8راهکار ساده برای بیشتر نوشیدن آب

8راهکار ساده برای بیشتر نوشیدن آب

همه ما بارها این جمله را شنیده‌ایم که آب مایه حیات است و به‌خوبی می‌دانیم که برای حفظ سلامت بدن ضروری است. آب مورد نیاز فعالیت‌های بدن باید به کمک مصرف غذا و مایعات تأمین شود، البته بدون شک اصلی‌ترین منبع تأمین این مایه حیاتی نوشیدن آب ساده است. با وجود این برخی از افراد با نوشیدن آب چندان میانه خوبی ندارند. خوشبختانه با کمک برخی راهکارهای سالم می‌توانید آب مورد نیاز بدن را تأمین کنید و به اصطلاح بدن‌تان را هیدراته نگه دارید.

آب برای بسیاری از جنبه‌های عملکرد بدن حیاتی است. حدود نیمی از خون ما «پلاسمای خون» است که بیش از 90‌درصد آن آب است. پلاسمای خون برای حمل انرژی، مواد مغذی و اکسیژن به سلول‌های بدن که بیشتر به آن نیاز دارند ضروری است. علاوه بر این آب به دفع مواد زائد از طریق کلیه‌ها کمک می‌کند. همچنین به روان نگه داشتن مفاصل، عملکرد سیستم گوارشی، کنترل دمای بدن و حفظ طراوت و شادابی پوست کمک می‌کند. اگر آب کافی مصرف نکنید، ممکن است علائم کم‌آبی مانند سردرد، سرگیجه، خستگی، مشکلات تمرکز، یبوست و خشکی دهان را تجربه کنید. کم‌آبی شدید خطر ابتلا به سنگ کلیه و عفونت‌های مجاری ادراری را افزایش می‌دهد.
   
چه مقدار مایع نیاز دارید؟
مقدار مایع مورد نیاز ما با افزایش سن تغییر می‌کند. نسبت به وزن بدن، نیازهای ما کاهش می‌یابد، بنابراین یک نوزاد تازه متولد شده نسبت به والدین خود نیاز به مایعات بیشتری(به ازای هر کیلوگرم وزن بدن) دارد و بزرگسالان مسن‌تر از بزرگسالان جوان‌تر نیاز به مایعات کمتری دارند. نیاز به مایعات مربوط به نیازهای متابولیک است و از فردی به فرد دیگر تفاوت دارد. گردش طبیعی آب در بزرگسالان تقریبا 4 درصد وزن کل بدن در روز است. نوشیدنی‌های کافئین‌دار(مانند چای و قهوه) فقط اثر ادرارآور خفیفی دارند. برای بیشتر بزرگسالان سالم، مصرف 400 میلی‌گرم کافئین در روز اشکالی ندارد؛ یعنی حدود چهار فنجان قهوه یا هشت فنجان چای. اگر بیش از این مقدار بنوشید، ممکن است بر سطح هیدراتاسیون شما تأثیر بگذارد.
   
راهکارهای هیدراته ماندن 

1- برنامه یادآوری نوشیدن آب را در گوشی خود دانلود کنید
این راهکار به شما کمک می‌کند تا در طول روز نوشیدن آب را فراموش نکنید و زمانی که به اهداف آبی خود دست پیدا می‌کنید، «ستاره‌های» دیجیتال به شما می‌دهد.

2- طعم‌دهنده بدون شکر اضافه کنید
کمپوت میوه بدون قند را در آب خود امتحان کنید تا جذاب‌تر شود. یک پارچ آب طعم‌دار در یخچال از شب قبل آماده کنید تا طعم میوه‌ها وارد آب شود. آن را در بطری بریزید و همه جا با خود ببرید!

3- مقداری میوه تازه اضافه کنید
چند برش لیمو، توت، آناناس یا پرتقال را به بطری آب خود اضافه کنید تا طعمی طبیعی داشته باشید. اگر بطری در یخچال نگهداری شود، میوه حدود سه روز تازه می‌ماند.

4- یک لیوان چای سرد درست کنید 
چای نیز به مصرف مایعات کمک می‌کند. برای تهیه چای سرد سبز و سیاه، چای را در آب جوش دم کنید و قبل از این‌که در یخچال بگذارید، یک شب در فضای اتاق خنک کنید. چای میوه‌ای را می‌توان بلافاصله با آب سرد درست کرد.

5- یخ‌دربهشت میوه‌ای درست کنید
صبح‌ها میوه تازه، یخ و آب را در خانه مخلوط کرده و میل کنید تا مایعات مصرفی خود را برای روز افزایش دهید.

6- قبل از خوردن هر چیزی، یک لیوان آب بنوشید
خوردن یک لیوان آب قبل از هر میان‌وعده یا وعده غذایی را به قانونی برای خود تبدیل کنید.

7- میوه‌ها و سبزیجات سرشار از آب بخورید
بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات دارای محتوای آب بالایی هستند. برخی از بهترین‌ها عبارتند از انواع توت‌ها، پرتقال، انگور، هویج، کاهو، کلم، اسفناج و خربزه. یک ظرف پر از میوه‌های خرد شده برای میان‌وعده در یخچال خود نگه دارید.

8- از بطری آب استفاده کنید
بطری آب را در طول روز همراه خود داشته باشید و حتی اگر در میانه خواب بیدار می‌شوید آن را کنار تخت بگذارید.

منبع: Science Alert
فراز سهیلی‌آزاد - گروه دانش و سلامت