ایران، سرای دولت

در دهمین سفر استانی رئیس جمهور به زنجان چه گذشت

ایران، سرای دولت

مختصات ایران، برنامه هفتگی رئیس جمهور شده است و او در دهمین سفر استانی خود بعد از یک هفته وقفه که در تهران گذراند، راهی زنجان شد. مواجهه با مشکلات در این سفر رئیس جمهور از همیشه واقعی‌تر بود؛ وقتی روز پنجشنبه سید‌ابراهیم رئیسی برای ادامه ارتباطات رو‌در‌رو با مردم راهی زنجان شد، به یکی از کارخانه‌هایی رفت که دو سال قبل هم در جریان سفر به زنجان پیگیر پرداخت حقوق و بیمه کارگرانش شده بود. کارخانه روغن نباتی جهان نام این کارخانه بود که با گذشت 24 ماه هنوز تولید در آن رونق نگرفته بود، به همین دلیل وقتی در جریان این سفر رئیس جمهور متوجه افتتاح نمایشی تنها یک خط تولیدی در این کارخانه شد با قاطعیت اعلام کرد جلوی این ظاهرسازی‌ها را خواهد گرفت. رئیسی همچنین با حضور در مناطق حاشیه‌نشین این شهر در جریان مشکلات مردم قرار گرفت و در شورای اداری این استان هم از تشکیل صندوق توسعه استان‌ها خبر داد. البته این سفر محدود به بازدیدهای رسمی نبود و دیدارهای مردمی بخش بزرگ این سفر بود. رئیس جمهور در جریان سفر به زنجان طی اقدامی جالب با حضور در یکی از محلات حاشیه‌ای این استان، به منزل یک هموطن زنجانی رفت و از نزدیک با آنها به گفت‌و‌گو پرداخت و جویای مشکلات آنها شد. زن سالمندی که رئیس جمهور در منزل او حضور پیدا کرده بود مقابل دوربین صداوسیما و دربیان مشکلات زندگی‌اش گفت که پسرم در بازار مشغول به کار است، مشکل مغز و اعصاب دارد و برای درمان او هیچ پولی نداریم. رئیس جمهور از استاندار زنجان خواستار شد تا مشکل این زن را مورد پیگیری قرار دهد. سید ابراهیم رئیسی با ترمیم رابطه دولت با مردم در راستای احیای امید آفرینی، تاکنون توانسته است موفق عمل کند و امید و اشتیاق را تا حد محسوسی افزایش دهد. وزرای دولت هم در این سفر به شهرستان‌ های زنجان سفر کردند. سیدجواد ساداتی‌نژاد وزیر جهادکشاورزی در شهرستان خدابنده حضور پیدا کرد. حجت‌ا... عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم به شهرستان‌های ابهر و خرمدره رفت و بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، به نمایندگی از هیأت دولت، راهی شهرستان طارم شد؛ عزت‌ا... ضرغامی وزیر میراث فرهنگی به سلطانیه و معاون اول رئیس‌جمهوری هم به شهرستان‌های ماه‌نشان و ایجرود سفر کرد. رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی، وزیر صنعت، وزیر کشور، رئیس سازمان برنامه و بودجه و معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور هم در این سفر رئیسی را همراهی کردند.

 سازوکارهایی برای پیگیری مصوبات سفرهای استانی پیش‌بینی شده است
سید‌ابراهیم رئیسی بعد از ورود به فرودگاه زنجان در تشریح اهداف سفر خود به زنجان با اشاره به ظرفیت استان زنجان در کشاورزی، صنعتی و معدن افزود: زنجان ظرفیت‌هایی ازجمله در بخش نیروی انسانی دارد که باید از آنها استفاده بهینه شود.
وی به برنامه‌ریزی انجام شده برای سفر اشاره و تصریح کرد: با همراهی مسؤولان استان از جمله نماینده ولی فقیه در استان و نمایندگان مجلس جلساتی برگزار و مسائل بررسی و سازو کاری برای مشکلات پیش‌بینی خواهد شد.
رئیسی با بیان این‌که حل برخی مشکلات جزو مصوبات سفر خواهد بود، افزود: سازوکارهایی برای پیگیری مصوبات سفر پیش‌بینی شده است.
 دستور برای تسریع در رفع موانع راه‌اندازی کارخانه  سرجین بافت
رئیس جمهور در اولین بخش از برنامه‌های سفر به استان زنجان از کارخانه در حال احداث سرجین‌بافت زنجان بازدید و اظهار کرد: مشکلات این کارخانه ناشی از مسائل مختلف بوده و در زمان کوتاهی باید این مشکلات حل شود.
رئیسی وزیر صنعت، معدن و تجارت و استاندار زنجان را موظف کرد ظرف مدت یک‌ماه مشکلات بر سر راه‌اندازی این کارخانه را پیگیری و مرتفع کنند.
 اجازه نمی‌دهیم تولید متوقف شود
رئیس جمهور در بازدید از کارخانه روغن نباتی جهان گفت: خط تولید این کارخانه تقریبا تعطیل است و کند کار می‌کند و فقط ظاهرا سرپا نگه داشته شده است.
وی افزود: من به خوبی این کارخانه را می‌شناسم قبلا وقتی به این کارخانه آمده بودم به استاندار(وقت) گفتم این کارخانه را راه بیندازید و در مدت کوتاهی راه‌اندازی شد.
رئیسی با اشاره به شباهت مشکلات این کارخانه با مجموعه کیوان در همدان گفت: کارگران با لباس‌های کارگری معطل ایستاده و آماده کار هستند، خط تولید هم آماده است، اما اقدام نمی‌کنند.
رئیس جمهور تاکید کرد: ما اجازه نمی‌دهیم تولید در این کشور دچار وقفه شود، باید کارخانه روغن نباتی جهان با تمام ظرفیت کار کند.
رئیسی با اشاره به این‌که کسی که کارخانه روغن‌نباتی جهان را در اختیار دارد تعدادی دیگر از این کارخانه‌ها را هم در کشور در اختیار گرفته است، خطاب به مدیرداخلی کارخانه خاطر نشان کرد: به کسی که این کارخانه را در اختیار دارد بگویید نمی‌تواند فقط به شکل اسمی و با ظاهرسازی کارخانه را اداره کند.
رئیس جمهور با اشاره به ظرفیت‌های کشور تصریح کرد: از نظر حقوقی این واحد با مشکلات زیادی در واگذاری و ادامه فعالیت روبه‌روست و این معطل ماندن قابل تعقیب و پیگیری است.
رئیسی با تاکید به مدیران استانی مبنی بر پیگیری بازگشایی واقعی کارخانه روغن نباتی جهان و استفاده حداکثری از توان کارگران آن گفت: شرط واگذاری کارخانه‌ها و واحدهای اقتصادی و صنعتی باید تولید و اشتغال کارگران باشد. این ظاهر سازی‌ها نمی‌تواند ثروت‌های بزرگ کشور را معطل کند. الان باید۸۰۰ کارگر اینجا باشد نه این‌که با ۸۰ کارگر ظاهر‌سازی کنند.
رئیس جمهور همچنین از وزیر صنعت، معدن و تجارت و استاندار و دادستان زنجان خواست راه‌اندازی این کارخانه با جدیت دنبال شود.
سامان دادن به پروژه‌های نیمه تمام
سید ابراهیم رئیسی در ادامه این سفر خود با نخبگان، علما، خانواده شهدا و اقشار مختلف مردم زنجان دیدار کرد و گفت: همه مسؤولان در همه عصرها و نسل‌ها و دولت‌ها و مجلس‌ها و دستگاه‌های مختلف کشور باید توجه داشته باشند که امروز وارث چه نسلی هستند. این درس بزرگی برای همه ما مسؤولان و تعیین‌کننده آن است که چه کنیم و چه باید انجام دهیم؛ این مسؤولیت خطیری است.
رئیس جمهور همچنین با بیان این‌که همواره باید به مساله فرهنگ در این استان و در تمام کشور توجه کنیم، خاطرنشان کرد: پیوست حکم اخیر رهبری معظم انقلاب اسلامی برای دوره جدید فعالیت شورای‌عالی انقلاب فرهنگی حاوی نکات بسیار ارزشمندی است. بر اساس این پیوست چهره‌های فرهنگی باید در حوزه فرهنگ و حوزه اقتصاد فرهنگ تلاش مضاعفی داشته باشند.
رئیسی با اشاره به این‌که دولت موظف است در عرصه فرهنگ به هدایت، نظارت و حمایت جدی از فعالان فرهنگی بپردازد، گفت: دولت باید با تامین تسهیلات لازم و انجام حمایت‌های حقوقی، از اصحاب فرهنگ حمایت کرده و به آنها میدان فعالیت دهد.
رئیس جمهور تکمیل پروژه‌های نیمه تمام را اولویت دولت دانست و تصریح کرد: در سفرهای استانی هیچ پروژه جدیدی آغاز نمی‌کنیم مگر در موارد استثنا و ضرورت چرا که پروژه‌های نیمه تمام مردم را رنج می‌دهند. لذا اولویت ما سر و سامان دادن به پروژه‌های نیمه تمام‌ است.
رئیسی در ادامه به موضوع حقوق زنان که از سوی یکی از سخنرانان مطرح شد، اشاره و خاطرنشان کرد: لازم است به حقوق زنان به‌ویژه زنان سرپرست خانواده یا زنان بدسرپرست توجه جدی کنیم. باید برای این دسته از زنان زمینه اشتغال سالم فراهم شود تا هم آنها به آرامش برسند و هم بتوانند در مسیر توسعه کشور نقش‌آفرینی کنند.
رئیس جمهور ادامه داد: در پیوست حکم مقام معظم رهبری برای دوره جدید فعالیت شورای‌عالی انقلاب فرهنگی مساله حفظ کرامت زنان و توجه به نهاد خانواده بسیار مورد تاکید قرار گرفته است. شورای‌عالی انقلاب فرهنگی باید در این زمینه تلاش کند. اساسا باید برای کار و تلاش خانم‌ها در مراکز مختلف پیوست فرهنگی تهیه شود.
 مردم را در تصمیمات اقتصادی دولت سهیم می‌کنیم نه غافلگیر
رئیسی همچنین در دیدار خود با فرهیختگان این استان ضمن تاکید بر ظرفیت‌های استان زنجان گفت: اقتصاد دیجیتال و مجازی می‌تواند در این استان فعال شود. دانشگاه باید در کنار صنعت، کشاورزی و معدن باشد. این نمی‌شود که دانشگاه از صنعت فاصله داشته باشد. بازار باید علمی فعالیت کند و نظام اقتصادی کشور هم باید علمی باشد.
رئیسی ادامه داد: عملکرد دولت سیزدهم تحول محور و بر اساس عدالت بر مبنای بیانیه گام دوم انقلاب است.
رئیس جمهور با تاکید بر لزوم حل مشکلات با روحیه انقلابی گفت: ما باید نظام اقتصادی کشور را اصلاح کنیم و این اصلاح حتما با نظر نخبگان و اقناع مردم است، دولت در این زمینه شوک اقتصادی وارد نخواهد کرد و در اجرای تصمیمات و جراحی‌های اقتصادی مردم را غافلگیر نمی‌کنیم.
 اجرای مصوبات سفر
 مهم‌ترین بخش سفرهای استانی

رئیس جمهور همچنین با حضور در نشست شورای اداری استان با بیان این‌که هر مدیریت، مسؤولیت و جایگاهی یک سری از آفت‌ها هم دارد، تصریح کرد: این آفت‌ها ممکن است سراغ هر کسی بیاید. توسعه‌یافتگی امر بسیار پسندیده‌ای است و باید محقق شود ولی مراقب باشیم که به آفات آن مبتلا نشویم. در استان زنجان کارهای بسیاری انجام شده ، اما نسبت به آنچه باید بشود متفاوت است.
رئیس جمهور با تشریح تفاوت‌هایی که برگزاری جلسات شورای اداری و سفرهای استانی در این دولت با گذشته پیدا کرده است، تصریح کرد: جلسات شورای اداری این‌طور نبوده، حتی اگر رئیس جمهور در جلسه حضور پیدا می‌کرده با یک شکل و تشریفات خاصی این جلسات برگزار می‌شده است که ما این شکل تشریفات را به هم زدیم. مقدمات انجام هر سفر از چند هفته قبل با برگزاری جلسات متعدد با حضور مسؤولان استان و دولتی آغاز می‌شود.
رئیسی خاطرنشان کرد: ما این مدل و این روش را در ۴۰ سال گذشته نداشتیم که وزرا و مسؤولان مربوط ستادی بیایند در جلسه شورای اداری از کارهایی که می‌خواهند انجام دهند گزارش بدهند. چرا این کار را می‌کنند؟ برای این‌که این جمع حس لازم را پیدا کنند که این کار باید به دست توانای آنها انجام شود.
وی افزود: در این دوره سفرها با این مدل انجام می‌شود، یعنی کاملا شفاف، گویا، با رقم و عدد مشخص، با شناخت دقیق از وضعیت. مباحث و وعده‌ها در جلوی روی مردم ارائه می‌شود. مهم‌ترین بخش سفر اجرای مصوبات سفر است. مهم‌ترین بخش آن بخش است که باید آثار آن در زندگی مردم ظاهر شود. مردم از وضع بودجه‌ای دولت و مشکلات دولت اطلاع دارند.
رئیس جمهور با اشاره به این‌که بنای این دولت بر این نبوده که دائم بخواهد تکرار کند که از دولت قبل چه به دست او رسیده است، اظهار کرد: نباید مرتب از دولت قبل برای مردم گلایه کنیم.، مردم چه کنند؟ امروز مردم امید پیدا کردند و انتظار دارند. مردم اگر بخواهند بدانند چه اتقافی افتاده به سفره خود نگاه کنند. به پول و ارزش پول ملی خود نگاه کنند. به وضعیت بازار نگاه کنند تا کاملا دست‌شان بیاید که چه اتفاقی افتاده است.
رئیسی تصریح کرد: مردم می‌دانند ما دولت را در چه وضعیتی تحویل گرفتیم. اعتماد مردم به ما و شما از بزرگ‌ترین سرمایه‌هایی است که امروز دولت از آن برخوردار است. در این قضیه مشکل جایگاه‌های بنزین که پیش آمد، اگر اعتماد مردم به دولتمردان نبود، دشمن دنبال این بود که با این فتنه یک مساله‌ای در کشور اتفاق بیفتد، ولی چرا اتفاق نیفتاد؟ اعتماد مردم، هوشیاری مردم، در صحنه بودن مردم. دستگاه‌های دیگر هم کار کردند، اما اعتماد مردم به دولت سرمایه بزرگی بود که باعث عبور ما از این مشکل بزرگ شد.
رئیس جمهور با بیان این‌که اعتماد مردم آسیب دیده بود و امروز به لطف خداوند متعال این اعتماد در حال بازسازی است، خاطرنشان کرد: بازسازی نهایی اعتماد مردم نیازمند کار و تلاش برای مردم است. یعنی اگر می‌خواهیم اعتماد مردم به دولت بازسازی نهایی شود، باید صادقانه و مخلصانه برای مردم کار کنیم. مردم در جریان هستند و خوب می‌فهمند چه اتفاقی دارد می‌افتد. اعتماد مردم سرمایه اجتماعی بزرگی است که مشارکت و نشاط اجتماعی را همراه خودش دارد.
رئیس جمهور با اشاره به برنامه و بودجه دولت برای سال۱۴۰۱ گفت: قرار است در استان‌ها یک صندوق توسعه ایجاد شود که دست استان را باز کند. یعنی به جای این‌که استاندار یا مدیران استانی از دولت بودجه مطالبه کنند، ما از آنها بپرسیم که چه میزان از درآمدهای آن صندوق محقق شده است. یعنی درآمدهای استان در خود استان هزینه شود.
رئیسی سیاست اساسی دولت درباره آب را توزیع عادلانه منابع آب عنوان کرد که هم با پرآبی و هم با کم‌آبی سازگاری خواهد داشت.
رئیسی در ادامه سخنان خود با تاکید بر این‌که دولتمردان نه فقط باید نسبت به فساد حساسیت داشته باشند، بلکه باید نسبت به بوی فساد هم حساس باشند، گفت: دولتمردان اگر احساس کردند زمینه فساد وجود دارد، لازم نیست با خود فساد برخورد کنند. انتظار مردم از همه ما این است که نسبت به بوی فساد هم حساس باشیم. یعنی اگر احساس کردیم اینجا دارد اتفاقی می‌افتد، باید حساسیت باشد که پیشگیری شود.
رئیس جمهور سند‌دار کردن اراضی کشاورزی را یکی از اقدامات ارزشمند عنوان کرد و افزود: اعلام خبر آغاز سند‌دار کردن اراضی کشاورزی از سوی وزیر جهادکشاورزی خبر بسیار خوبی بود. این کار جایگاه کشاورزان و جایگاه کارشان را تثبیت می‌کند. کامل کردن زنجیره کار کشاورزی که مطالعات آن انجام شده کار بسیار خوبی است که باید پیگیری شود و کاملا تحقق پیدا کند.
رئیسی از مسؤولان سفرهای استانی خواست با توجه به مسائل مطرح شده در جلسه اگر موضوعی بوده که باید در مصوبات سفر می‌آمده و از آن غفلت شده به مصوبات سفر اضافه شود و اظهار داشت: رئیس سازمان برنامه و بودجه حتما پیگیر باشد قانون اختصاص بخشی از درآمدهای معادن به منطقه‌ای که معدن در آن قرار گرفته اجرا شود. بنده بازدیدی از یک معدن طلا در یکی از استان‌ها داشتم اما دیدم که وضع روستایی که معدن در آن قرار گرفته، نه با طلا که با نقره هم تناسبی نداشت.
رئیسی به موضع آسیب‌های اجتماعی اشاره و تصریح کرد: وجود آسیب‌های اجتماعی در شأن این استان فرهنگی و برخوردار از شور و شعور حسینی با مردم بسیار خوب آن نیست. مردم کشور عزیزمان، زنجان را به عنوان پایتخت شور و شعور حسینی می‌شناسند و لذا موضوع آسیب‌های اجتماعی در استان باید به طور جد دنبال شود. همه عزیزانی که متکفل امور فرهنگی هستند و دولت در این زمینه مسؤولیت دارند.
رئیس جمهور همچنین با تشکر از تلاش‌هایی که برای ساماندهی مشکل پسماند شرکت‌های سرب و روی در استان شده است، خاطرنشان کرد‌: کاری که آقایان انجام دادند کار مقدماتی است. کار خیلی خوب و لازمی بوده است،‌ اما اعتراض مردم روستایی که محل سایت دپوی پسماند در آن قرار دارد هم باید مورد بررسی و پیگیری قرار گیرد. موکدا گفته‌ام و تکرار می‌کنم که هر نوع توسعه‌یافتگی در کشور فرع بر حفاظت از محیط زیست است.


رسانه‌ها به شکل منظم و مستمر پیگیر نتایج اجرای مصوبات سفرهای استانی باشند
رئیس جمهور در پایان سفر خود به استان زنجان در یک نشست خبری به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.
وی با اشاره به توضیحات خود در جلسه شورای اداری درباره تغییر در شکل برگزاری جلسات این شورا خاطرنشان کرد: نکاتی که به آنها اشاره کردید جزو مواردی بود که مردم به من منتقل کردند. آنجا در جمع مردم حاضر شدم و گفتم این نکته‌ای که مطرح کردید پیگیری می‌شود و آقای استاندار پاسخ آن را به صورت روشن به مردم عزیز در استان زنجان ارائه خواهند کرد.
رئیسی اضافه کرد: خبرنگاران عزیز حتما گزارشاتی را که آقایان وزرا در جلسه دادند ثبت و ضبط کنند و پیگیری هم انجام دهند. یکی از بخش‌هایی که باید مصوبات سفر و اظهارات وزرا را پیگیری کند خود اصحاب رسانه هستند. به عنوان مثال امروز مطرح شد که نهضت ملی ساخت مسکن در این سفر آغاز شد و شما باید پیگیر نتایج آن باشید.
رئیس جمهور با بیان این‌که اگر پروژه‌های نیمه تمام تکمیل نشود، خسارات زیادی به دنبال دارد، اظهار کرد:‌ اساسا یکی از مسائل اصلی دولت سیزدهم مساله پروژه‌های نیمه تمام است. البته نه همه پروژه‌های نیمه تمام بلکه آن دسته که اولویت دارند.