جهنم آنفیلد در انتظـار بــایرن

یورگن کلوپ به دنبال پاک کردن خاطرات بد مقابل باواریایی ها ست

جهنم آنفیلد در انتظـار بــایرن

در روزهایی كه تمام فكر و ذكر طرفداران لیورپول موفقیت در لیگ برتر است تا بعد از 29 سال به این افتخار برسند، در لیگ قهرمانان اروپا هم باید بازی سختی را پشت سر بگذارند. شاگردان یورگن كلوپ كه در مرحله گروهی پس از پاری‌سن ژرمن در جایگاه دوم قرار گرفتند، امشب در در آنفیلد بازی رفت خود را مقابل بایرنی انجام می‌دهند كه با شكست آژاكس در آخرین روز مرحله گروهی، صدرنشین شد. هر دوی این تیم‌ها در لیگ‌های داخلی‌شان در رده دوم قرار دارند، اما حال و روزشان طی چند هفته اخیر متفاوت از یكدیگر بوده است.
لیورپول در كوران رقابت صدرنشینی با من‌سیتی دو تساوی به دست آورد تا علاوه بر از دست دادن فاصله خود با سیتیزن‌ها، صدر را هم به شاگردان گواردیولا تقدیم كند. اما در طرف مقابل شاگردان نیكو كواچ با چند پیروزی متوالی و استفاده از لغزش دورتموند در صدر فاصله‌شان را با این تیم كم كرده‌اند. این دو تیم از یك وجه دیگر نیز با هم برابر هستند. هركدام از آنها تاكنون پنج بار قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا را به دست آورده‌اند كه آخرین قهرمانی قرمزهای آنفیلد در سال 2005 و آخرین قهرمانی باواریایی‌ها در سال 2013 بود.
البته این دو تیم طی چند فصل گذشته خاطرات خوبی از لیگ قهرمانان اروپا ندارند. لیورپولی‌ها فصل گذشته فینال این مسابقات را به رئال باختند و این در حالی است كه بایرن در پنج سال گذشته، چهار بار در مرحله نیمه‌نهایی حذف شده كه آخرین آن هم مربوط به سال قبل و بازی مقابل رئال بود. نكته جالب اینجاست كه با وجود سابقه فراوان این دو تیم در اروپا، اما تاكنون فقط پنج بار در دیدارهای اروپایی مقابل هم قرار گرفته‌اند كه سهم هر كدام یك برد بوده و سه بازی دیگر مساوی شده است. آخرین تقابل آنها به فینال سوپركاپ اروپا در سال 2011 باز می‌گردد كه لیورپول توانست با نتیجه 3 بر 2 حریف آلمانی‌اش را شكست داد.
طرفداران لیورپول امیدوارند این تیم بتواند عملكرد فوق‌العاده خود در بازی‌های خانگی را در اروپا هم همچنان ادامه دهد. این تیم پنج بازی اخیر خود در لیگ قهرمانان اروپا در خانه را با پیروزی پشت سر گذاشته و علاوه بر این در 19 دیدار قبلی خانگی خود در بازی‌های اروپایی هرگز شكست نخورده و 14 پیروزی و 5 تساوی به ثبت رسانده است. در طرف مقابل نیز بایرنی‌ها امیدوارند عملكرد خوب خود در بازی‌های خارج از خانه در اروپا را همچنان ادامه دهند. این تیم در هشت بازی قبلی خارج از خانه هرگز شكست نخورده و شش پیروزی و دو تساوی به دست آورده است. در این میان مهم‌ترین نگرانی كلوپ برای بازی امشب، در اختیار نداشتن فن دایك در قلب دفاع تیمش است. در مقابل هم كواچ از داشتن توماس مولر محروم است. صلاح و لواندوفسكی امید اول هر دو تیم برای گلزنی در بازی امشب محسوب می‌شوند. در حالی كه ستاره مصری لیورپول در این فصل از لیگ قهرمانان برای تیمش سه بار گلزنی كرده، مهاجم لهستانی بایرن آمار بهتری در این زمینه دارد و 8 گل به ثمر رسانده است.
​​​​​​​
 كلوپ و تجدید خاطرات با بایرن
بازی امشب برای سرمربی آلمانی لیورپول به نوعی تجدید خاطره است. كلوپ برای بیست و چهارمین بار روی نیمكت تیم مقابل بایرن می‌نشیند. او در فاصله سال‌های 2002 تا 2008 در ماینز و در فاصله سال‌های 2008 تا 2015 در دورتموند بود و توانست ركورد 9 پیروزی، 10 شكست و 4 تساوی را مقابل باواریایی‌ها به دست آورد. در این میان چند بازی وجود دارد كه شاید تا سال‌ها در ذهن كلوپ باقی بماند. مهم‌ترین آن مربوط به فینال لیگ قهرمانان در سال 2013 است كه در ورزشگاه ومبلی لندن بین دورتموند و بایرن برگزار شد. در حالی كه بازی تا دقایق پایانی با نتیجه تساوی یك بر یك ادامه داشت، آرین روبن گل پیروزی‌بخش بازی را زد تا مانع دومین قهرمانی دورتموند در این بازی‌ها شود.
یكی از بهترین خاطرات كلوپ در این زمینه هم به فینال جام حذفی آلمان در سال 2012 باز می‌گردد. دروتموند كه آن روزها هنوز رابرت لواندوفسكی را در اختیار داشت توانست با هت تریك مهاجم لهستانی خود بارین را با نتیجه پنج بر دو شكست داده و به چهارمین قهرمانی‌اش در این مسابقات برسد.