یک جهیزیه خیلی معمولی  50 میلیون تومان

جام‌جم افزایش سرسام‌آور قیمت لوازم خانگی و تاثیر آن بر ازدواج و هزینه تأمین جهیزیه جوانان را بررسی می‌کند

یک جهیزیه خیلی معمولی 50 میلیون تومان

قیمت انواع لوازم خانگی هم‌اكنون در بازار نسبت به نرخ‌های ابتدای سال 97 افزایش 40 درصدی تا حتی سه چهار برابری نشان می‌دهد. افزایش شدید قیمت لوازم خانگی موجب كاهش قدرت خرید مردم شده و همین مساله بازار این كالا را به ركود فرو برده است؛ هرچند این ركود موجب پایین آمدن قیمت لوازم خانگی در هفته‌های اخیر شده اما همچنان قیمت‌ها نسبت به سال گذشته آنقدر بالا است كه مردم تا ناچار نشوند، اقدام به خرید نمی‌كنند؛ اما وضع برای زوج‌هایی كه قرار است زندگی تشكیل دهند، كاملا تفاوت دارد و آنها مجبورند در هر صورت لوازم خانگی خریداری كنند. اگر تا سال 96 كسی قرار بود ازدواج كند آنقدری كه الآن مشكل دارد در مضیقه نبود اما كسانی كه امسال قصد تشكیل زندگی دارند با سختی‌هایی روبه‌رو هستند كه كار را برای جوانان سخت می‌كند. هرچند در طول دهه‌های گذشته تجملات در زندگی افزایش یافته اما این روزها حتی تهیه یك جهیزیه و لوازم منزل ساده و جمع و جور هم بسیار سخت است. اگر یك عروس خانم قصد تهیه یك جهیزیه كامل را داشته باشد باید حدود 300 قلم كالا را خریداری كند اما در عین حال برخی خانوارها به وسایل اولیه بسنده می‌كنند كه هزینه هر دو صورت در گزارش جام‌جم آمده است.بررسی خبرنگار ما نشان می دهد یک جهیزیه کاملا معمولی حداقل 50میلیون هزینه دارد.

به بازار لوازم خانگی شوك وارد شده است
حیدری، فروشنده محصولات خانگی در خصوص وضعیت بازار این محصولات گفت: بازار لوازم خانگی به دلیل ناموجود بودن كالا، گران خریدن كالا توسط فروشندگان و بی‌رغبتی به فروش ارزان آن، احتكار برخی لوازم توسط عده‌ای سودجو و كاهش قدرت خرید مردم در شوك وحشتناك به سر می‌برد.
وی افزود: تمام محصولات خانگی از شروع سال جاری تا دو ماه پیش 10 الی 20 درصد و در سال گذشته 40 درصد افزایش یافت، به طوری كه در دو ماه ابتدایی به طور مثال لباسشویی و اجاق گاز با افزایش 20 درصدی روبه‌رو بوده ولی در حال حاضر از قیمت‌ها كاسته شده است.
بازار ارز سبب كاهش محسوس قیمت
 محصولات خانگی است

حمید یزدی، عرضه‌كننده كلی و جزئی لوازم خانگی، صوتی و تصویری درخصوص وضعیت بازار لوازم خانگی گفت: در سه هفته اخیر با كاهش قیمت محصولات خانگی روبه‌رو هستیم به عنوان مثال لباسشویی هفت‌كیلویی ال‌جی از هفت میلیون تومان به چهار میلیون و 300 هزار تومان كاهش پیدا كرده است. وی افزود: قیمت كولر گازی نیز از هفت میلیون تومان به پنج میلیون و 600یا 400 هزار تومان، مایكروفر از دو میلیون و 400 هزار تومان به دو میلیون و صد هزار تومان، یخچال از 12 میلیون و 800 هزار تومان به 11 میلیون و 200هزار تومان، تلویزیون 49 اینچ سامسونگ و ال‌جی از هفت میلیون و 400هزار تومان به شش میلیون و 200 هزار تومان و یخچال ساید بای ساید از 20 میلیون تومان به 15 میلیون و 500‌هزار تومان رسیده است.
این فروشنده محصولات خانگی بیان كرد: عمده دلیل كاهش قیمت لوازم خانگی به باثبات بودن قیمت ارز و افزایش نیافتن آن برمی‌گردد، چون فروشندگان گردش مالی نداشته و فكر می‌كنند قیمت از این میزان نیز پایین‌تر خواهد آمد.
ركود بر بازار لوازم خانگی حكمفرماست
امیری، توزیع‌كننده كالای خانگی استان تهران، البرز و حومه درخصوص وضعیت بازار لوازم خانگی گفت: بازار لوازم خانگی در ماه‌های اخیر ثبات داشته و شاهد افت قیمت محصولات خانگی به دلیل كمبود نقدینگی در جامعه هستیم.
 وی افزود: در دو ماه گذشته كارخانجات تولید لوازم خانگی قیمت‌های خود را افزایش نداده‌اند، این در حالی است كه كمبود كالا و نبودن مشتری به دلیل كاهش قدرت خرید مردم در بازار لوازم خانگی موج می‌زند و روی هم رفته با ركود مطلقی روبه‌رو هستیم، به‌طوری كه بنده از سال 57 تاكنون فروشنده محصولات خانگی هستم و این ركود بر بازار لوازم خانگی در 40 سال اخیر بی‌سابقه است.
این فروشنده لوازم خانگی اظهار كرد: هر كالایی نسبت به قیمت اولیه از سال 97 تا اردیبهشت‌ماه سال جاری خود چهار برابر افزایش قیمت داشت ولی در دو ماه گذشته، كاهش و ركود در بازار لوازم خانگی را می‌توان مشاهده كرد؛ نه این‌كه كارخانه‌ها قیمت لوازم خانگی را ارزان كنند بلكه فروشندگان كالاهای خود را به قیمت در كارخانه یا با ضرردهی به دلیل نبود نقدینگی به‌دست مشتری می‌رسانند.
امیری افزود: البته بازار لوازم خانگی به دلیل كاهش قدرت خرید مردم كشش افزایش قیمت بیشتر نداشته و به همین دلیل شاهد ارزان شدن این كالاها در چند ماه اخیر هستیم.
پرنده پر نمی‌زند
فؤاد نیكرو، مدیر فروش لوازم خانگی یك برند خارجی در خصوص وضعیت بازار لوازم خانگی گفت: در سال گذشته با افزایش 30 درصدی قیمت محصولات خانگی روبه‌رو بودیم و از ابتدای سال جاری تا پایان اردیبهشت نیز لوازم خانگی 5 درصد گران شده بود ولی با این حال بازار رونق داشت و مردم وسایل ضروری خود را تأمین می‌كردند.
وی افزود: اما متاسفانه از ابتدای خرداد تاكنون قیمت‌ها پایین آمده و بازار لوازم خانگی در ركود مطلق به سر می‌برد مثلاً ظرفشویی كه تا قبل از خرداد 11 میلیون عرضه می‌شد به هفت میلیون و 500 هزار تومان كاهش یافته ولی كسی خریداری نمی‌كند. مدیر فروش لوازم خانگی شركت بوش سنتر تصریح كرد: از خردادماه سال‌جاری تاكنون یخچال بوش از 35 میلیون به 27 میلیون تومان، جاروبرقی از پنج میلیون و 500 هزار تومان به چهار میلیون تومان، آبمیوه گیری از دومیلیون و  700 هزار تومان به دو میلیون و صد هزار تومان، فر توكار از 15میلیون تومان به ده میلیون تومان و لباسشویی از 15 میلیون تومان به 11میلیون تومان رسیده ولی خریداری وجود ندارد.