3 راه برای مهار قیمت خودرو

3 راه برای مهار قیمت خودرو

‌افزایش قیمت خودرو که از ابتدای سال جاری شروع شد، در روزهای اخیر آهنگ شدیدتری به خود گرفته است.   هرچند کنترل قیمت خودرو در کوتاه‌مدت، ممکن است اما برای متعادل‌سازی قیمت خودرو در کشور  برای مدت طولانی، باید موارد زیر محقق شود:

 افزایش بهره‌وری در صنعت خودرو
برای این‌که بهره‌وری افزایش یابد باید صنعت خودرو از وضعیت بی‌صاحبی و بلاتکلیفی درآید. درنتیجه یا بخش خصوصی دلسوز باید مدیریت شرکت‌های خودروسازی را بر عهده بگیرد یا این‌که این شرکت‌ها دولتی اداره شوند و دولت نظارت خیلی شدیدی بر بهره‌وری   این بخش اعمال کند.
در کشور ما معمولاً دولت نتوانسته به دلایل مختلف در بخش‌هایی که در دست داشته بهره‌وری را بالا ببرد، پس ورود بخش خصوصی دلسوز به صنعت خودروسازی ارجح است تا وضعیت مالکیت صنعت معلوم باشد و این بخش در قبال مشتریانش پاسخگو باشد.
 بومی‌سازی و داخلی‌سازی
هم‌اکنون وضعیت صنعت خودروی ایران به این گونه است که بعضی از قطعات   خودرو  که به‌شدت به آنها نیازمندیم در داخل تولید نمی‌شود و حتی سرمایه‌گذاری برای تولید آنها صورت نمی‌پذیرد، به همین دلیل با کوچک‌ترین تحریم و توقف واردات، زنجیره تولید خودرو دچار مشکل شده و این امر نیز سبب افزایش قیمت خودرو می‌شود.
مدیریت بازار
به طور کلی موضوعی که قیمت خودرو را   متعادل می‌کند میزان عرضه و تقاضاست. خودروساز باید متناسب با نیاز بازار خودرو   عرضه کند، این در حالی است که در حال حاضر بازار خودرو از حالت تعادلی خارج شده و علتش هم انحصار بازار است. به همین دلیل باید بازار را رقابتی کنیم و این وظیفه سیاستگذاران بخش صنعت است که به جای تصمیمات کوتاه‌مدت و عجولانه، سیاست‌های مدبرانه و بلندمدت برای صنعت خودرو اتخاذ کنند. ‌