خداحافظی شماره ۱ پرحاشیه

مروری بر جنجال‌های 20 سال زندگی فوتبالی مهدی رحمتی

خداحافظی شماره ۱ پرحاشیه

 مهدی رحمتی دور از استقلال از فوتبال خداحافظی کرد. البته مسیر او در فوتبال، روی نیمکت ادامه پیدا می‌کند. مهدی در دوران 20 ساله حضور در لیگ، فراز و نشیب‌هایی داشت. بارها و بارها با چالش‌هایی روبه‌رو شد که به بهانه خداحافظی‌اش مرور می‌کنیم بخشی از این اتفاقات را.
 اختلاف با وحید طالب لو
اختلاف مهدی و وحید طالب‌لو جزو اولین اختلاف‌های فوتبالش بود. قلعه‌نویی این دو را در استقلال داشت و آنها را چرخشی بازی می‌داد. هر کدام هم ستاره بودند. منتها اختلاف آنها اینقدر عمیق شد که در نهایت مهدی تصمیم گرفت از استقلال برود. هنوز طالب‌لو گهگاه کنایه‌هایی به مهدی می‌زند.
 گلر زیر تیر!
دعواهای رحمتی و قلعه‌نویی انگار هرگز تمام نمی‌شود. ماجرا از روزی شروع شد که مهدی گل‌های بد می‌خورد و امیر می‌گفت: «گلر زیر تیر است!» یعنی نمی‌تواند درست خروج کند. مهدی هم که شنید، اختلافات آغاز شد. بی‌شک اوج دعوای آنها در بازی استقلال و تراکتور بود که مهدی از دور داد می‌زند قلعه‌نویی روی نیمکت بنشیند و حرف نزند! در فصل هم که امیر، رحمتی را نخواست و او به پیکان رفت اختلافات این دو اوج گرفت. مهدی در مصاحبه‌ای گفت چون برای ناصر حجازی در تلویزیون گریه کرده، قلعه‌نویی او را نخواسته است.
 دعوای رحمتی و نکونام
یکی از جنجالی‌ترین دعواهای فوتبال. مهدی رحمتی بعد از خداحافظی موقت از تیم‌ملی به کنایه گفت بلد نیست با کی‌روش اسپانیایی حرف بزند. بعدها لو رفت دعوا سر امیرحسین صادقی بوده. در اردوی استقلال انگار رحمتی غیرمستقیم به صادقی گفته بود به تیم ملی دعوت نمی‌شود چون نکونام نمی‌خواهد. حرف به گوش جواد می‌رسد و دعوا بالا می‌گیرد. بعدها صادقی تصحیح کرد و گفت: «دعوا از روزی شروع شد که من گفتم برای کاپیتانی استقلال باید از نکونام رخصت بگیرم. شاید رحمتی ناراحت شد اسم او را نیاوردم!»
 جنجال کی‌روش و مهدی
 یک سال و اندی فوتبال تحت تاثیر این اختلاف قرارداشت. رحمتی به ناگهان از تیم‌ملی خداحافظی کرد و کی‌روش هم گفت تا وقتی او باشد، مهدی دعوت نمی‌شود! رحمتی توقع داشت کی‌روش منتش را بکشد ولی مربی پرتغالی را خوب نشناخته بود. از آن روز دو طرف رودرروی هم قرار گرفتند. کی‌روش کنایه می‌زد که مهدی به تیم‌ملی عرق و تعصب نداشته و مهدی می‌گفت کی‌روش در حد سرمربیگری ایران نیست!
 ماجرای چیپ
در دربی نوروز 97 مهدی اتفاقی را تجربه کرد که برایش عبرت شد. وقتی استقلال در دربی به پنالتی رسید، رحمتی به منشا گفت بگذارد پنالتی را اسماعیلی بزند! فرشید هم ایستاد و چیپ زد تا یکی از بدترین حاشیه‌های زندگی مهدی رقم بخورد. هر روز داستان‌های جدیدی درباره آن اتفاق عجیب نقل می‌شود. شفر اول به رحمتی پرید و بعد حرفش را پس گرفت! مهدی هم بعدها گفت او هرگز جلوی پنالتی زدن منشا را نگرفته است.


جملات فوتبالی مهدی رحمتی
مهدی رحمتی دروازه‌بان سابق استقلال و تیم‌ملی برای همیشه از دنیای فوتبال به‌عنوان بازیکن خداحافظی کرد. به همین بهانه جملات به یادماندنی مهدی در فوتبال رامرور می‌کنیم؛  
بوفون تا هر سن و سالی که فوتبال بازی کند، من هم تا آن زمان بازی می‌کنم.(بوفون هنوز هم بازی می‌کند.)
تا عمر دارم سمت امیر قلعه‌نویی نمی‌روم. (البته بعدها رفت.)
قلعه‌نویی در رختکن رکیک‌ترین حرف‌ها را زد و من هم جوابش را دادم. چیزهایی شنیدم که نمی‌توانستم هضم کنم.
قلعه‌نویی گفت پول گرفتی از باشگاه گفتم پول نگرفتم که از شما فحش بشنوم
سیدجلال در دربی از پشت نامردی من را زد. به او گفتم نامردی.
از من پیش شفر اژدهای هفت‌سر ساخته بودند.
نفرین خانواده‌ام تا ابد دنبال کسانی است که به دروغ تخریبم کردند
می‌خواستم برای قلعه‌نویی گل ببرم اما دلیلش را نمی‌گویم چون برای استقلال بد است.
هر زمان بخواهند با جان و دل در خدمت تیم‌ملی هستم.
از یک تعداد افراد نه من می‌گذرم و نه خانواده‌ام چون این افراد نان و نمک خانواده من را خوردند و نمکدان شکستند.(در واکنش به کنایه بعضی از همبازیانش)
مظلومی مگر اسم آورد که من به خانه فرهاد مجیدی رفتم و با او حرف زدم تا جانشینش شود؟ همان موقع هم گفتم اسم بیاورد تا جواب بدهم.
من بیشترین مشاوره‌ها را به عنوان بازیکن بزرگتر به آقای قلعه‌نویی می‌دادم. او من را قبول داشت.
من در ارنج استقلال دخالت می‌کنم؟ یک مربی این را بگوید قبول می‌کنم
با سه هوادار درگیر شدم چون به من فحش دادند. اول کری بود، بعد توهین و فحش. سه نفر بودند و درگیر شدیم.
شبی که با منصوریان روی خط برنامه 90 دعوایم شد، 20 بار به او زنگ زده بودم ولی جواب نداد. منصوریان دو روز بعد به همسرم زنگ زد و قسم خورد من نگفته‌ام رحمتی در تمرین استقلال شرکت نکند.(اشاره به فصلی که رحمتی و جباری کنار گذاشته شدند)
حق سیدحسین حسینی بود که در جام‌جهانی روسیه حاضر باشد.
روزی که فکر کنم مثمرثمر نیستم از فوتبال خداحافظی می‌کنم.
کی‌روش هر جا بوده به عنوان نفر دوم کار کرده. پیشنهاد می‌دهم یک ایرانی را به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب کنند و کی‌روش را به عنوان دستیار کنارش قرار دهند، ببینند چه می‌شود و ایرانی چه کار می‌کند.
آقای کی‌روش اینجا(در شهرک غرب) همسایه ماست/ هر اتفاقی بیفتد ما اینجا می‌توانیم از هم بپرسیم یا با‌خبر باشیم. مثلا خود شما هم که چند شب پیش خانه‌اش بودید ، خبرش به ما رسیده. (کنایه به عادل فردوسی‌پور)
راستش اگر من هم انگلیسی، اسپانیایی یا پرتغالی حرف می‌زدم خیلی از مشکلاتم با کی‌روش حل می‌شد. (کنایه به جواد نکونام)
با اطرافیان قلعه‌نویی هم‌کلام نمی‌شدم چون چاپلوس بودند.
چون در تلویزیون برای ناصر حجازی گریه کردم قلعه‌نویی من را از استقلال کنار گذاشت.خودش به من گفت در برنامه خط قرمز برای ناصر حجازی گریه می‌کنی.