دعوا بر سر تفاله‌های داعش

اسرای داعشی به یکی از بحران‌های جدید در رابطه میان آمریکا و اروپا تبدیل شده است

دعوا بر سر تفاله‌های داعش

یكی از چالش‌های امنیتی مهم كشورهای اروپایی و غربی طی چند سال گذشته و با ظهور داعش، شهروندان این كشورها بود كه برای پیوستن به این گروه تروریستی به سوریه و عراق رفتند. پس از چند وقت تبعات این مساله به تدریج همین كشورها را هم درگیر كرد. چالش اول زمانی بود كه شهروندان اروپایی فریب خورده از داعش پس از اطلاع از خام بودن وعده این تروریست‌ها قصد بازگشت به كشورهای خود را داشتند كه همین مساله به نگرانی مهم دولتمردان اروپایی تبدیل شد. طی چند ماه اخیر و با شكست داعش در بیشتر نقاط سوریه، یك نگرانی دیگر هم به اروپایی‌ها اضافه شده است. بحث در مورد داعشی‌هایی است كه اسیر شده‌اند و حالا بازگرداندن آنها به كشورهایشان به معضلی جدید تبدیل شده است.

جرقه این ماجرا را چند روز پیش دونالد ترامپ زد و خطاب به اروپایی‌ها نوشت: این‌كه به صدها داعشی اروپایی اجازه داده نشود به كشورهایشان بازگردند، پیامدهای خطرناكی دارد. جایگزین این راهكار روش خوبی نیست، زیرا ممكن است واشنگتن وادار به آزادی آنها شود. در واقع ترامپ در توییت خود از انگلیس، فرانسه، آلمان و دیگر كشورهای اروپایی خواست كه اجازه دهند بیش‌از ۸۰۰ داعشی كه تابعیت اروپایی دارند و در سوریه بازداشت هستند به كشورهایشان بازگردند و در آنجا محاكمه شوند.
 جواب‌های متناقض اروپا
تنها دو روز پس از این حرف و خواسته ترامپ، اروپایی‌ها به این مساله واكنش نشان دادند و مشخص شد از یك‌سو سران این كشورها هنوز به درستی نمی‌دانند باید چه رویكردی در قبال این مساله داشته باشند و از طرف دیگر به هیچ وجه پاسخ مثبتی به درخواست رئیس‌جمهور آمریكا ندادند. به گزارش راشا تودی، یكی از سخنگویان وزارت كشور آلمان در این زمینه گفت: مشخصا آن دسته از شهروندان آلمانی كه عضو داعش بوده‌اند این حق را دارند كه به كشورشان بازگردند، اما موانع قانونی و قضایی متعددی در این زمینه وجود دارد كه این روند را به تاخیر می‌اندازد. این در حالی است كه منابعی در وزارت خارجه آلمان می‌گویند آن دسته از شهروندانی را از سوریه بازمی‌گردانند که وضعیت سلامتی خوبی ندارند.
فرانسه از دیگر كشورهایی است كه شهروندانش سهم زیادی در نیروهای داعش دارند. گفته می‌شود حدود ۱۵۰ فرانسوی بین تروریست‌های داعش هستند. لوران نونیز، معاون وزیر كشور فرانسه درباره اظهارات ترامپ گفت: تروریست‌های فرانسوی در بازداشت كردهای سوریه هستند و ما كاملا اطمینان داریم كه كردها می‌توانند همچنان این داعشی‌ها را در بازداشت نگه دارند. وی افزود: در هر صورت اگر اینها به خاك وطن بازگردند تدابیر قضایی درباره آنها اجرا و براساس قانون با آنها برخورد و حبس خواهند شد.
در بلژیك نیز وزیر دادگستری این كشور خواهان یك راهكار اروپایی برای این مساله شد و گفت كه باید با آرامش این مساله را بررسی كرد تا با خطرات امنیتی كمتری مواجه شویم. وی گفت: در حال حاضر در شمال سوریه زنان و كودكانی داریم، اما برخی تروریست‌های شناخته‌شده نیز آنجا هستند.
دانمارك نیز همانند دیگر كشورهای اروپایی با درخواست ترامپ برای استقبال از تروریست‌های با تابعیت اروپایی مخالفت كرد. سخنگوی نخست‌وزیر دانمارك ضمن مخالفت با استقبال از داعشی‌ها گفت: ما داریم درباره خطرناك‌ترین افراد در جهان صحبت می‌كنیم پس نباید از این تروریست‌ها استقبال كنیم. اجرای تصمیم ترامپ برای خارج كردن نیروهای آمریكایی از سوریه هنوز زود است زیرا اوضاع این كشور همچنان بی‌ثبات است.
 رویكرد متفاوت روسیه
در این میان، روس‌ها برخلاف همتایان اروپایی خود رویكرد و روش متفاوتی در قبال این مساله اتخاذ كرده‌اند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، روس‌ها بیشتر كودكان داعشی را می‌پذیرند. بنابر این گزارش، اوایل این ماه میلادی ۲۷ كودك از چهار تا ۱۳ ساله كه از عراق فرار كرده بودند، وارد مسكو شدند و هنگام استقبال از این كودكان اسباب‌بازی و لباس‌های گرم به آنها داده شد.
این كودكان پس از گذراندن آزمایش‌های پزشكی به پدربزرگ و مادربزرگ، عمه و عموها در قفقاز شمالی روسیه تحویل داده شده و ۳۰ كودك نیز اواخر دسامبر به روسیه منتقل شدند. ساراتووا، مشاور رهبر چچن كه نقش اصلی در روند پذیرش خویشاوندان افراط‌گرایان را دارد، اعلام كرد: كودكان به مدارس و كودكستان‌ها فرستاده شدند. داوطلبان با آنها كار كرده و از نظر روانی با آنها صحبت می‌كنند. بنا به اعلام ساراتووا تاكنون نزدیك به ۲۰۰ كودك به روسیه آمدند، اما هنوز نزدیك به ۱۴۰۰ كودك در عراق و سوریه به سر می‌برند.
رمضان قدیروف، رهبر چچن برای بازگشت كودكان در سوریه و عراق تلاش‌های خود را از سال ۲۰۱۷ آغاز كرد. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در حمایت از قدیروف اعلام كرد كه بازگشت این كودكان باید به شكل درست و توأم با احترام باشد.