فرزندان مقتول، قاتل پدر را بخشیدند

مرد زندانی اشتباهی به جای برادرش مرد دیگری را کشته بود

فرزندان مقتول، قاتل پدر را بخشیدند

مردی که به‌جای برادر معتادش اشتباهی پدر خانواده‌ای را در بوستانی در جنوب شهر تهران به قتل رسانده بود با گذشت فرزندان او از مجازات قصاص نجات یافت.

به گزارش خبرنگار «جام‌جم»، امیر زندانی 40ساله متهم است شامگاه بیست و یکم مرداد99 اشتباهی به جای این‌که برادر معتادش را که از دست بدرفتاری‌های او خسته شده بود به قتل برساند به بوستانی که پاتوق او در جنوب شهر تهران بود، رفت و مرد غریبه‌ای را که روی نیمکت بوستان به‌جای برادرش خوابیده بود با ضربه‌های چاقو اشتباهی به قتل رساند و بعد هم بازداشت شد. او با اعتراف به قتل اشتباهی روانه زندان رجایی شهر کرج شد. مدتی بعد هم در شعبه دوم دادگاه کیفری یک استان تهران محاکمه شد. دختر وپسر مقتول برایش درخواست قصاص کردند. امیر در جلسه دادگاه به‌شدت پشیمان بود و گریه می کرد که دردفاع از خود گفت:هر مجازاتی برایم در نظر بگیرید می پذیرم ، خانواده‌ای را اشتباهی داغدار کردم. برادرم معتاد است و خانواده مان را اذیت می کرد. بارها اسباب و اثاثیه خانه پدری‌مان را فروخته و خرج خرید شیشه و مصرف آن کرده بود و حاضر به ترک اعتیادش نبود. شب‌ها را در پارک می‌ماند و به خانه نمی‌آمد. اعضای خانواده‌ام دیگر نمی‌دانستند با این بدرفتاری‌هایش باید چه کنند. 
وی ادامه داد: حتی آخرین‌بار که با هم درگیر شدیم، مرا زخمی کرد که با میانجیگری برادر دیگرم از او شکایت نکردم. برای خلاصی از دست او تصمیم گرفتم وی را بکشم. می دانستم پاتوق او در همان بوستان است و روی یک نیمکت خاص می خوابید، آن شب از خانه چاقو برداشته و سراغش رفتم. دیدم فردی روی همان نیمکت خوابیده است به گمان این‌که برادرم است، ضربه‌هایی به وی زدم و بعد که پتو را برداشتم او نبود و تازه فهمیدم اشتباهی مرد دیگری را زخمی کرده‌ام. بعد هم فهمیدم فوت شده اما برادرم زنده بود. پشیمانم که اشتباهی جان مردی را  گرفتم. 
بعد از پایان جلسه دادگاه، قضات حکم قصاص به او دادند که این رأی در دیوان عالی کشور مهر تایید خورد و به شعبه اول اجرای احکام دادسرای جنایی تهران ارسال شد و نام این زندانی در فهرست افراد اعدامی قرار گرفت. با گذشت بیش از دو سال که او در زندان بود، گروه واحد صلح و سازش مستقردر دادسرای جنایی تهران، شش مرتبه با خانواده مقتول جلسه برگزار کردند تا شاید بتوانند برای زندانی پشیمان رضایت بگیرند اما آنهاهمچنان خواستار اجرای حکم قصاص بودند. قرار بود متهم تا چند روز آینده به پای چوبه‌دار در زندان رجایی شهر کرج برود که سرانجام تلاش‌های واحد صلح وسازش دادسرا نتیجه داد و دیروزدختروپسر مقتول دردادسرا حاضر شدند و به‌شرط دریافت دیه از قاتل پدرشان گذشت کردند و گفتند هر چند داغ پدرشان را که اشتباهی به قتل رسیده بود، دارند اما نمی‌خواهند خانواده‌ای دیگر مثل آنها داغدار شود و او را با نزدیکی به روز پدر می بخشند تا مرد زندانی طعم زندگی را درپی این بخشش بچشد. 
 مرد زندانی هنوز شوکه از این اقدام بود و باورش نمی شد که فرزندان مقتول او را بخشیده‌اند و به‌شدت اشک می ریخت و از آنها تشکر می‌کرد. خانواده‌اش به کمک نیکوکاران توانسته بودند پول دیه را جور کنند که آن را به خانواده مقتول پرداختند. حالا قراراست که زندانی بخشیده شده به‌زودی از جنبه عمومی جرم محاکمه و بعد از آن مقدمات آزادی‌اش فراهم شود.