خداحافظی از اضطراب با دوپینگ گردو

خداحافظی از اضطراب با دوپینگ گردو

دانش‌آموزان در طول تحصیل خود استرس زیادی را تجربه می‌کنند که بر سلامت روان آنها تأثیر منفی می‌گذارد و به‌ویژه در فصل امتحانات آسیب‌پذیر می‌شوند. ضعیف بودن سلامت روان در دانش‌آموزان به دلیل استرس تحصیلی رواج دارد. از آنجا که میان سطح استرس و رژیم غذایی ارتباط برقرار است، مداخلات تغذیه‌ای احتمالا در جلوگیری از آسیب سلامت روان به دلیل تعاملات پیچیده دوطرفه بین مغز، روده و میکروبیوتای روده (باکتری‌های غیربیماری‌زای ساکن روده) موثر باشد.

تحقیقات نشان داده که گردو سرشار از اسیدهای چرب امگا3، آنتی‌اکسیدان‌ها و همچنین ملاتونین، پلی‌فنول‌ها، فولات و ویتامینE است که همگی باعث سلامت مغز و روده می‌شوند.مصرف گردو در دوره‌های استرس‌زا می‌تواند سلامت روان و سلامت عمومی را در دانش‌آموزان بهبود بخشد و همچنین میان‌وعده سالم و خوشمزه‌ای در بسیاری از دستورالعمل‌ها برای مبارزه با برخی اثرات منفی استرس تحصیلی است.

استرس تحصیلی تأثیر منفی بر خلق و خوی و وضعیت سلامت روان دارد، در حالی که مصرف روزانه گردو:
شاخص‌های سلامت روان را بهبود می‌بخشد و از افسردگی جلوگیری می‌کند.
باعث افزایش سطح پروتئین کل و آلبومین می‌شود، بنابراین ممکن است از اثرات منفی استرس تحصیلی بر بیومارکرهای متابولیک محافظت کند.
سطح آلفا آمیلاز و در نتیجه میزان استرس را کاهش می‌دهد.
ممکن است خواب را در طولانی‌مدت بهبود بخشد.

 تحقیقات مشاهده‌ای و بالینی نشان می‌دهد خوردن گردو با موارد زیر مرتبط است:
شیوع و فراوانی کمتر علائم افسردگی در بزرگسالی
بهبود خلق و خو
احتمال بیشتر برای دستیابی به سلامت کلی در سنین بالاتر

درواقع، گردو دارای مجموعه‌ای منحصر به فرد از موادمغذی فعال زیستی و فیتوکمیکال‌هاست که ممکن است زمینه‌ساز اثرات مفید بر سلامت روان باشد که در این مطالعات مشاهده می‌شود. علاوه بر این، تحقیقات نشان داده است افزایش تریپتوفان در رژیم غذایی، که مغز برای ساخت سروتونین (هورمون تثبیت‌کننده خلق و خوی طبیعی) استفاده می‌کند، منجر به کاهش علائم اضطراب و افسردگی می‌شود. افزودن گردو به الگوهای غذایی روزانه می‌تواند تغییر رژیم غذایی کوچک، همه‌کاره، ساده و در دسترسی برای ارتقای سلامت مغز و رفاه کلی در دانش‌آموزان باشد. الگوی مصرف‌کنندگان گردو نشان می‌دهد که  گردو ممکن است به عنوان یک پل یا غذای حامل در ایجاد عادات غذایی سالم و سبک زندگی افراد عمل کند.

مریم مرامی - کارشناسی ارشد علوم‌شناختی رسانه