پایان تاریخ مصرف سیاسی كلینتون‌ها

پایان تاریخ مصرف سیاسی كلینتون‌ها

حنیف غفاری دبیر بین‌الملل


این روزها و در فاصله اندك باقیمانده تا برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر در آمریكا، بار دیگر نام هیلاری كلینتون و گاف‌های بزرگ امنیتی او به دستمایه‌ای برای تمسخر دموكرات‌ها توسط ترامپ و كاخ‌سفید تبدیل شده است. به‌عبارت بهتر، ترامپ پس از پیروزی بر هیلاری كلینتون در انتخابات ریاست‌جمهوری سال2016، این بار نیز قصد دارد از این چهره دموكرات نردبانی برای پیروزی خود در انتخابات پیش رو بسازد. این بدترین معامله‌ای است كه سیاستمداران می‌توانند با یكدیگر داشته باشند.
در صورتی كه این بار هیلاری كلینتون به برگ برنده جمهوریخواهان و نقطه ضعف دموكرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری سال2020 تبدیل شود، كمتر كسی جو بایدن را مورد سرزنش قرار خواهد داد. در عوض، سال2020 نیز بارشكست دموكرات‌ها بر دوش هیلاری كلینتون و به طور كلی، خانواده كلینتون‌ها سنگینی خواهد كرد. این به معنای پایان رسمی تاریخ مصرف سیاسی بیل و هیلاری كلینتون خواهد بود.
نكته قابل تامل این‌كه طی سال‌های اخیر، كمتر رسانه‌ای در ایالات متحده آمریكا از حضور هیلاری كلینتون در قدرت استقبال كرده است. وزیر خارجه سابق آمریكا تاكنون دو بار در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری آمریكا حضور فعال داشته است؛ او یك‌بار در انتخابات ریاست‌جمهوری سال۲۰۰۸ در دور مقدماتی، با اختلافی اندك مغلوب باراك اوباما شد و از راهیابی به مرحله نهایی رقابت‌های انتخاباتی بازماند. پس از آن نیز هیلاری كلینتون سال۲۰۱۶ توانست با كسب حمایت‌های غیرمتعارف و خارج از قاعده سران حزب دموكرات، بر برنی سندرز غلبه كند و راهی مرحله نهایی رقابت‌های انتخاباتی شود. با این حال، افشای خطاهای امنیتی هیلاری كلینتون (در ماجرای ایمیل‌های شخصی) و ناتوانی وی در مناظره‌های انتخاباتی با ترامپ سبب شد نامزد حزب دموكرات درنهایت مغلوب رقیب خود شود.
با این حال به نظر می‌رسد ترامپ قصد ندارد به‌سادگی از فرصتی به نام گاف‌های امنیتی هیلاری كلینتون بگذرد. كلینتون اكنون به جای نقطه قوت، به پاشنه آشیل دموكرات‌ها تبدیل شده است. چندی پیش، نظرسنجی موسسه افكارسنجی گالوپ در ایالات متحده آمریكا نشان داد میزان محبوبیت هیلاری كلینتون به ۳۶درصد رسیده است. این یعنی حتی برخی طرفداران پر و پا قرص كلینتون نیز دیگر از وی ناامید شده‌اند. در چنین شرایطی وزیر خارجه سابق آمریكا مسیر سختی برای احیای موقعیت سیاسی از دست رفته خود پیش رو خواهد داشت، حتی اگر
جو بایدن و دموكرات‌ها بتوانند كلید كاخ‌سفید را در انتخابات ماه نوامبر به‌دست بیاورند.