیگر از مقامات وزارت خارجه آمریکا در یک ایمیل ارسالی به هیلاری کلینتون، بر اهمیت مقاله واشنگتن پست در خصوص مذاکره با ایران تاکید کرده است: مذاکره با ایران باید به صورت چندلایه و در سطوح بالا صورت گیرد. ما در مدت اخیر، پیام‌ها و سیگنال‌های مختلفی را به ایران ارسال کرده‌ایم که با گذشت سه دهه از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، راه مذاکره میان تهران و واشنگتن باز است.  با این حال باید روش این مذاکره را نیز در نظر داشته باشیم.
  رابرت گیبس، سخنگوی کاخ‌سفید نیز در تازه‌ترین سخنان خود گفته است مشخص نیست می‌خواهیم دقیقا با چه کسی در ایران گفت‌وگو کنیم! نگرانی‌های ما(در خصوص مسائل مختلف) باید برای ایرانیان قابل درک باشد و آنها این موارد را به‌خوبی مدنظر قرار دهند، زیرا در غیر این صورت پیشرفتی در مذاکرات رخ نخواهد داد.




تو نمی‌توانی آقای باراک!
تاریخ پیام: 30 ژانویه 2012

آنا اشلایتر، یکی از مقامات وزارت خارجه آمریکا در ایمیلی به هیلاری کلینتون، به مقاله‌ای محرمانه از شای فلدمن و شیمون استین در خصوص توانایی اسرائیل برای بمباران تاسیسات هسته‌ای ایران استناد کرده است. در بخشی از این مقاله، که از آن در ایمیل به عنوان مقاله‌ای واقع بینانه یاد شده آمده است: ایهود باراک ( وزیر دفاع وقت رژیم‌صهیونیستی) مدعی شده بمباران تاسیسات هسته‌ای ایران، نه بر اساس تولید سلاح هسته‌ای توسط این کشور، بلکه باید بر اساس نزدیک شدن ایران به تولید این سلاح صورت گیرد. اما سوال اصلی اینجاست که آیا اسرائیل چنین توانی دارد؟! واقعیت این است در خصوص مولفه‌ها و فاکتورهایی مانند دامنه مصونیت ایران در برابر حملات احتمالی، نحوه واکنش سیستم پدافندی ایران، توانایی نیروی هوایی اسرائیل در این حمله احتمالی، جایگاه و موقعیت دقیق و واقعی مکان‌هایی مانند فردو (که در منطقه‌ای مصون قرار دارد ) و... اطلاعات دقیقی از سوی ما (آمریکا و اسرائیل) وجود ندارد. بنابراین، همین مساله توانایی اسرائیل در هر گونه اقدامی نظامی علیه اماکن هسته‌ای در ایران را مورد تردید قرار می‌دهد.




اسناد ایران درباره تروریسم آمریکایی
تاریخ پیام: 5 نوامبر2011

هما عابدین، معاون ایرانی الاصل رئیس دفتر هیلاری کلینتون در وزارت خارجه آمریکا، در این تاریخ، ایمیلی را به کلینتون در خصوص پاسخ ایران به اتهامات آمریکا درباره ترور سفیر سعودی در واشنگتن ارسال کرده است. او در این ایمیل، به گزارش رویترز استناد کرده است: طرح ادعای تلاش ایران برای ترور سفیر سعودی در واشنگتن، منجر به شکایت ایران از آمریکا به سازمان ملل متحد شده است. این در حالی است که ایران معتقد است این اتهامات، پوچ و در راستای اعمال فشار علیه ایران مطرح شده و هدف نهایی از آن، افزایش تحریم‌ها و محدودیت‌ها علیه این کشور است. علی اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران در پاسخ به این اتهامات، سخن آیت ا... خامنه‌ای، رهبر ایران را تکرار کرده است. این‌که ایران حداقل 100سند غیر قابل انکار و محکم در خصوص حمایت آمریکا از تروریسم در دست دارد.



ماجرای جاسوسی که 14 سال در قم بود!
تاریخ پیام: 22 مارس 2012

در یکی از ایمیل‌های دیگر افشا شده، جک سالیوان پیام دیوید ماکوسکی یکی از اعضای امنیتی ـ سیاسی فعال در حوزه سیاست خارجی آمریکا را برای هیلاری کلینتون ارسال کرده‌است. این پیام درخصوص فتوای رهبر معظم انقلاب درخصوص ممنوعیت ساخت سلاح هسته‌ای است: مهدی خلجی، یکی از عوامل ما بوده که به مدت 14 سال در قم و در حوزه‌های علمیه مشغول فعالیت بوده و اکنون شهروند آمریکاست.  حتما مایک (مسؤول میز ایران در سازمان سیا) درخصوص آن به شما (جک سالیوان) توضیح داده است.  مهدی معتقد است که فتواهای صادر شده از سوی علمای شیعه، بنابر اقتضای زمان و مکان صادر می‌شود. سنت شیعه به علمای آن اجازه می‌دهد که جهت مقابله با بیگانگان و مواجهه با آنها (در قبال تهدیداتی که علیه جهان اسلام و ایران متوجه می‌سازند)، فتاوی خود را صادر کنند.  بنابراین، نباید تصور کرد که یک فتوا که از سوی یک مرجع صادر می‌شود، تا ابد باقی بماند.




افزایش قدرت غیر نظامی
تاریخ پیام:30 آگوست 2010

هیلاری کلینتون به اعضای دولت: آنچه در جهان امروز می‌گذرد، چالشی برای رهبری بین‌المللی آمریکاست. وزارت خارجه آمریکا و دیگر نهادهای این کشور نقش‌ها و ماموریت‌های متمایزی در نقاط مختلف دنیا دارند. باید در نظر داشته باشیم دیپلماسی و توسعه، دو مکمل یکدیگر در حل بحران‌های جهانی (برای تحقق رهبری آمریکا) محسوب می‌شود. در مواجهه با چالش‌های جهانی، باید هر دوی این مولفه‌ها را تقویت کنیم. همین مساله، ما را ملزم می‌کند نگرشی جامع‌تر نسبت به قدرت غیرنظامی خود داشته باشیم.



فشارها را بر شیعیان عراق افزایش دهید
تاریخ پیام:21 دسامبر 2011

جک سالیوان در پیامی به هیلاری کلینتون، به مواضع نوری المالکی، نخست وزیر وقت عراق در قبال سیاست‌های آمریکا در عراق اشاره کرده و می‌نویسد: باید از چماق‌ها و هویج‌های خود، به‌خصوص از چماق‌ها و ابزارهای سخت و بازدارنده خود در عراق علیه دولت مالکی استفاده کنیم. برخی سیاستمداران عراقی به ما( آمریکا) تاکید کرده‌اند پدیده‌هایی مانند انشقاق میان کردها ( طیف بارزانی و طالبانی) و استمرار حضور نوری المالکی در راس معادلات سیاسی و اجرایی بغداد، خبر خوبی محسوب نمی‌شود. باید این نگرانی‌ها را مورد توجه قرار دهیم.



نمی‌توانیم اسد را ساقط کنیم
تاریخ پیام:24 فوریه 2012

یک منبع امنیتی ناشناس، به هیلاری کلینتون درباره آخرین وضعیت نظام سوریه و شخص بشار اسد: با توجه به حقایقی که در خصوص سوریه دریافته‌ام، بشار اسد نیز مانند پدرش حافظ اسد، باورهای خاصی نسبت به جامعه سوریه و نحوه دخالت بیگانگان در امور داخلی این کشور دارد. کسی نمی‌تواند او ( بشار اسد ) را مجبور به رفتن کند. در میان گروه‌های مخالف حکومت سوریه نیز انشقاق وجود دارد. ما شاهد یک مجموعه مخالف یکدست نیستیم. ممکن است بخشی از جامعه سوریه لزوما از حکومت این کشور حمایت نکنند، اما این به معنای حمایت آنها از مخالفان نیست.




روی قاسم سلیمانی زوم کنید
تاریخ پیام:13 ژانویه 2012

در یکی از ایمیل‌هایی که از سوی جک سالیوان، دیپلمات کهنه‌کار و مشاور ارشد سابق وزارت خارجه آمریکا خطاب به هیلاری کلینتون منتشر شده، آمده است:  «ایران در منازعات اخیر پشت حکومت سوریه ایستاده و از بشار اسد حمایت می‌کند. خبرگزاری فرانسه ( AFP ) قرار است اسنادی را حدود یک‌ساعت بعد منتشر کند که مطابق آنها، ژنرال قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران در اول ژانویه امسال ( 2012) به سوریه سفر کرده است. با توجه به موقعیت و جایگاهی که (سردار) سلیمانی در ایران دارد، او حتما با مقامات ارشد سوریه‌ای از جمله بشار اسد دیدار کرده و هماهنگی‌های لازم را درخصوص حمایت ایران از حکومت سوریه انجام داده است.»  
ملاحظه: این ایمیل نشان می‌دهد که انتشار برخی اخبار رسانه‌های ظاهرا مستقلی مانند خبرگزاری فرانسه، با آگاهی قبلی وزارت خارجه آمریکا صورت می‌گیرد.



 
نه جنگ جواب می‌دهد نه تحریم
تاریخ پیام: 8 آگوست 2010

در یکی از ایمیل‌های ارسالی به هیلاری کلینتون، به تحلیلی از سوی گری سیک، تحلیلگر آمریکایی درخصوص ایران اشاره شده و از وزیر خارجه سابق آمریکا خواسته شده است تا این تحلیل را مورد مطالعه قرار دهد. در بخشی از این تحلیل آمده‌است:
«برای صاحب‌نظران مسائل بین‌المللی، دو سؤال مهم درخصوص ایران وجود دارد. نخست این‌که آیا اسرائیل یا آمریکا به ایران حمله خواهند کرد؟ دوم این‌که آیا تحریم‌هایی که ما علیه ایران اعمال می‌کنیم در تغییر رفتار و استراتژی‌های ایران موثر است؟ به‌رغم جوهرهایی که ما در پرینترهایمان (جهت تولید انواع تحلیل‌ها و گزارش‌ها درخصوص ایران مصرف می‌کنیم) پاسخ هر دوی این سؤالات مشخص است: نه!»




شیطان کوچک بدون اجازه شیطان بزرگ کاری نمی‌کند!
تاریخ پیام: 29 اکتبر 2011

جک سالیوان در یکی دیگر از ایمیل‌های ارسالی خود به هیلاری کلینتون، به تحلیلی از دانیل بایمن اشاره کرده و می‌نویسد:
«ایران اخیرا در خاورمیانه با چالش‌هایی مواجه شده‌است. سوریه در محاصره است. دولت بحرین، مردم این کشور که شیعه و طرفداران ایران هستند را به صورتی وحشیانه سرکوب کرده است. در چنین شرایطی ممکن است ایران به انتقام فکر کند. به‌خصوص این‌که دانشمندان هسته‌ای ایران نیز ترور شده‌اند. ایران می‌گوید این اقدام از سوی اسرائیل و قطعا با تایید ایالات متحده رخ داده است. بنابراین استدلال، شیطان کوچک (اسرائیل) بدون اجازه شیطان بزرگ (آمریکا) دست به چنین اقداماتی نمی‌زند.»