شرط‌بندی روی تحولات ایران اشتباه است

کنعانی در نشست خبری:

شرط‌بندی روی تحولات ایران اشتباه است

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری  این هفته خود اظهار کرد‌: رفتار آمریکایی‌ها بسیار ریاکارانه است و رسما دروغ می‌گویند. آمریکایی‌ها بارها پیام از کانال‌های مختلف داده‌اند و تاکید بر آمادگی خود برای بازگشت به توافق کرده‌اند. وی تصریح کرد: اگر آمریکایی‌ها در موضعگیری‌های رسانه‌ای خود می‌گویند امکان بازگشت به توافق وجود ندارد یا برنامه‌ای برای این کار ندارند، پس چرا از طریق واسطه‌هایی پیام می‌دهند و چرا از طریق واسطه‌ها بر آمادگی خود برای از‌سرگیری توافق تاکید می‌کنند. کنعانی تصریح کرد: به‌نظر می‌رسد آمریکایی‌ها هم می‌خواهند به توافق برگردند و هم هزینه‌ای نپردازند. همچنان خوشبین هستیم که در یک بازه زمانی معقول و نزدیک، بحث آزادسازی اموال بلوکه شده ایران در دیگر کشورها انجام شود و مذاکرات فنی در این زمینه ادامه دارد.

وی افزود: آمریکایی‌ها از یک‌سو به‌دنبال اغتشاش و حمایت از اغتشاشگران در ایران هستند. آنها باید راجع به دوگانگی رفتار و گفتارشان به افکار‌عمومی پاسخ دهند. اگر به توافق علاقه‌مندند برگردند و زمینه‌های بازگشت به توافق کاملا روشن است. کنعانی گفت: به‌نظر می‌آید آمریکایی‌ها دچار دوگانگی هستند و احیانا به مسائل داخلی خود نگاه می‌کنند و هم نگاهی به تحولات داخلی ایران دارند. آنها نمی‌توانند ایران را با تهییج، ارعاب و تحریک وادار به امتیازات یکجانبه کنند. سخنگوی وزارت خارجه با بیان این‌که مسیر توافق دوجانبه است، گفت: تعهد در مقابل تعهد پیام واضح ماست. ایران متعهد به برجام است، مشروط به این‌که آمریکا متعهد به شروط برجام و توافق باشد. می‌دانند ایران از شرایط جاری عبور کرده، چون مسائل را رصد کرده و اگر روی تحولات داخلی ایران شرط‌بندی کردند، اشتباه می‌کنند. وی با اشاره به سخنان مسئولان انگلیس درباره مسائل داخلی ایران گفت: دولت انگلیس در قبال تحولات داخلی ایران رفتار غیرسازنده‌ای داشته است. 
کنعانی همچنین درباره برگزاری اعتراضات در فرانسه و برخی کشورهای اروپایی در واکنش به قیمت سوخت، افزود: در ارتباط با تحولات فرانسه موضع رسمی دستگاه دیپلماسی را اعلام کردیم. قطعا اگر تروریسم بد است، این تروریسم نباید به خوب و بد تقسیم‌بندی شود. وی افزود: در یک ماه اخیر تمام مقامات اروپایی از‌جمله مقام‌های دولت فرانسه انگار هیچ مشکل دیگری در هیچ گوشه دنیا از‌جمله اروپا وجود ندارد و ملت و مردم‌شان مطالباتی ندارند و همه پیام‌ها و خطاب‌های‌شان متوجه داخل ایران بود. در عین حال شاهد ناآرامی و اعتراض عمومی و اعتصاب سندیکایی و صنفی در بیش از ۱۰۰ شهر فرانسه هستیم.  شدیدترین برخورد خشونت‌آمیز از سوی نیروهای امنیتی و پلیس فرانسه علیه شهروندان فرانسه و زنان این کشور را دیدیم. سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان این‌که جالب این است که خشونت هم مثل تروریسم به خشونت بد و خوب تقسیم شده است، افزود: اگر همسو و متحد آنها نباشد، خیلی بد است اما اگر در فرانسه اتفاق بیفتد، خشونت خوبی است.