چند مستند دیدنی امروز سینماحقیقت

چند مستند دیدنی امروز سینماحقیقت

 بهترین پیشنهاد ما تماشای همه مستندهای بخش‌های مختلف شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های مستند (سینماحقیقت) است، چراکه همه آثاری که در این رویداد به نمایش درمی‌آیند، از بهترین تولیدات سال ایران و جهان در عرصه مستند هستند و با وجود این‌که بستر اکران آنلاین بیشتر از نیمی از آثار در سامانه هاشور برقرار است و می‌توانید بخش قابل توجهی از فیلم‌ها را با مراجعه به این سایت و خرید بلیت از خانه یا محل کار و حتی با تلفن همراه ببینید اما باز پیشنهاد ما حضور در فضای گرم و پرشور پردیس سینمایی ملت به‌عنوان خانه جشنواره در این دوره و تماشای فیزیکی فیلم‌هاست. عجالتا اینجا و در این مجال اندک سعی می‌کنیم طبق تقویم و جدول جشنواره، صرفا به‌عنوان نمونه تماشای برخی فیلم‌ها را به شما پیشنهاد کنیم.  اگر امروز گذرتان به پردیس سینمایی ملت افتاد، تماشای این مستندها را از دست ندهید: فیلم‌های بازمانده و واهک از مستندهای نیمه بلند این دوره هستند که از ساعت 14تا16 در سالن یک به نمایش درمی‌آیند.


مستندهای بلند «دیافراگم»، «پاییز 50سالگی» و «خونه مامان شکوه» هم از بهترین آثار حاضر در این دوره جشنواره سینماحقیقت هستند که امروز اولین‌بار در سالن یک پردیس ملت اکران می‌شوند. خونه مامان شکوه به کارگردانی مهدی بخشی مقدم و تهیه‌کنندگی مهدی شامحمدی، یک مستند اجتماعی و تاثیرگذار است که مسائل و ماجراهای یک کمپ ترک اعتیاد و قصه دختران آن را روایت می‌کند. 
این مستند علاوه بر حضور در بخش مسابقه ملی در بخش مسابقه بین‌الملل هم حضور دارد.  پاییز 50سالگی را هم محسن اسلام‌زاده، یکی از کارگردانان نام آشنای سینمای مستند ساخته که شیوه‌های خاص فرماندهی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در جنوب شرق را به تصویر می‌کشد. این فیلم علاوه بر حضور در بخش مستند بلند مسابقه ملی در بخش جایزه شهید آوینی هم حاضر است.  دیافراگم به کارگردانی جواد وطنی و محصول مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی هم روایتی است از تاریخ تحول ضبط موسیقی و صدا روی صفحه‌های گرامافون و تأثیرات سیاسی اجتماعی آن در دوره‌ تاریخی قاجاریه تا پایان پهلوی دوم.  روایت فرهت ساخته امیراطهر سهیلی هم که روایتگر پزشکی اهل افغانستان به نام احمدشاه فرهت است از ساعت 14تا16 در سالن شماره‌2 پردیس ملت اکران می‌شود. اثری که همین چند روز پیش گفت‌وگوی اختصاصی با کارگردان آن را در جام‌جم منتشر کردیم.    مستند حیات وحشی و محیط زیستی «کشیم عاشق» به کارگردانی امیر آقاعبداللهی هم از آثار جذاب و قابل اشاره این دوره از جشنواره است که از ساعت 16تا18 در سالن2 پردیس ملت به نمایش درمی آید. فیلم‌های «پناه به دریا» و «آغازگر یک پایان» که در بخش جایزه آوینی حضور دارند هم از ساعت 20تا22 در سالن2 اکران می‌شوند.   «برزخی‌ها» و «برای پس از مرگم» هم از جمله فیلم‌های تماشایی و قابل توصیه امروز هستند: اولی ساخته عارف افشار از ساعت 14تا16 در سالن 6 به نمایش درمی آید و دومی ساخته عبدالرضا نعمت اللهی را هم از ساعت 16تا18 در همین سالن ببینید.
​​​​​​​ به جز نمایش آثار، ویژه‌ترین برنامه امروز هم نکوداشت زنده یاد نادر طالب زاده، تهیه کننده و کارگردان و فعال فرهنگی است که از ساعت 18تا20 در سالن 9‌پردیس ملت برگزار می‌شود.